Zajmująca 278 km kw. i licząca ok. 138 tys. mieszkańców Zielona Góra jest największym miastem w obrębie województwa lubuskiego pod względem ludności i powierzchni. Terytorialnie większa od Gdańska i Poznania, jest też 6. największą aglomeracją w Polsce. To potencjalnie chłonny rynek dla sprzedaży produktów ekologicznych. Jakim zainteresowaniem cieszą się one wśród zielonogórzan?   

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

Liczba ekodelikatesów i sklepów niespecjalistycznych oferujących certyfikowaną żywność oraz produkty nieżywnościowe w Zielonej Górze stale rośnie. Obecnie w tym nadodrzańskim mieście funkcjonuje już ponad 20 niezależnych punktów z asortymentem BIO. Towarzyszy temu wzrost zainteresowania produktami ekologicznymi wśród mieszkańców. – Nasi klienci coraz chętniej sięgają po produkty ekologiczne, doceniając ich wysoką jakość, innowacyjność, funkcjonalność oraz wyjątkowy smak – zauważa Donata Czernik, menedżerka Ekoganik Market. – Sprzyja temu przede wszystkim rosnąca świadomość dotycząca odżywiania i dbałości o zdrowie. Kupujący otwierają się też na nowe doświadczenia kulinarne i smakowe, co pozytywnie przekłada się na sprzedaż. Mamy w tym swój udział, doradzając im, jakie produkty wprowadzić do domowego menu – dodaje.

Donata Czernik i Magda Rudowicz w delikatesach Ekoganik Market

 

Jakość w cenie     

Pod względem wysokości wynagrodzeń Zielona Góra wyróżnia się na tle innych lubuskich miast. Przeciętne miesięczne zarobki mieszkańców zatrudnionych w przedsiębiorstwach wynoszą bowiem niemal 4 tys. zł brutto – wynika z ostatnich danych GUS, podczas gdy statystyczny lubuszanin zarabia ok. 3,5 tys. zł brutto. Z drugiej strony przeciętna pensja w sektorze polskich przedsiębiorstw to już blisko 5 tys. zł. Zielonogórskie sklepy z ofertą ekożywności nie mogą jednak narzekać na brak klientów. – Ceny produktów ekologicznych, wysokojakościowych czy regionalnych nie są czynnikiem zaporowym dla kupujących – mówi Janusz Klimenko, właściciel sklepów Przyjaciele Jedzenia. – Klienci chętnie przeznaczają większy budżet na zakup produktów wyróżniających się jakością lub niepowtarzalnym smakiem. Oczywiście dokładamy też wszelkich starań, aby wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i przekonać ich do dobrej żywności, m.in. poprzez cyklicznie organizowane degustacje i inne eventy – podkreśla.

Zielonogórska Lemonia powstała z pasji do najlepszego jedzenia

 

Klienci bez wyjątków

Do zakupu produktów ekologicznych, funkcjonalnych i regionalnych mieszkańców Zielonej Góry przekonuje przeważnie ich wysoka jakość oraz naturalny i wyszukany smak. Część klientów zielonogórskich sklepów zwraca także uwagę na sposób przetworzenia i walory odżywcze kupowanej żywności. Nie mniejsze znaczenie ma też to, czy kupowane produkty wpisują się w aktualne trendy i potrzeby żywieniowe oraz dietetyczne.

Wśród zielonogórzan trudno natomiast wskazać największą liczebnie grupę konsumentów regularnie sięgających po certyfikowane produkty. Kupują je chętnie zarówno kobiety i mężczyźni dbający o dobrą kondycję fizyczną i smukłą sylwetkę, kupujący na co dzień zmagający się z różnymi dolegliwościami zdrowotnymi, świadomi rodzice, klienci aktywni zawodowo i uczący się, jak i starsze osoby – niezależnie od wykształcenia i statusu majątkowego. Ogromna w tym zasługa zielonogórskich ekodelikatesów i tradycyjnych sklepów niespecjalistycznych, które kładą bardzo duży nacisk na dotarcie z ofertą do możliwie najszerszego grona odbiorców.

Ekoganik Market oferuje bogaty wybór produktów ekologicznych

Sklepy kreują trendy

Właściciele i menedżerowie zielonogórskich sklepów proaktywnie kreują też potrzeby mieszkańców, organizując liczne eventy, degustacje oraz promocje, zapewniając im kompleksową obsługę i doradztwo, a także oferując w sprzedaży specjalistyczną literaturę i czasopisma poświęcone tematyce odżywiania i profilaktyki prozdrowotnej. Działania te znajdują odzwierciedlenie w stale rosnącej sprzedaży produktów ekologicznych, funkcjonalnych czy lokalnych.

Zielonogórzanie bardzo chętnie sięgają po specjalności z różnych regionów Polski i innych krajów. Sporym powodzeniem cieszą się ponadto ekologiczne produkty dla dzieci, szczególnie te o obniżonej zawartości cukru lub bez jego dodatku. W Zielonej Górze znakomicie sprzedają się również wysokojakościowe czekolady, słodycze i przekąski, mięso, wędliny oraz sery. Część klientów w sklepach specjalistycznych poszukuje natomiast produktów niezawierających glutenu, innych alergenów lub żywności odpowiedniej dla wegetarian i wegan. Popularność zdobywają poza tym kosmetyki certyfikowane i naturalne.

Top 7 ekoproduktów w Zielonej Górze
  1. Ekologiczne i bezglutenowe produkty regionalne
  2. Ekologiczne produkty dla dzieci
  3. Czekolada, słodycze i przekąski
  4. Mięso, wędliny i nabiał
  5. Ekologiczne soki i napoje
  6. Produkty Free-From Food
  7. Kosmetyki ekologiczne i naturalne
Opracowanie: EKOdostawcy 2018

 

Oferta siłą przyciągania

Zielonogórskie sklepy sprzedające produkty w jakości BIO ze szczególną starannością podchodzą też do kompletowania oferty. Detaliści częściej niż w innych miastach chętnie korzystają z oferty wielu dystrybutorów i producentów, aby zapewnić kupującym szeroki wybór wyjątkowych produktów. W Zielonej Górze konsumenci mogą kupić je w delikatesach ekologicznych takich jak Ekoganik czy Trzy Marchewki, sklepach zielarskich, m.in. w Herbisanie i Lawendzie, sklepach kładących nacisk na produkty regionalne, np. w Przyjaciołach Jedzenia i Lubuskiej Spiżarni.

Absolutnie wyjątkowym punktem na mapie Zielonej Góry jest również Lemonia, oferująca bardzo szeroki wybór najlepszych ekologicznych produktów sprowadzanych bezpośrednio od producentów z Włoch i innych krajów z obszaru basenu Morza Śródziemnego, a także przekąsek oraz wykwintnych dań przygotowywanych na ich bazie. – Lemonia zrodziła się przede wszystkim z potrzeby serca i pasji do nurtu slow life, podróży i najlepszej kuchni – mówi Beata Dudkowiak, współzałożycielka delikatesów. – W ten sposób stworzyliśmy ofertę produktów, po które sami najchętniej byśmy sięgali. Nasi klienci docenili tę wartość oraz jakość oferowanej przez nas żywności. Myślę, że obecnie coraz więcej osób oczekuje, że kupowana żywność będzie smaczna i autentyczna – puentuje.

Oferta Lemonii obejmuje szeroki wybór m.in. śródziemnomorskich owoców, przypraw, win i innych specjalności

 

W drodze na szczyt

Zielonogórskie sklepy z żywnością ekologiczną bardzo odpowiedzialnie podchodzą do kreowania swojej marki i potrzeb konsumentów. Ich starania nie ograniczają się do zapewnienia kupującym kompleksowej oferty, ale również obsługi na najwyższym poziomie i bardzo przyjaznej atmosfery zakupów.

Dlatego można oczekiwać, że zapotrzebowanie na produkty ekologiczne w obrębie lubuskiej aglomeracji – również te nieżywnościowe – będzie stopniowo wzrastało, czemu dodatkowo sprzyjać będzie moda na świadomą konsumpcję. Czy liczba punktów oferujących asortyment w jakości BIO w Zielonej Górze się zwiększy? Trudno ocenić. Obecnie jest ich niewiele mniej niż np. w Poznaniu, liczącym prawie 4-krotnie więcej mieszkańców, co ujawnia ogromny wciąż potencjał rozwojowy branży certyfikowanej żywności i kosmetyków w Polsce.

 

Przyjaciele Jedzenia bardzo starannie kompletują ofertę produktową