Wiedza na temat rynku i doświadczenie przychodzą z czasem. Po pełnym sukcesów roku działania sklepu Ekoganik i aktywności związanych z rozwojem handlu hurtowego przyszedł czas na mocne wejście na rynek z nowymi produktami i nowym brandem hurtowni. Jakie wyzwania stawia sobie firma Glopol? Rozmawiamy o tym z Pauliną Bartlińską, menedżerką ds. rozwoju firmy
Tekst: Joanna Dronka-Skrzypczak
Zacznijmy od podsumowania roku 2015. Sklep Ekoganik obchodził swoje pierwsze urodziny. Plany związane z rozwojem hurtowni i wprowadzeniem nowych produktów na polski rynek zaczęły przybierać coraz bardziej realne kształty. Jakie znaczenie miał ubiegły rok dla całego projektu?
Miniony rok był dla nas szczególnie ważny. To dzięki dobremu przygotowaniu możemy mieć odważne plany na rok 2016. W okresie od stycznia do września firma osiągnęła trzykrotny wzrost sprzedaży. W ostatnim kwartale 2015 wzrost wyniósł 35%. Oprócz rozwijania sklepu stacjonarnego Ekoganik w Zielonej Górze i sklepu internetowego Ekoganik24 ten czas upłynął nam na intensywnej pracy nad rozwojem hurtowni. Musieliśmy dokładnie poznać ekobranżę, zweryfikować dostawców i firmy. To był bardzo ważny etap, dzięki któremu obecnie sprzedaż hurtowa może być prowadzona na najwyższym poziomie. Poza tym ubiegły rok minął nam pod znakiem targów. Staraliśmy się uczestniczyć jako odwiedzający we wszystkich najważniejszych wydarzeniach branżowych. Teraz nadszedł czas naszego aktywnego uczestnictwa w targach w charakterze wystawców.

Ekoganik to marka kojarzona ze sklepem stacjonarnym. Czy hurtownia również będzie się rozwijała pod tym szyldem? Jaka jest strategia firmy w kwestii budowania marki w świadomości klientów i partnerów biznesowych?
Rozwój nowych obszarów działalności to czas na określenie biznesowej tożsamości i doskonały moment na stworzenie nowego brandu. Oczywiście nie oznacza to, że porzucamy markę Ekoganik Market. Przeciwnie: sklep doskonale prosperuje i mamy wiele planów z nim związanych. Aby jednak hurtownia miała własną tożsamość, stworzyliśmy dla niej zupełnie nowy system identyfikacji: począwszy od nowej nazwy, logo, a skończywszy na odrębnej stronie internetowej. Od tej chwili Ekoganik Market jest marką zarezerwowaną dla sprzedaży detalicznej, a hurtownia działa pod szyldem Ekohurtownia. Zaplanowaliśmy nasze działania tak, żeby zadbać o obie marki. W pierwszym kwartale skupimy się na promocji nowych produktów, które dystrybuujemy jako hurtownia i które są dostępne w naszej ofercie na wyłączność: na przykład nagrodzone Certyfikatem Ekoinnowacji czekolady Pana Chocolade. W drugim kwartale chcemy wprowadzić natomiast własną linię produktów pod marką Ekoganik.
Do tematu marki własnej jeszcze wrócimy, ale chciałabym jeszcze kontynuować temat hurtowni. Wiem, że firma Glopol działa prężenie na rynkach zagranicznych, głównie na Wyspach Brytyjskich. Czy to oznacza, że w swojej działalności nastawiacie się przede wszystkim na eksport?
Ekohurtownia funkcjonuje zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. W Polsce koncentrujemy swoją uwagę przede wszystkim na zachodniej części naszego kraju, szczególnie na terenach na południe od województwa lubuskiego. Zaopatrujemy nie tylko sklepy specjalistyczne, ale kładziemy także nacisk na współpracę ze sklepami konwencjonalnymi, które wprowadzają do swojej oferty produkty ekologiczne. Ten kierunek działania przynosi nam większe zyski, niż gdybyśmy opierali się wyłącznie na współpracy ze sklepami specjalistycznymi. Eksport również stanowi ważną częścią naszej działalności. W tej chwili sprzedajemy trzy razy więcej na rynek zagraniczny niż polski i z naszych raportów finansowych wynika, że ten trend się utrzymuje. Nie jest to spowodowane tym, że zagraniczne sklepy mają szerszy asortyment, ale przede wszystkim faktem, że zamawiają one większe ilości danego towaru. Sklepy w Polsce biorą np. jedno pudełko, a zagraniczne całą zgrzewkę. W działaniach na rynku brytyjskim pomaga nam także to, że mamy wsparcie logistyczne od firmy, z którą współpracujemy. Zapewnia nam to możliwość regularnej wysyłki towarów, również takich, które wymagają warunków chłodniczych.

Pełny wywiad z Panią Pauliną Bartlińską dostępny w naszym najnowszym lutowym wydaniu magazynu EKOdostawcy.