Tekst: Marcin Fajerski

Vita Natura jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych w kraju marek w ekobranży. Rodzinna firma, założona już w 1991 r. przez Romana Skrzypczaka, rozpoczynała działalność od niewielkiego magazynu w Bogucinie niedaleko Poznania. Aktualnie hurtownia na powierzchni magazynowej wynoszącej ok. 600 m² oferuje kompleksowe zaopatrzenie dla sklepów ze zdrową żywnością.

Edukacja – dźwignią handlu
W 1993 r., po dwóch latach współpracy z detalistami, m.in. z siecią delikatesów Piotr i Paweł, firma otworzyła własny sklep stacjonarny na ul. Zeylanda 11 w Poznaniu. – Początkowo oferowany przez nas asortyment kupowali głównie wegetarianie, weganie i osoby na diecie – przyznaje Roman Skrzypczak. – Dlatego postawiliśmy na edukację konsumentów. Obecnie grupa entuzjastów zdrowej żywności cały czas się powiększa – wyjaśnia.

Dynamiczny rozwój
W 1998 r. hurtowni udało się poszerzyć powierzchnię magazynową do 300 m². Jeszcze w tym samym roku bracia Roman, Paweł i Marek Skrzypczakowie zakupili zakład przetwórstwa owocowo-warzywnego i otworzyli firmę Primavika. – Zapotrzebowanie na gotowe dania wegetariańskie, pasztety i pasty, a także desery znacząco wzrosło – mówi Roman Skrzypczak. – Śledząc najnowsze trendy konsumenckie wprowadziliśmy też markę certyfikowanych produktów ekologicznych Primaeco – dodaje.

Nowe możliwości
Uzyskanie satysfakcjonujących wyników finansowych i silna pozycja rynkowa pozwoliły firmie Vita Natura rozwinąć skrzydła. W 2004 r. główny magazyn przeniesiono do podpoznańskich Gądek. Ta decyzja pozwoliła hurtowni znacznie poszerzyć portfolio, m.in. o produkty ekologiczne. W 2010 r. Vita Natura otworzyła natomiast sklep internetowy, który realizuje zamówienia z całej Polski.