Aktualnie URBAN VEGAN to nie tylko jeden z najlepiej zaopatrzonych sklepów z asortymentem wegańskim. To również dynamicznie rozwijająca się firma, dystrybuująca wysokojakościowe produkty roślinne, a także promująca i wspierająca liczne wegańskie oraz charytatywne akcje i inicjatywy. O tym, jak powstało URBAN VEGAN i jak obecnie się rozwija opowiada założycielka firmy, Magdalena Majewska

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

 

Jak narodził się pomysł stworzenia URBAN VEGAN? Jak ta koncepcja ewoluowała na przestrzeni lat?

 

Pomysł stworzenia URBAN VEGAN narodził się z potrzeby serca i rynku: produkty w 100% wegańskie nie były odpowiednio dostępne. Brakowało m.in. zamienników jajek czy majonezu. Aspirując do diety wegańskiej, zmuszona byłam do poszukiwania produktów roślinnych po sklepach i centrach handlowych, spędzając całe godziny na czytaniu etykiet i sprawdzaniu enigmatycznych składników.

Wcześniej pracowałam w Narodowym Centrum Nauki przy procesie przyznawania funduszy grantowych dla polskich naukowców. Była to praca fascynująca, ale nie miałam poczucia robienia czegoś „dobrego”. Sprzedałam mieszkanie w Krakowie, przeprowadziłam się do Wrocławia i zaczęłam namawiać obecnych wspólników na stworzenie wegańskiego minimarketu, którego oferta obejmowałaby wyłącznie produkty roślinne. Przeprowadziliśmy wiele ankiet, w tym oczywiście internetowych dotyczących potrzeb wegańskich konsumentów. Zaczęliśmy sprawdzać możliwości współpracy z polskimi i zagranicznymi producentami. Po ok. 1 roku przygotowań otworzyliśmy sklep stacjonarny.

 

URBAN VEGAN należy do najlepiej zaopatrzonych sklepów z produktami wegańskimi

 

Czym wyróżnia się URBAN VEGAN? Na jakie wartości kładą Państwo szczególny nacisk w swoich działaniach?

 

Sklep URBAN VEGAN jest w 100% wegański i tej idei pozostajemy wierni od samego początku. Sprawdzamy dostawców bardzo skrupulatnie: pod kątem składników, sposobu ich przetworzenia i certyfikatów. Filozofia działania pozostaje dla nas tak samo ważna, jak sprzedaż. Naszego klienta traktujemy jak osobę, która pragnie tak samo jak my korzystać wyłącznie z produktów roślinnych i dla której weganizm to nie tylko dieta, ale także styl życia. Okazuje się, że dla coraz większej grupy ludzi weganizm nie ogranicza się do sfery odżywiania. Dlatego zapotrzebowanie na produkty wegańskie: spożywcze i nieżywnościowe zauważalnie rośnie. Jeżeli człowiek ma do wyboru czekoladowy batonik zawierający jajka pochodzące np. z chowu klatkowego, przez który cierpią zwierzęta i batonik, przy produkcji którego wykorzystano tylko składniki roślinne i żadne zwierzę nie było brutalnie eksploatowane, to wybór staje się oczywisty. Zwłaszcza w sytuacji, gdy oba produkty są tak samo smaczne.

 

Co zachęca klientów do częstych zakupów w URBAN VEGAN? W jaki sposób URBAN VEGAN do nich dociera?

 

Nieustannie wprowadzamy atrakcyjne nowości. Mamy dużą rotację towarów: ok. 1/4 pozycji produktowych w naszej ofercie jest corocznie wymieniana. Często przywozimy nowinki asortymentowe z różnych zakątków Europy i innych kontynentów, ponieważ stale odwiedzamy targi żywności wegańskiej i ekologicznej. Produkty, które do niedawna były dostępne dla polskiego klienta wyłącznie podczas wyjazdów np. do Berlina, dziś goszczą na naszych półkach – nierzadko w pełnej ofercie, jaką dysponuje producent.

Z klientami komunikujemy się, używając portali społecznościowych. To sprawdzona forma informowania o promocjach, nowościach, gratisach i naszych innych inicjatywach. Nasz profil społecznościowy śledzi obecnie 11 tys. użytkowników Facebooka, a każdy post ma średnio 3-4 tys. odbiorców. Cyklicznie rozsyłamy ponadto newsletter URBAN VEGAN, ale wyłącznie z ofertami promocyjnymi. Wysyłamy go nie częściej jak raz w miesiącu, ponieważ nie chcemy zasypywać naszych klientów spamem.

 

URBAN VEGAN wspiera wegańskie inicjatywy i akcje charytatywne

 

Jak powstała koncepcja otworzenia działu dystrybucyjnego URBAN VEGAN?

 

Ponieważ minima logistyczne u współpracujących z nami producentów są duże, a my dążymy do ograniczenia liczby pośredników, co ma istotne znaczenie m.in. w przypadku produktów o krótkich terminach ważności, postanowiliśmy doinwestować w nasz rozwój i zaczęliśmy zamawiać większe ilości towarów. Z biegiem czasu zgłaszało się też do nas coraz więcej firm prowadzących działalność gastronomiczną, a także mniejszych sklepów z prośbą o wprowadzenie możliwości zamówień hurtowych. W ten sposób otworzyliśmy hurtownię kompleksowo zaopatrującą partnerów handlowych w produkty wegańskie.

 

Jakie są możliwości i korzyści wynikające z nawiązania współpracy z URBAN VEGAN? Na jakie wsparcie mogą liczyć kontrahenci współpracujący z URBAN VEGAN?

 

Współpracujące z nami firmy otrzymują przede wszystkim możliwość zamówienia starannie wyselekcjonowanych produktów wegańskich dobrej jakości. Posiadamy bardzo szeroką i zróżnicowaną ofertę produktów z wielu kategorii, dzięki czemu sklep wegański w oparciu o naszą hurtownię można zbudować praktycznie od podstaw. Firmy świadczące usługi gastronomiczne otrzymują od nas nie tylko bogatą gamę produktów, ale również wskazówki dotyczące ich zastosowania czy nawet gotowe przepisy. W realizacji zamówień natomiast wyróżnia nas terminowość i profesjonalizm.

URBAN VEGAN dystrybuuje m.in. kosmetyki Vegan Fox

 

Jakie produkty URBAN VEGAN oferuje w dystrybucji hurtowej? Co wyróżnia hurtową ofertę URBAN VEGAN?

 

W hurtowni URBAN VEGAN znajduje się co najmniej 1/4 produktów z naszej oferty detalicznej, a pośród nich warto wymienić sery marki Violife, wyroby sojowe: napoje, jogurty, deserki i tofu, napoje ryżowe, kokosowe, owsiane, produkty bezglutenowe, słodycze, tempehy, wegańskie odpowiedniki wędlin, roślinne majonezy, naturalne batony, artykuły chemii domowej, wegańska karma dla zwierząt, suplementy diety, odżywki dla sportowców, aż po artykuły higieny intymnej i wegańskie prezerwatywy.

 

Jakie są najbliższe plany rozwoju URBAN VEGAN? Na jakich działaniach będą się Państwo koncentrowali w przyszłości?

 

W najbliższym czasie planujemy dalsze poszerzanie naszej oferty hurtowej i dotarcie do jak największej liczby punktów gastronomicznych w całej Polsce. Jesteśmy też otwarci na współpracę ze sklepami specjalistycznymi. Zamierzamy też rozbudować naszą bazę logistyczną tak, aby jeszcze bardziej usprawnić spedycję towarów.