Wiodące firmy w ekobranży w Polsce są najlepszym miernikiem jej rozwoju i potencjału. Symbio Polska S.A. z pewnością do nich należy. O tym, jakie zmiany ostatnio miały miejsce w spółce i na rynku produktów ekologicznych w kraju opowiadają Piotr Kalaman, prezes zarządu Symbio Polska S.A. i Zbigniew Kozłowski, dyrektor handlowy oraz członek zarządu Symbio Polska S.A.

Rozmawia: Marcin Fajerski

Symbio Polska S. A. pozostaje jednym z wiodących producentów ekologicznej żywności w Polsce. Rok 2014 pod wieloma względami był dla Państwa przełomowy. Jakie cele biznesowe i sukcesy udało sie w tym czasie zrealizować?

Piotr Kalaman: Miniony rok okazał się dla nas bardzo dobry. Odnotowaliśmy rekordowy roczny wzrost sprzedaży naszych produktów ekologicznych, wynoszący aż 49% w porównaniu do 2013 r. Pozyskaliśmy także wielu nowych partnerów w handlu detalicznym. Ponadto dzięki większemu skupowi surowców udało nam się również znacznie poszerzyć naszą ofertę, która obecnie obejmuje aż 200 certyfikowanych artykułów spożywczych polskiego pochodzenia. Sukcesywnie zwiększamy ich wybór, aby móc zaoferować kontrahentom kompleksowy wybór żywności w jakści BIO: makaronów, mąk i innych produktów zbożowych, bakalii, warzyw strączkowych, soków NFC, a także przetworów owocowych i warzywnych.

Symbio Polska S.A. od początku swojej działalnści stawia na współpracę z polskimi gospodarstwami ekologicznymi. Co zadecydowało o sukcesie wspólnych działań spółki z producentami rolnymi? Czy w związku z poszerzającą się ofertą Symbio wciąż poszukiwani są nowi partnerzy? Jakie korzyści płyną dla nich ze współpracy?

Zbigniew Kozłowski: Współpraca z polskimi producentami żywności ekologicznej jest dla nas priorytetem. Prawie wszystkie nasze produkty, za wyjątkiem tych nieuprawianych w Polsce, pochodzą z krajowych rodzinnych gospodarstw ekologicznych. Wieloletnie doświadczenie współpracy z nimi jest naszą mocną stroną. To procentuje wzajemnym zaufaniem i zrozumieniem. Znamy oczekiwania naszych rolników, spełniamy je, a efektem jest długofalowa współpraca. W dalszym ciągu poszerzamy naszą grupę ekologicznych gospodarstw. Aktualnie poszukujemy producentów ekologicznych malin, truskawek, wysokiej jakości zbóż konsumpcyjnych, zwłaszcza pszenicy, żyta, orkiszu i prosa. Naszym partnerom zapewniamy kompleksowe wsparcie, np. doradztwo rolnicze i szkolenia. Na własny koszt organizujemy transport skupowanych surowców. Dzięki temu, że jesteśmy spółką akcyjną notowaną na giełdzie, jesteśmy bardzo przewidywalni dla rolników. Nasi rolnicy bardzo sobie cenią pewność zbytu, wysokie ceny skupu oraz pewną i terminową zapłatę. Dlatego chętnie z nami współpracują.

Liczba niezależnych sklepów wyspecjalizowanych w sprzedaży certyfikowanej żywności w Polsce rośnie obecnie bardzo szybko. Jak w ciągu minionego roku zwiększyła się baza detalistów współpracujących z Symbio Polska S.A.? Jak ważnym kanałem dystrybucji jest obecnie handel tradycyjny? Jaką ofertę i wsparcie zapewnia detalistom Symbio Polska S.A.?

Zbigniew Kozłowski: Liczba tradycyjnych sklepów z bogatą ofertą ekoproduktów w Polsce rośnie obecnie bardzo dynamicznie. Dlatego niezależni detaliści są dla nas bardzo ważną grupą odbiorców. W 2014 r. do 500 obsługiwanych przez nas punktów dołączyło 100 nowych. Liczymy, że kompleksowa oferta Symbio oraz pełne wsparcie 6 naszych przedstawicieli handlowych w zakresie jak najlepszego doboru asortymentu oraz jego skutecznej ekspozycji pozwoli nam szerzej rozwinąć skrzydła i pozyskać większą liczbę sklepów do współpracy. Oferujemy bardzo bogatą gamę materiałów P.O.S., które są istotnym elementem wspierającym sprzedaż asortymentu Symbio Polska. Już teraz możemy zaproponować potencjalnym klientom biznesowym atrakcyjne ceny produktów ekologicznych i zagwarantować szybkie dostawy zamówień w dogodnych terminach.

Coraz częściej w ekologiczną żywność oferowaną przez Symbio Polska S.A. inwestują duże sieci handlowe. Które z nich poszerzają swoją ofertę BIO i angażują się w promowanie ekoproduktów?

Piotr Kalaman: Sądzę, że to dobry znak dla całego rynku, bo świadczy o jego wzroście. Chcemy być obecni we wszystkich kanałach dystrybucji. Największym naszym kanałem obecnie są samodzielne sklepy oferujące zdrową żywność. Właśnie z myślą o nich w 2015 r. inwestujemy w system B2B, który razem ze zmianami organizacyjnymi, jakie wprowadzamy, przyniesie poprawę poziomu ich obsługi przez naszą firmę. Nasi przedstawiciele wsłuchują się także uważnie w potrzeby operatorów tych sklepów. Mamy nadzieję, że dzięki temu Symbio będzie szybko reagowała na ich potrzeby. Jesteśmy obecni również u dużych operatorów, takich jak Carrefour, E.Leclerc, Piotr i Paweł, Alma, Auchan, dla których ekożywność jest ważną kategorią i uzupełnieniem oferty.

Symbio działa dynamicznie nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju. Co obejmuje zagraniczna oferta spółki? Jak aktualnie rozwija się eksport tych towarów i jakie są jego główne kierunki?

Piotr Kalaman: Symbio eksportuje produkty ekologiczne na wymagające rynki zachodnie od 1999 r. Nasza oferta obejmowała głównie owoce miękkie: truskawki i maliny. Dzięki wieloletniej partnerskiej współpracy z naszymi dostawcami możemy zaoferować zagranicznym klientom produkty wysokiej, a co najważniejsze wielokrotnie sprawdzonej jakości. Zagraniczni odbiorcy doceniają jakość oraz jej powtarzalność, co ułatwia nam poszerzanie naszej oferty o dodatkowy asortyment owoców i warzyw.

Spółka Symbio Polska wciąż bardzo odważnie stawia na swój intensywny rozwój. Jakie są Państwa plany dotyczące oferty produktowej i strategii marketingowej na rok 2015?

Piotr Kalaman: Jak sam pan zauważył, rok 2014 był rokiem przełomowym dla naszej spółki. Dzięki nowej inwestycji w kapitał naszej firmy ustabilizowalioemy akcjonariat, co pozwala nam skoncentrować się na rozwoju firmy i oferowaniu konkurencyjnych produktów. W 2014 r. znacznie poszerzyliśmy ofertę. Wprowadziliśmy mąkę z pszenicy kamut, mąkę z migdałów, nasiona chia, nasiona luceny, sok z aceroli oraz komosę ryżową. Te działania będą kontynuowane. Będziemy nadal poszukiwali produktów wysokiej jakości od sprawdzonych dostawców, przy zachowaniu ważnego dla klientów stosunku ceny i jakości. Ponadto dzięki inwestycjom poprawimy poziom obsługi sklepów tak, aby szybciej reagować na potrzeby naszych klientów. Pierwszym wymiernym efektem będzie wdrożenie już w pierwszej połowie 2015 r. platformy B2B. W tym roku w widoczny sposób powinniśmy zwiększyć naszą obecność w różnych mediach, promując naszą markę oraz dostarczając inspiracji ekologicznych i zdrowych posiłków do 8 poczytnych blogów kulinarnych. Stworzymy również swój własny blog, aby skuteczniej promować wprowadzane przez nas nowości rynkowe.

Więcej w magazynie EKOdostawcy…