Rynek produktów ekologicznych w Polsce wchodzi w fazę dynamicznego rozwoju. Dobitnym tego potwierdzeniem są wyniki finansowe spółek dystrybuujących certyfikowaną żywność, rosnąca liczba sklepów specjalistycznych, a także niesłabnące zainteresowanie konsumentów jej zakupem

Tekst: Marcin Fajerski

Według szacunków spółek dystrybuujących ekologiczne produkty wartość tego rynku obecnie może wynosić ok. 700 mln zł., a już w przyszłym roku może przekroczyć próg 910 mln zł, czy nawet 1 mld zł. Dwucyfrowe tempo wzrostu, rosnąca dostępność certyfikowanej żywności oraz coraz większe zainteresowanie konsumentów zakupem produktów w jakości BIO bardzo korzystnie przekładają się na dynamiczny rozwój ekobranży. W samym 2014 r. wiodące hurtownie oraz czołowi dystrybutorzy ekologicznych artykułów spożywczych zanotowali roczny wzrost sprzedaży wynoszący nawet do 37%. Ostatni rok okazał się rekordowy m.in. dla Bio Planet S.A., Eko-Wital, Organic Farma Zdrowia i Symbio Polska S.A.

Na każdym kroku
Obecnie produkty ekologiczne konsumenci mogą kupić praktycznie w każdym kanale dystrybucji: super- i hipermarketach, dyskontach, delikatesach sieciowych, sklepach specjalistycznych, drogeriach, niewielkich punktach osiedlowych, na bazarach, a także przez Internet i bezpośrednio od rolnika. Wzrost dostępności certyfikowanych artykułów spożywczych ma bardzo pozytywne przełożenie na konsumpcję ekożywności, a co za tym idzie – na wyniki finansowe firm działających w branży. Należy jednak zaznaczyć, że większość, bo ponad połowa udziałów w sprzedaży produktów w jakości BIO wg danych GfK Polonia przedstawionych w Raporcie Rynku Health&Wellness w Polsce 2014, należy do hipermarketów. Klienci kupują też często certyfikowane artykuły spożywcze w dyskontach oraz dużych sieciach delikatesów.

Efekt zaufania
Coraz większa dostępność certyfikowanych artykułów spożywczych sprawia, że konsumenci zyskują zaufanie do ekologicznej żywności. W raporcie GfK Polonia ponad 40% respondentów deklaruje, że jeżeli ma wybór, sięga po ekoprodukty. Co więcej, aż 73% konsumentów w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupiło przynajmniej jeden certyfikowany produkt. Połowa przebadanych osób podaje też, że przynajmniej raz w tygodniu sięga po żywność w jakości BIO.
Według badań GfK Polonia konsumenci w Polsce najczęściej sięgają po ekologiczne jaja, świeże warzywa i owoce, a także nabiał. – Brak konserwantów i sztucznych dodatków oraz troska o zdrowie to główne czynniki wpływające na decyzję o zakupie produktów ekologicznych. Aż ¼ nabywców przy wyborze ekoproduktów kieruje się ich wyższą wartością odżywczą oraz czystością środowiska, w którym zostały wyprodukowane – mówi Anna Marszałek-Trocka, shopper research ad-hoc w GfK Polonia.

Wysoka ocena zalet certyfikowanych artykułów spożywczych powoduje, że rośnie liczba klientów, którzy poszukują kompleksowej oferty BIO. Dlatego Polacy coraz chętniej kupują ekożywność w sklepach specjalistycznych, gdzie oprócz szerokiej oferty produktowej mają zapewnione również fachowe doradztwo personelu.

Większe sukcesy i nowe wyzwania
Anna Wyrzykowska
prezes zarządu
BioHurt

Rok 2014 w ekobranży należy zaliczyć do bardzo udanych. Nie tylko bowiem zwiększyła się liczba punktów z szeroką ofertą produktów w jakości BIO, ale również wzrosła konsumpcja certyfikowanej żywności. Te dwa czynniki mają bardzo pozytywny wpływ na rozwój rynku, co znajduje odzwierciedlenie w poprawie wyników finansowych spółek i dystrybutorów. Można prognozować, że w ciągu najbliższych lat dynamika sprzedaży będzie podobna. Należy jednak podkreślić, że przed nami też wiele wyzwań. Jednym z największych będzie na pewno zwiększenie dostępności w kraju surowców ekologicznych i produktów, m.in. orkiszu, pestek dyni, mąki, moreli. Trzeba będzie również zadbać o zaoferowanie klientom asortymentu w atrakcyjnych cenach, mimo dość istotnego wzrostu cen ekologicznych półproduktów w ostatnim czasie.

Najlepsze przed nami
Violetta Rosińska
specjalistka ds. zakupów i sprzedaży
Juchowo Farm

Aktualnie można zaobserwować, że świadomość konsumentów dotycząca ekologicznej żywności zauważalnie rośnie, co bardzo pozytywnie przekłada się na rozwój branży. Klienci coraz częściej poszukują rzetelnych informacji o produktach i zwracają uwagę na ich pochodzenie. Dlatego wydarzenia, które organizujemy i w których uczestniczymy cieszą się coraz większym zainteresowaniem, przynosząc więcej korzyści niż jeszcze rok temu. Obecnie konsumenci ze wszystkich grup wiekowych, niezależnie od zasobności portfela, bardzo chętnie sięgają po certyfikowane artykuły spożywcze pochodzące z kraju. Pozwala to na wysunięcie optymistycznych prognoz dla naszego sektora handlu. Można liczyć, że tendencja wzrostowa w handlu ekożywnością w najbliższych latach utrzyma się. Najlepsze lata jeszcze przed nami. Oczywiście rozwój rynku uzależniony będzie od tego, jak wykorzystana zostanie dobra koniunktura na certyfikowane produkty.

Wielkie oczekiwania
Sylwester Strużyna
prezes zarządu
Bio Planet S.A.

Rok 2014 był bardzo pomyślny dla ekobranży. Według naszych szacunków rynek bioproduktów w cenach detalicznych wzrósł do wartości ok. 645 mln zł i stanowi już 0,27% całego rynku spożywczego. Zapotrzebowanie na ekologiczne produkty rośnie w tempie wynoszącym co najmniej 20% rocznie.

Otworzyło się również bardzo dużo sklepów specjalistycznych, w tym sporo o powierzchni powyżej 100 m². W naszej ocenie pod koniec 2014 r. liczba delikatesów ekologicznych zwiększyła się do 700 punktów i szacujemy, że ich liczba do końca 2015 r. wzrośnie do ok. 750.

Jeżeli chodzi o świadomość konsumentów dotyczącą żywności ekologicznej, należy przyznać, że w Polsce nadal należy nad nią pracować. Wciąż bowiem pojawiają się sceptyczne opinie, że wielu artykułów spożywczych nie da się wyprodukować metodami ekologicznymi. Paradoksalnie jednak daje nam to powody do optymizmu. Oznacza to bowiem, że liczba konsumentów świadomych zalet ekoproduktów może się tylko zwiększać. Według naszych prognoz do końca 2015 r. wartość rynku wzrośnie do ok. 770 mln w cenach detalicznych.

Zdecydowany krok naprzód
Katarzyna Linoż
dyrektor ds. marketingu i nowych produktów
Eko-Wital

Miniony rok pokazał nam, że ekobranża to wciąż młody i prężnie rozwijający się rynek, wysokie wzrosty sprzedaży, wielopaletowe zamówienia, nowi polscy producenci.

Każdy rok zaskakuje nas spektakularnymi wzrostami, rosnącą liczbą specjalistycznych punktów, w których można kupić żywność ekologiczną i coraz szerszą dystrybucją asortymentu w jakości BIO we wszystkich kanałach sprzedaży – również tych nowych, których przykładem są apteki zmieniające swój profil. Obecnie oprócz produktów prozdrowotnych często proponują one żywność ekologiczną, biorąc przykład z największych sieci drogerii. Większa dostępność ekoproduktów przekłada się na wzrost świadomości konsumentów oraz atrakcyjne ceny detaliczne. Marki, które wcześniej były znane bardzo wąskiej grupie osób, stają się rozpoznawalne w całej Polsce.

Więcej w magazynie EKOdostawcy…