Rynek zdrowych przekąsek warzywnych i owocowych dynamicznie rośnie. Produkty te są adresowane zarówno do dzieci jak i dorosłych, dzięki czemu docelowa grupa odbiorców jest bardzo szeroka. Dodatkowo z pomocą przychodzą nowoczesne technologie, które pozwalają uzyskać wysoką jakość przy zachowaniu walorów smakowych owoców. Jakie produkty cieszą się największym uznaniem?

Tekst: Joanna Dronka-Skrzypczak

Owocowe przekąski są w modzie

Moda na zdrowy styl życia i rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że zdrowe przekąski zaczynają wypierać konwencjonalne chipsy, ciastka i paluszki. Ich przewagą jest przede wszystkim skład i ograniczona kaloryczność. Epidemia otyłości, która dotyka zarówno dzieci jak i dorosłych skłania konsumentów do bardziej przemyślanych zakupów. Chętniej sięgają oni po owoce, szczególnie jeśli są sprzedawane w atrakcyjnej i wygodnej do konsumpcji formie. – Popularność owocowych przekąsek ekologicznych wzrasta, zwłaszcza wśród kobiet, które szukają alternatywy dla tradycyjnych słodyczy – mówi Katarzyna Barczyk z firmy Puffins. – W Polsce to wciąż produkt niszowy, ale coraz bardziej rozpoznawalny. Nasze produkty trafiły ostatnio do sieci sklepów z herbatą i cieszą się dużą popularnością. Można wnioskować, iż wybiera je bardzo świadomy konsument – dodaje.

 

puffins

 

Wiele odsłon przekąsek

W tym segmencie handlu uwagę zwraca duża różnorodność produktów. W ofercie sklepów klienci odnajdą suszone owoce, batony owocowe, przekąski zbożowo-owocowe, a także owoce w polewie i poddane procesowi liofilizacji. Jeszcze kilka lat temu segment przekąsek kojarzył się przede wszystkim z owocami suszonymi. Obecnie nadal cieszą się one niesłabnącą popularnością, ale wymagania klienta rosną. Coraz częściej szuka on produktu niesiarkowanego i chce poznawać nowe smaki. Dlatego obok suszonych moreli czy daktyli w sprzedaży pojawiły się m.in. jagody goji oraz morwa. Asortyment przekąsek znacznie się poszerzył, a nowości są bardzo dobrze przyjmowane przez klientów. – Ostatnio popularną nowością są prażone płatki kokosowe – mówi Monika Majewska ze sklepu Dar Natury w Toruniu. – Najlepiej natomiast sprzedają się chipsy i krążki jabłkowe – dodaje.

linoż

 

Przydatna technologia – liofilizacja

W ostatnich miesiącach hitem wśród owocowych przekąsek stały się owoce liofilizowane. Dzięki procesowi liofilizacji żywność pozbawiana jest nawet do 95% wody, co powoduje jej zakonserwowanie przy zachowaniu cech świeżego produktu. Liofilizowane owoce zachowują swój kształt, barwę, witaminy i wszystkie właściwości odżywcze. Dostępne są w postaci całych owoców, jako dodatek do płatków czy musli, a także jako batony. – Produkty liofilizowane wzbudzają duże zainteresowanie, szczególnie owoce polskie takie jak truskawka czy malina,  ale na ich sprzedaż wpływ ma cena, która jest nieco wyższa niż w przypadku innych przekąsek z tego segmentu – mówi Monika Majewska. – Rozmawiając z klientem, warto więc wytłumaczyć mu, co kryje się na za określeniem „liofilizowane” i że produkt ten może mieć różnorodne zastosowanie: jako przekąska, dodatek do jogurtu albo po zalaniu wodą jako dodatek do różnych dań czy ciast. Zwiększanie świadomości klientów zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży. W przypadku produktów nowych lub nieznanych dobrze jest umożliwić klientom degustację. Producenci są otwarci na takie akcje promocyjne i chętnie pomogą w ich zorganizowaniu.

Kto kupuje owocowe przekąski?

Grupa docelowa klientów jest bardzo szeroka, ale jako głównych nabywców wskazuje się świadomych rodziców oraz młode, aktywne zawodowo kobiety. Firmy starają się jednak kierować swoje produkty do wszystkich. – Chcielibyśmy, aby nasz baton z owoców liofilizowanych znalazł jak najszersze grono odbiorców, począwszy od najmłodszych, poprzez młodzież, osoby ceniące sobie zdrowy styl życia, uprawiające sport,  na seniorach skończywszy. Dodatkowo deklaracja „Produkt bezglutenowy” poszerza ten krąg o osoby będące na diecie bezglutenowej – mówi Sławomir Kosicki, prezes zarządu Celiko. Ogromną przewagą przekąsek owocowych jest ich obniżona kaloryczność. Producenci zwracają na to uwagę, podkreślając tę informację na opakowaniu i w reklamach. Warto więc polecać owocowe przekąski osobom na diecie, które szukają alternatywy dla tuczących słodkości.

ekspert kosicki

Wykorzystaj impuls!

Paczki z chipsami jabłkowymi, liofilizowanymi owocami albo owocowe batoniki warto wyeksponować strefie kasy Przekąski bowiem są towarem bardzo często kupowanym pod wypływem impulsu. W stosunku co wartości całego koszyka zakupów są one raczej niedrogie: od 3 do 10 zł. Dlatego można zaoferować je w sprzedaży krzyżowej, np. z produktami dla dzieci lub z żywnością dietetyczną.