Dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży produktów ekologicznych w Polsce utrzymuje się od ok. 3 lat, a obecnie wg największych graczy rynkowych wynosi ok. 30%. Na tej podstawie można szacować, że rynek certyfikowanej żywności przekroczył już rekordowy próg 1 mld zł. Jakie są perspektywy dla dalszego rozwoju ekobranży w kraju?

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

Mimo iż udział produktów certyfikowanych w sektorze spożywczym nadal wynosi w naszym kraju niewiele – nieco ponad 0,3% – to wartość rynku żywności ekologicznej i innych produktów z roku na rok znacząco się zwiększa. Według prognoz „Rzeczpospolitej” za 10 lat sprzedaż przekroczyć może już 3 mld zł.

Głównym czynnikiem korzystnie stymulującym rozwój ekobranży w Polsce jest wzrost dostępności asortymentu w jakości BIO we wszystkich kanałach dystrybucji, a przede wszystkim w sklepach należących do dużych operatorów handlowych, które w trendzie EKO dostrzegają ogromny potencjał. – Przyrost obrotów w naszej sieci na produktach BIO wynosi ok. 30% w skali roku – mówi Krzysztof Waligórski, prezes dyrekcji handlowej Intermarché. – Nie możemy pozostać na te liczby obojętni. Dlatego poszerzyliśmy naszą ofertę produktów ekologicznych o 150 nowości. Obejmuje ona nie tylko artykuły spożywcze, ale również kosmetyki i chemię – zaznacza.

Czynniki stymulujące rozwój rynku ekoproduktów w Polsce

 

  1. Rosnąca dostępność produktów ekologicznych we wszystkich kanałach dystrybucji
  2. Celebryci, telewizja, prasa i strony internetowe
  3. Wzrost świadomości konsumentów i zmiana preferencji zakupowych Polaków
  4. Targi ekologiczne i inne wydarzenia promujące produkty certyfikowane
  5. Lepsza diagnostyka nietolerancji pokarmowych i chorób
  6. Kampanie promujące żywność ekologiczną i wysokojakościową

 

Opracowanie: EKOdostawcy 2016

Efekt skali

Można szacować, że aktualnie aż 3,7 tys. sklepów należących do dużych sieci oferuje asortyment BIO. Do ich grona dołączył ostatnio Kaufland, który posiada w naszym kraju niemal 190 supermarketów. Produkty ekologiczne testują na swoich półkach też dyskonty Biedronki. Operator niedawno zarejestrował znak „BIO Farma Biedronki”, aby zaoferować konsumentom szerszy wybór artykułów spożywczych w jakości ekologicznej: warzyw, owoców, win, bakalii i makaronów. Do prawdziwej ekorewolucji szykuje się również Tesco. Sieć zamierza bowiem poszerzyć ofertę o kilkaset nowych produktów certyfikowanych – marek producenckich oraz własnych: Organic i Eko Alfabet.

Można oczekiwać, że działania większych operatorów handlowych w dalszym ciągu będą przekładać się na coraz lepszą sprzedaż żywności ekologicznej oraz innych towarów w jakości BIO. Należy jednak podkreślić, że wg badań TNS dla Carrefour dla ponad 20% konsumentów w dużych miastach ekoprodukty wciąż są trudno dostępne.

Powiew świeżości

Na wzrost dostępności produktów ekologicznych w Polsce ogromny wpływ ma również coraz większa liczba delikatesów wyspecjalizowanych w sprzedaży tego asortymentu. – Powierzchnia nowo otwieranych sklepów specjalistycznych często przekracza 100 m kw., a liczba indeksów w ofercie 1,5 tys. produktów – zauważa Zbigniew Kozłowski, wiceprezes zarządu i dyrektor działu detalu Symbio Polska S.A. – Coraz więcej detalistów otwiera też ekodelikatesy w atrakcyjnych lokalizacjach, takich jak duże galerie handlowe – nadmienia.

Miniony rok obfitował przede wszystkim w wielkie otwarcia punktów należących do sieci specjalistycznych. Nowe sklepy otworzyły m.in. Organic Farma Zdrowia, Bacówka Towary Tradycyjne, EKOzakupy.pl, Przystanek Zdrowia i Urody, a także delikatesy U Biernackich. Warto dodać, że na mapie Polski obok nich pojawiają się nowe sieci ekodelikatesów, takie jak Vis Vitalis oraz Strefa Diet. Liczba właścicieli sklepów specjalistycznych, którzy decydują się na otwarcie kolejnej placówki w innej lokalizacji także się zwiększa: w Katowicach działa już nowa VegAnka, a w Oświęcimiu – Smakosz.

Przełamując konwencję

Telewizja, prasa, celebryci, strony internetowe, targi ekologiczne, a także kampanie społeczne i reklamowe przyczyniają do wzrostu świadomości konsumentów i zmiany preferencji zakupowych Polaków.

Jak podaje Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, po żywność ekologiczną chętnie sięga niemal 52% ogółu polskich konsumentów, a 11% regularnie inwestuje w tego rodzaju produkty. – Świadomość klientów dotycząca odżywiania, a także wpływu diety na dobre samopoczucie i zdrowie systematycznie wzrasta – przekonuje Barbara Gądecka, właścicielka sklepów Lubczyk. – Konsumenci są bardzo podatni na trendy popularyzowane w telewizji śniadaniowej, programach kulinarnych i dietetycznych, kolorowej prasie, a także na blogach znanych i lubianych. Produkt raz zaprezentowany w „Dzień dobry TVN” często staje się hitem sprzedażowym roku – dodaje.

Jakość i ekologia

Jak wynika z danych badań TNS Polska przeprowadzonych dla Carrefour Polska, obecnie ponad 37% mieszkańców dużych miast utożsamia „zdrową żywność” z żywnością ekologiczną. Z najnowszego raportu GfK CAPIBUS dla BGŻ BNP Paribas wynika ponadto, że ponad 28% konsumentów w Polsce uważa, że gwarantem wysokiej jakości artykułów spożywczych jest ekologiczny sposób ich produkcji oraz tzw. czysta etykieta, czyli brak w składzie produktów sztucznych barwników oraz konserwantów. Certyfikat ekologiczny staje się coraz ważniejszym kryterium m.in. przy zakupie pieczywa. Jako istotne wskazuje je 27% osób w wieku 19-29 lat, 20% – w wieku 50-65 lat oraz 11% osób, które przekroczyły 66 rok życia. Konsumenci zwracają też coraz większą uwagę na skład i pochodzenie nabiału. Aż 1/4 respondentów GfK CAPIBUS, głównie w wieku 30-49 lat, stara się wybierać ekologiczne wyroby mleczarskie. Certyfikat ekologiczny stanowi istotne kryterium wyboru również mięsa i wędlin, a także warzyw i owoców.

Informacja dźwignią handlu

Do coraz lepszej sprzedaży produktów ekologicznych, regionalnych i funkcjonalnych w Polsce przyczynia się większa liczba kampanii reklamowych i informacyjnych promujących spożycie żywności certyfikowanej, bezglutenowej czy niskosłodzonej.

Ostatnio w takie działania zaangażował się nawet Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową. Najwięcej akcji zorientowanych na promowanie produktów ekologicznych mają jednak na koncie sieci handlowe, takie jak Organic Farma Zdrowia, Carrefour, Tesco, a nawet Netto, które raz w miesiącu organizuje np. tzw. białą sobotę, pozwalającą klientom sprawdzić poziom cukru we krwi, a nawet skorzystać z porad profesjonalnego dietetyka oraz spróbować produktów o obniżonej zawartości cukru. Przy okazji konsumenci otrzymują również broszurki i inne materiały edukacyjne dotyczące dobrze zbilansowanej diety.