Tekst: Marcin Fajerski

Polacy coraz chętniej sięgają po ekożywność i inne certyfikowane produkty. Już za rok sprzedaż tych produktów może wynieść nawet 1 mld zł. Z najnowszych badań SGGW wynika, że aktualnie aż 52% ogółu polskich konsumentów kupuje żywność ekologiczną, a 11% regularnie wybiera certyfikowane produkty.

Ekologiczne znaczy bezpieczne
Poziom zaufania polskich klientów do ekoproduktów również jest bardzo wysoki. Według ostatnich danych Komisji Europejskiej oraz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej aż 80% Polaków ma pełne zaufanie do certyfikowanej żywności. Średnia zaufania konsumentów do bioproduktów ze wszystkich krajów unijnych jest natomiast o 9% mniejsza.

Kto po eko? 
Jak wynika z tegorocznych badań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wśród konsumentów żywności ekologicznej przeważają osoby wyróżniające się wysokim poziomem wykształcenia, w zdecydowanej większości płci żeńskiej, mieszkające na terenie miast. – Wśród klientów największą grupę na pewno stanowią kobiety o wyższym wykształceniu – potwierdza Alicja Krężel, sprzedawczyni w sklepie Biokraina w Bielsku-Białej. – Dlatego dużą wagę przywiązujemy zarówno do kompleksowej oferty, jak i fachowej obsługi – zaznacza.

Dobra średnia
Wiek konsumentów ekożywności w Polsce na ogół wynosi od 30 do 40 lat. – Są to młode, aktywne zawodowo osoby w wieku nieprzekraczającym 40 lat, które posiadają już dzieci – tłumaczy Maciej Rybacki, właściciel sklepu BioBrain w Warszawie. – Wiedza i troska o najbliższych motywuje tę grupę konsumentów do traktowania odżywiania jako istotnego elementu zdrowego stylu życia – puentuje.

Młodsi duchem
Jeszcze 5 lat temu liczba osób starszych, robiących zakupy w sklepach ze zdrową żywnością była niewielka. Obecnie szybko zaczyna się to zmieniać. – Świadomość konsumentów w wieku 60+ dotycząca zdrowej diety jest znacznie większa niż kilka lat temu – zauważa Grażyna Szotyńska, właścicielka sklepu Vera Victus w Gdańsku. – Dlatego częściej i chętniej sięgają oni po produkty ekologiczne i niskoprzetworzone.