Wśród tegorocznych wydarzeń targowych w październiku zadebiutuje BIOEXPO Warsaw. O tym, co wyróżnia to na tle innych wyróżnia to wydarzenie z Agatą Szczepaniak, dyrektor projektu oraz Katarzyną Drobińską, dyrektor grupy projektów PTAK WARSAW EXPO, rozmawia Karolina Kałdońska.

BIOEXPO Warsaw to nowe wydarzenie w kalendarzu imprez targowych w branży produktów ekologicznych. Jakie jest zainteresowanie tą inicjatywą?
Karolina Drobińska: BIOEXPO Warsaw jest wydarzeniem dedykowanym przedstawicielom branży żywności i produktów ekologicznych. W ofercie wystawców znajdzie się nie tylko żywność jakości BIO czy naturalne, certyfikowane kosmetyki oraz środki czystości, ale także wszystko to, co jest potrzebne do ich wytworzenia, zaczynając od materiału siewnego, środków ochrony roślin, poprzez surowce, na biodegradowalnych opakowaniach i akcesoriach skończywszy. Chcemy BIOEXPO połączyć wszystkich tych, którzy są zaangażowani w cały proces wytwarzania produktów organicznych, czyli rolników, producentów, przetwórców, dystrybutorów, kupców i właścicieli sklepów. Pragniemy, aby w komfortowej dla siebie atmosferze mogli nawiązywać i rozwijać kontakty biznesowe, dyskutować o aktualnej kondycji branży i dalszych perspektywach jej rozwoju. Oczywiście nie zapominamy też o konsumentach. Nadal jeszcze ich edukacja, w przypadku BIO produktów, jest niezwykle jest ważną kwestią.
Agata Szczepaniak: Fakt, że na targach będą wyłącznie organiczne produkty, surowce i biodegradowalne opakowania budzi bardzo duże zainteresowanie branży. Takiej imprezy do tej pory w Polsce nie było, a sektor i rynek na tyle się już rozwinęły, że zaistniało realne zapotrzebowanie na imprezę, skupiającą się wyłącznie wokół BIO produktów. Zanim powstał finalny projekt targów BIOEXPO Warsaw przeprowadziliśmy liczne rozmowy z przedstawicielami polskiego sektora EKO. Pytałyśmy na czym najbardziej im zależy i jakie są ich oczekiwania odnośnie tego typu wydarzenia. Z tych rozmów zrodziła się koncepcja BIOEXPO Warsaw, mająca finalnie spełniać oczekiwania przedstawicieli branży. Głęboko wierzymy, że tak właśnie będzie.
Czym BIOEXPO ma się wyróżniać na tle innych tego typu imprez w Polsce?
A.Sz.:Przede wszystkim wydarzenie jest dedykowane produktom posiadającym certyfikat rolnictwa ekologicznego. Oznacza to, że żywność tam prezentowana będzie oznaczona zielonym EKO liściem. Wszelkie kosmetyki i środki czystości mają mieć certyfikaty oraz naturalny skład pozbawiony parabenów i innych substancji chemicznych oraz konserwujących, które mogą w negatywny sposób oddziaływać na ludzkie zdrowie. To po pierwsze. Po drugie zaś, jak już mówiliśmy, do zakresu towarowego imprezy podchodzimy kompleksowo. Pokażemy cały proces produkcji Eko – od rolnika do finalnego produktu.
K.D.: Kolejny ważny aspekt, to biznesowy i międzynarodowy charakter imprezy i na to kładziemy szczególnie duży nacisk. W Ptak Warsaw Expo posiadamy wyspecjalizowane struktury współpracy biznesowej i międzynarodowej, dzięki którym jesteśmy w stanie zagwarantować na targach obecność kupców z sieci handlowych oraz wiodących dystrybutorów nie tylko z Polski, ale także z zagranicy. Wzorem innych imprez organizowanych przez Ptak Warsaw Expo, podczas BIOEXPO Warsaw zrealizujemy program Hosted Buyers. Są to zorganizowane przyjazdy przedstawicieli branży z zagranicy, o ściśle określonych preferencjach zakupowych dopasowanych do oferty wystawców. Dochodzi do tego program matchmakingu, czyli zaaranżowane spotkania na linii kupiec – sprzedawca. Międzynarodowy charakter, formuła B2B i transparentność w doborze towarów, to główne założenia BIOEXPO Warsaw.
Dla kogo są te targi? Kto jest potencjalnym wystawcą, a kto ma być odwiedzającym? Jakie są oczekiwania rynku dotyczące tego typu imprez?
K.D.: Podczas BIOEXPO Warsaw 2019 swoją ofertę zaprezentują krajowi i zagraniczni producenci oraz dystrybutorzy żywności, kosmetyków oraz tego wszystkiego, co jest niezbędne do uzyskania finalnego produktu, jaki ostatecznie znajduje się na sklepowej półce oznaczonej znakiem jakości BIO. W gronie wystawców znajdą się przedstawiciele sektorów: żywność i napoje, rolnictwo ekologiczne, kosmetyki i środki czystości, maszyny produkcyjne, opakowania i naczynia do serwowania, logistyka, sprzęt gospodarstwa domowego, produkty dla zwierząt domowych, start-upy, instytucje wspierające i okołobiznesowe, w tym m.in. jednostki certyfikujące. Uzupełnieniem wystawy będą strefy specjalne: Hosted Buyers i matchmaking, giełda surowców, strefy degustacyjne, strefa nowości, strefa konferencji branżowych, BIO restauracja oraz wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju BIO market oraz job center, czyli giełda ofert pracy w sektorze EKO.
A.SZ.: Wydarzenie ma charakter głównie biznesowy, więc do przyjazdu na targi zapraszamy właścicieli sklepów specjalistycznych, stacjonarnych i internetowych, kupców z hurtowni oraz sieci handlowych, drogerii, aptek, stacji benzynowych, właścicieli zielarni, salonów kosmetycznych, SPA, a także kucharzy, firmy cateringowe i restauratorów. Natomiast w związku z deklarowanym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi programem powrotem stołówek do szkół zaprosimy także na BIOEXPO Warsaw osoby odpowiedzialne za zakupy i układanie jadłospisów w przedszkolach i szkołach. Jednak, tak jak wspomniałyśmy wcześniej, nie zamykamy się na klienta końcowego. Wszystkich zainteresowanych konsumentów zapraszamy, by odwiedzili nas w niedzielę. Mamy poczucie, że nadal istnieje ogromna potrzeba w zakresie edukowania konsumentów czym jest żywność ekologiczna, jaki jest proces jej produkcji, czym się różni od konwencjonalnej, czym tak naprawdę są ekologiczne kosmetyki i środki czystości, jak radzić sobie z zalewającym nas plastikiem, jakie są zamienniki. Mamy zamiar odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Na niedzielę planujemy specjalne atrakcje oraz potężna porcję łatwo przyswajalnej wiedzy, doskonałych smaków i zapachów w stylu EKO. Dodatkowo pojawią się gwiazdy, które na co dzień żyją ekologicznie.
Jaki jest pomysł na to, by impreza na stałe pojawiła się w kalendarzu imprez ekologicznych w Polsce?
A.SZ.: Takiego kalendarza w Polsce nie ma, bo do tej pory nie było imprezy ekologicznej, podczas której prezentowano wyłącznie produkty z certyfikatami rolnictwa ekologicznego. Targi BIOEXPO Warsaw będą otwierać tę listę, przynajmniej jeżeli chodzi o żywność, bo z kosmetykami i z środkami czystości temat jest trochę bardziej skomplikowany. Brakuje ustawowych regulacji i rządowych jednostek certyfikujących. W Europie istnieją jedynie prywatne systemy certyfikacji kosmetyków, co zdecydowanie utrudnia ich selekcję. W tym przypadku wspólnie z członkami Rady Programowej wypracowaliśmy pewne zapisy w regulaminie targów. Dzięki nim nie pojawią się u nas produkty jedynie udające bycie EKO. Kładziemy ogromy nacisk na jakość i rzetelną selekcję produktów, które będą prezentowane podczas targów.
K.D.: Rynek produktów ekologicznych w Polsce bardzo mocno się rozwija. Rośnie świadomość konsumentów oraz ich wydatki na produkty segmentu BIO, zarówno jeżeli chodzi o żywność, jak i inne produkty. Powstają nowe firmy, przedsiębiorcy podejmują działalność w zakresie BIO produkcji, a dotychczasowi duzi gracze w reprezentujący rynek produktów konwencjonalnych stawiają na BIO i wdrażają nowe linie EKO. Oczywiście ich działania, to odpowiedź na zmieniające się trendy konsumenckie. Coraz częściej kupuje się mniej, ale za to lepszej jakości. Klienci coraz częściej czytają etykiety i stawiają na jakoś a nie ilość. Chcąc nie chcąc, produkty BIO stają się nieodłączną częścią codziennych zakupów.