Ostatnie lata dla marki PIĘĆ PRZEMIAN i firmy Simpatiko okazały się okresem wyjątkowo dynamicznego rozwoju. Spółka zainwestowała m.in. w powiększenie magazynu i portfolio produktowego. O innych ważnych zmianach opowiada jej zarząd, Stanisław Filip Mędrzecki, Ernest oraz Adrian Porowscy.

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

PIĘĆ PRZEMIAN staje się coraz bardziej cenioną i rozpoznawalną marką na rynku bezglutenowej, funkcjonalnej i ekologicznej żywności. Co zdecydowało o jej sukcesie? Jakie czynniki mają wpływ na jej rosnącą popularność?

Kiedy przeszło 8 lat temu zaczynaliśmy przygodę z produkcją zdrowej żywności, mieliśmy jedynie pomysł i zapał do pracy. Obecnie posiadamy stabilną, dobrze rozwijającą się firmę z coraz większym doświadczeniem. O naszym sukcesie zadecydowały jasne zasady, które ustaliliśmy na samym początku działalności i których trzymamy się do dzisiaj. Oferujemy żywność bez glutenu, dodatku cukru i ulepszaczy chemicznych, a dodatkowo smaczną. Naszym celem od zawsze było tworzenie produktów możliwie najwyższej jakości o wyjątkowym smaku. W naszych działaniach jesteśmy kreatywni i odważni, a w wielu dziedzinach staliśmy się pionierami. Jako pierwsi w Polsce zrobiliśmy konfitury słodzone ksylitolem, do produkcji których używamy wyłącznie świeżych owoców, również w jakości EKO. Receptura opiera się na zasadach kuchni Pięciu Przemian, będącej nieodzownym elementem Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Jesteśmy też pierwszym w kraju producentem ekologicznego czarnego czosnku. Pracowaliśmy nad nim ponad rok, a efekt przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Złoty Medal za najlepszy produkt na WorldFood oraz Złoty Lubczyk na Targach Dobrego Jedzenia potwierdziły wysoką jakość tego produktu.

Przygotowanie każdego z produktów poprzedzają dziesiątki prób i testów. Każdy, nawet najdrobniejszy szczegół, ma dla nas duże znaczenie. Chcemy, aby nasze produkty były w 100% przemyślane, ich skład – możliwie najlepszy, a smak – wyjątkowy. Pozytywne opinie klientów utwierdzają nas w przekonaniu, że takie podejście do tworzenia produktów ma sens. Niewątpliwie do osiągnięcia sukcesu przyczyniło się również nasze podejście do klientów. Wyróżnia nas szybka realizacja zamówień i elastyczność. Z niektórymi klientami współpracujemy od samego początku. Mamy z nimi bezpośredni kontakt, a relacje, jakie wspólnie stworzyliśmy, są często przyjacielskie. Do naszej pracy podchodzimy z humorem, co oczywiście nie wyklucza profesjonalizmu. To sprawia, że nasi kontrahenci darzą nas sympatią i chętnie z nami współpracują.

 

Ostatni okres działalności Simpatiko PIĘĆ PRZEMIAN należał do bardzo intensywnych. Jakie cele i działania udało się zrealizować w tym oraz w poprzednim roku? Jak przekładają się one na wyniki firmy? Co zmieniło się w funkcjonowaniu spółki?

Ostatnie 2 lata dla PIĘCIU PRZEMIAN były bardzo intensywne. Ponad rok temu do spółki przystąpili bracia Ernest i Adrian Porowscy – wcześniej zaufani pracownicy. Dzięki swojej pasji i zaangażowaniu stali się współautorami firmowego sukcesu.

Bardzo ważnym przedsięwzięciem było stworzenie platformy B2B. Dzięki niej proces zamówień stał się znacznie łatwiejszy, a ich realizacja – zdecydowanie sprawniejsza. Dwukrotnie zwiększyliśmy powierzchnię magazynową, co umożliwiło zwiększenie stanów magazynowych. Obecnie 99% asortymentu jest stale dostępne, a zamówienia realizujemy z dnia na dzień! Większy magazyn umożliwił nam też poszerzenie oferty o ciekawe nowości. Na uwagę zasługują przede wszystkim nasze autorskie mieszanki do wypieku chleba oraz owoce oblane czekoladą bez dodatku cukru. Nieustannie poszukujemy do dystrybucji interesujących propozycji innych producentów. Przy ich wyborze kierujemy się naturalnie naszymi restrykcyjnymi zasadami. Od kilku lat jesteśmy dumni ze współpracy z Pawłem Malickim, producentem Batonu Warszawskiego. Od niedawna możemy pochwalić się dystrybucją żywej kombuczy firmy Ferment. Zatrudniliśmy też nowych pracowników. Jesteśmy zgranym zespołem pracującym w dobrej atmosferze. Wzajemnie się wspieramy, dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem. Wszystkie nasze działania przekładają się na systematyczny wzrost sprzedaży, rozwój sieci dystrybucji oraz sprawniejszą realizację zamówień.

 

PIĘĆ PRZEMIAN systematycznie poszerza swoją ofertę o poszukiwane nowości. Według jakiego klucza firma uzupełnia swoje portfolio asortymentowe? Jakie nowości ostatnio wprowadzono do oferty?

 

Zależy nam, aby nasze produkty były smaczne, zdrowe i dostępne w przystępnej cenie. Pod tym względem jesteśmy bezkompromisowi. Zdajemy sobie sprawę z tego, że przygotowanie bezglutenowych dań stanowi nie lada wyzwanie. Dlatego, aby ułatwić naszym klientom to zadanie, wprowadziliśmy do naszej oferty kolejne autorskie mieszanki. Wszystkie są bezglutenowe, bez dodatku cukru i bardzo proste w przygotowaniu.

Najważniejszą z nowości jest mieszanka do robienia naleśników. Zawartość opakowania wystarczy na posiłek dla całej rodziny, a gotowe naleśniki smakują zarówno ze słodkimi, jak i wytrawnymi dodatkami. Poszerzyliśmy też portfolio o muesli z maliną i morwą, które stworzyliśmy w odpowiedzi na sugestie naszych klientów. Pracowaliśmy nad nim bardzo długo. Chcieliśmy, aby dorównało ono jakością innym wariantom muesli. Pierwsze opinie potwierdzają, że się udało. Warto wspomnieć także o mieszance do wypieku batonów z czarną porzeczką. Po dodaniu do niej bananów i upieczeniu powstaje spora porcja smacznych przekąsek. Doskonale nadają się one dla dzieci, dorosłych i ludzi aktywnych. Z roku na rok stajemy się coraz bardziej rozpoznawalni, a klienci znający nasze produkty chętnie sięgają po kolejne nowości. To ułatwia nam realizację kolejnych pomysłów.

 

Sytuacja na rynku produktów ekologicznych i wolnych od alergenów w naszym kraju zmienia się bardzo dynamicznie. Jakie czynniki mają obecnie na branżę największy wpływ? W jakim kierunku ona się rozwija? Jakim wyzwaniom musi stawić czoła? Jak w zmieniających się realiach rynku odnajduje się PIĘĆ PRZEMIAN?

Rynek produktów ekologicznych oraz wolnych od alergenów stale się rozwija i ma duże perspektywy wzrostu. Ważnym czynnikiem determinującym rozwój tego sektora jest wzrost zamożności społeczeństwa, a ta z roku na rok rośnie. Wszyscy wiemy, że wysoka jakość produktów przekłada się na wyższą cenę. Do ważnych czynników wzrostu należy zaliczyć rosnącą świadomość konsumentów i wszechobecną modę na zdrowy tryb życia. W sklepach coraz częściej widujemy ludzi czytających etykiety. Jak grzyby po deszczu powstają nowe kluby fitness. Półki w księgarniach natomiast zapełniają się książkami o tematyce ukierunkowanej na zdrowy tryb życia. Wzrost popytu na zdrową żywność zachęcił wiele firm do zainwestowania w tę dynamicznie rozwijającą się branżę. Na rynku pojawiło się sporo nowych producentów i dystrybutorów, czego efektem jest silny wzrost konkurencji. Bacznie się temu przyglądamy, aby w razie potrzeby szybko dostosować nasze działania do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej.

Martwi nas, że polski rynek zalewają towary z importu, mimo iż nasze rodzime produkty często cechuje porównywalna lub lepsza jakość oraz przystępna cena.

W pogoni za modą dyskonty i markety zaczęły inwestować w półki ze zdrową żywnością. Z pewnością niepokoi to właścicieli tradycyjnych sklepów specjalistycznych. Ich atutami muszą być asortyment wyjątkowej jakości, wiedza, doświadczenie i bezpośredni kontakt z klientem. Widzimy jak wiele z nich świetnie prosperuje i jesteśmy pełni uznania dla ciężkiej pracy ich właścicieli oraz personelu. Sami zawsze z chęcią dzielimy się swoją wiedzą, doradzamy w doborze asortymentu, organizujemy promocje czy dostarczamy produkty do degustacji. Stawiamy na uczciwość i cały czas budujemy naszą wiarygodność.

 

Kondycja rynku pozostaje zależna od świadomości polskich konsumentów. Jak można ją ocenić? Jakie działania mogłyby zwiększyć dbałość o odżywianie wśród Polaków?

Coraz więcej osób w Polsce interesuje się zdrowym trybem życia, a co za tym idzie staje się bardziej świadomymi i aktywnymi konsumentami. Dostrzegają oni zależność między zdrowym stylem życia a kondycją organizmu i dobrym samopoczuciem. Dlatego coraz częściej poszukują na rynku produktów wyróżniających się prostym składem, a także znakomitym smakiem.

Niestety nadal większa część społeczeństwa nie ma pojęcia o zdrowym odżywianiu. W temacie edukacji wiele jest jeszcze do zrobienia. Wszelkie takie działania nadal są bardzo potrzebne. Na szczęście w szkołach nie można już kupować słodyczy i słonych przekąsek. Nadal dużo jednak zależy od podejścia samych rodziców, którzy mają wpływ na zawartość dziecięcych śniadaniówek. Dużo dobrego w tym temacie mogliby zrobić lekarze, zwłaszcza ci pierwszego kontaktu. Niestety ci, którzy oprócz wypisania recepty, zalecają zmianę diety, nadal stanowią rzadkość. W szpitalnych sklepikach, również na oddziałach dziecięcych, jest mnóstwo śmieciowego jedzenia. O zgrozo, w Centrum Zdrowia Dziecka – tuż przy wejściu – stoi automat do wydawania lodów. Może gdyby w szpitalach zatrudniano dietetyków, ludzie szybciej uwierzyliby w sens zdrowego odżywiania.

 

Co zachęca odbiorców i konsumentów do sięgania po produkty PIĘCIU PRZEMIAN? Jak aktualnie rozwija się ich dystrybucja?

Sądzimy, że najważniejszymi czynnikami o tym decydującymi jest odpowiedni skład produktu, jego smak, estetyczne i funkcjonalne opakowanie oraz atrakcyjna cena. Dlatego wszystko tworzymy sami: od receptury aż po szatę graficzną opakowania. W działaniach podkreślamy rodzinny charakter firmy oraz fakt, że nasze wyroby powstają w Polsce. Cieszy nas, kiedy widzimy, że coraz więcej klientów docenia rodzimych producentów i sięga po krajowe produkty. Dystrybucję rozwijamy, obsługując zarówno hurtownie, jak i tradycyjne sklepy. Produkty dostarczamy do klientów z całej Polski, a nasza baza odbiorców stale się poszerza. Stajemy się rozpoznawalni, a naszym znakiem markowym staje się obsługa na wysokim poziomie. Błyskawicznie realizujemy zamówienia, a problemy na bieżąco i szybko rozwiązujemy.

 

Wielkimi krokami zbliża się tegoroczna edycja NATURA FOOD & BE ECO. Jak można ocenić rangę tego wydarzenia i innych targów odbywających się w naszym kraju? W jakich imprezach wystawienniczych PIĘĆ PRZEMIAN bierze udział?

Co roku, od 6 lat uczestniczymy w NATURA FOOD & beECO w charakterze wystawców. Właśnie te targi uważamy za najważniejsze w kraju. To zdecydowanie największe targi branżowe w Polsce skoncentrowane na temacie zdrowej żywności. Bardzo lubimy wystawiać się na targach. To właśnie tam bowiem klienci mogą nas poznać, zadać nurtujące ich pytania, spróbować naszych produktów i wyrazić swoją opinię. Udział w targach umożliwia nam nawiązywanie nowych i podtrzymywanie dotychczasowych relacji B2B i B2C. Nasze stoisko zawsze jest pełne pozytywnej energii. W tym roku na tydzień przed targami NATURA FOOD wybieramy się jeszcze na Targi Dobrego Jedzenia w Zielonej Górze. To bardzo ciekawe wydarzenie, w którym mieliśmy już okazję uczestniczyć. Targi te organizują Przyjaciele Jedzenia – ludzie z autentyczną pasją. Od wielu lat robią oni w Zielonej Górze wiele dobrego. Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszych stoisk.

 

 

Jakie są najbliższe plany związane z rozwojem firmy i poszerzaniem oferty produktowej PIĘCIU PRZEMIAN? Czym zaskoczy nas firma w najbliższym czasie?

Sami jesteśmy tego ciekawi – wszystko będzie zależało od tego, czym zaskoczy nas rynek. (śmiech) Aby zachować odpowiednią dynamikę rozwoju, nieustannie wprowadzamy nowe produkty. Szczęśliwie lista pomysłów na nowości czekające w kolejce do realizacji jest pokaźna. Wychodzimy z założenia, że przy ciężkiej pracy i odpowiedniej determinacji nawet te założenia, które na pierwszy rzut oka wydają się karkołomne, mają szansę powodzenia. Cały czas z zapałem szukamy nowych odbiorców oraz producentów oferujących innowacyjne pozycje asortymentowe. Optymistycznie patrzymy w przyszłość. Jesteśmy przekonani, że nasze działania pozwolą nam na budowanie coraz mocniejszej pozycji na rynku i zaspokoją apetyty naszych klientów.