Każdego roku analitycy Euromonitor International identyfikują trendy, które będą miały znaczący wpływ na handel i otoczenie biznesowe w nadchodzącej przyszłości, zapewniając wgląd w zmieniające się wartości konsumentów oraz pokazując, w jaki sposób ich nowe zachowania powodują zakłócenia w dotychczasowym funkcjonowaniu firm na całym świecie. Tym razem skupili się na trendach w dziedzinie nowych technologii – oto 5 tendencji, które na nowo zdefiniują profil nowoczesnego konsumenta w 2020 roku.

Tekst: Patryk Pawłowski

Technologia napędza ciągłe innowacje, inspirując trendy, które wciąż kształtują świat. Wraz z jej rozwojem zasadniczo zmienia się sposób, w jaki firmy i konsumenci wchodzą w interakcje.
Ochrona prywatności rozprzestrzenia się
Konsumenci oczekują, że marki dostosują do nich produkty i usługi, ale aby firmy mogły personalizować swoje oferty, konsumenci muszą w coraz większym stopniu rezygnować ze swojej prywatności. Ten komercyjny kompromis (a zwłaszcza jego granice) w ostatnim czasie stał się dla konsumentów bardzo ważny. Spowodowały to przepisy dotyczące ochrony prywatności, które weszły w życie na rozwiniętych rynkach na całym świecie. To właśnie one dały konsumentom możliwość obrony ich danych osobowych przed czyhającymi na nie firmami.
Niektóre korporacje odnotowały tę zmianę w myśleniu. W celu przyciągnięcia konsumentów dbających o prywatność, firmy coraz częściej kreują wizerunek swoich marek w oparciu o ideę jej poszanowania. Coraz częściej obserwujemy też korporacje, które wprowadzają produkty lub usługi zorientowane na prywatność – które albo pozwalają konsumentom uniknąć śledzenia, albo stanowią realną opcję dla głównego nurtu produktu, jaki może prywatność ograniczać.
5G w świetle reflektorów
Od pierwszych zapowiedzi nowej technologii przesyłania danych minęła już prawie dekada, ale rok 2020 zapowiada się na ten, w którym 5G stanie się rzeczywistością. Już w roku ubiegłym operatorzy telefonii komórkowej na wielu rozwiniętych rynkach rozpoczęli jej wprowadzanie do wybranych miast, a w roku 2020 możemy spodziewać są znacznie bardziej kompleksowych działań w tym zakresie. Mimo pojawiających się w niektórych regionach głosów sprzeciwu wobec tej technologii, w rzeczywistości wszystkie wiodące gospodarki świata, w tym Chiny, Korea Południowa, Japonia, USA i kilka krajów europejskich, idą obecnie do przodu – dzięki wdrożeniu 5G.
Pojawienie się 5G zasadniczo zmieni oblicze mobilnych technologii. Otworzy to wrota w zakresie prędkości pobierania danych, która będzie około 10 razy większa niż w przypadku klientów korzystających z połączeń 4G LTE. Filmy będą mogły zostać pobrane w ciągu kilku sekund, a utwory muzyczne – natychmiast. Większa przepustowość i szybsze prędkości pobierania, które obiecuje 5G, są niezbędne do wspierania rozwoju w takich obszarach, jak tzw. Internet rzeczy (Internet of Things), technologia VR czy samochody autonomiczne.
Około 40% specjalistów branżowych ankietowanych przez Euromonitor International w listopadzie 2019 r. oczekiwało, że 5G doprowadzi do bardziej wydajnych i spersonalizowanych doświadczeń w handlu elektronicznym oraz zwiększy dostępność do transmisji wiodących wydarzeń kulturowych, takich jak turnieje sportowe czy koncerty.
Handel pasywny dostaje doładowania
Wraz z nadejściem epoki „Internetu rzeczy” relacje między konsumentami a firmami będą ewoluować, prowadząc ostatecznie do wzrostu liczby zautomatyzowanych zadań domowych, a nawet upowszechnienia się w pewnym stopniu pracy maszynowej. Obserwatorzy branży jako punkt zwrotny pod tym względem wskazują właśnie rok 2020. W tym roku najwięksi producenci, tacy jak Samsung i Whirlpool, zaczną oferować „połączone” urządzenia we wszystkich segmentach cenowych. Przemysł zacznie usuwać pierwszą przeszkodę, która powstrzymała handel pasywny i zautomatyzowane zakupy – wprowadzając te urządzenia do domów konsumpcyjnych.
Zautomatyzowane zakupy są korzystne dla firm, ponieważ subskrypcje generują powtarzające się strumienie przychodów. Nadchodząca era zmieni sposób, w jaki konsumenci przeglądają niektóre kategorie produktów, doprowadzając nawet do tego, że niektórzy kupujący będą omijać wszystkie kroki tradycyjnego marketingu
Last mile delivery – wyścig przyspiesza
Dostawy i logistyka stały się konkurencyjnym frontem między detalistami, operatorami gastronomii i platformami stron trzecich. Coraz częściej konsumenci mają do dyspozycji szeroką gamę sposobów dostawy towarów. Za pomocą kilku kliknięć klienci mogą mieć prawie wszystko – od sushi, przez szminkę, po buty do biegania, dostarczane do domu, czasem w niecałą godzinę.
Błyskotliwa, eksperymentalna technologia dostaw, taka jak drony, zapewniająca dostęp kurierów do wejścia do domu klienta, gdy ten jest nieobecny, jest dziś w centrum uwagi wszystkich podmiotów handlu. Jednak w 2020 roku najbardziej rozwinięte zostaną rozwiązania stosunkowo mało zaawansowane, takie jak paczkomaty, usługi „kliknij i odbierz” oraz hiperlokalne usługi dostarczania.
Dostawa „na ostatnią milę”, czyli taka, która dotyczy ostatniego etapu łańcucha logistycznego i kończy się przekazaniem towaru w ręce klienta, stała się nowym konkurencyjnym frontem dla graczy detalicznych i gastronomicznych, ponieważ firmy szukają nowych sposobów dostarczania towarów konsumentom tak szybko, wygodnie i tanio, jak to możliwe.
Pozostając wiernym sobie
Ponieważ konsumenci mają coraz mniej czasu na przyswajanie tradycyjnych rodzajów mediów, marki zwracają się do marketingu cyfrowego, aby docierać do swoich odbiorców. Online marketing stał się obecnie domyślnym i podstawowym narzędziem promocji. Na jego polu marki dysponują nowymi sposobami docierania do konsumentów, zwłaszcza za pośrednictwem mediów społecznościowych. Nowe narzędzia stanowią również potencjalne ryzyko. Przykłady pułapek to m.in. partnerstwa, które nie są zgodne z wartościami danej marki, a także niespełnianie oczekiwań konsumentów w zakresie prywatności.
Kanały cyfrowe, w szczególności media społecznościowe, zapewniają marketerom niespotykany dotąd dostęp do konsumentów. Za ich pomocą wiele marek stara się zdobywać zaufanie klientów i manifestować wierność ich wartościom. Ponieważ coraz więcej treści internetowych jest sponsorowanych lub w inny sposób sztucznych, konsumenci mogą kwestionować autentyczność wiadomości w kanale cyfrowym. W 2020 roku marki będą odczuwać ponowną potrzebę, aby pozostać wiernymi swojej tożsamości podczas wdrażania marketingu cyfrowego. Takie postępowanie zbuduje zaufanie, które jest tak fundamentalne dla procesu decyzyjnego konsumenta.
Przygotowano na podstawie materiałów:
Euromonitor International
www.forbes.com