Olej zaliczany do grupy produktów pierwszej potrzeby cieszy się dużym zainteresowaniem wśród konsumentów. Z badań przeprowadzonych przez firmę AC Nielsen wynika, że Polacy coraz chętniej sięgają po oleje tłoczone na zimno. Aż 65% pytanych deklarowało, że używa takiego oleju, a 70% uważa, że jest on doskonały do smażenia. Jak to wygląda w sklepach z produktami ekologicznymi?
Tekst: Michał Nowak
Obecnie na sklepowych półkach mamy szeroki wybór produktów w kategorii olei i oliw. Producenci co rusz serwują nowości poszerzając swoje portfolio. Teraz ekologiczne produkty to nie tylko oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy czy słonecznikowy. Wymagający konsumenci otrzymają również kokosowe, sezamowe czy dyniowe. Dodatkowo coraz więcej producentów wprowadza wariacje smakowe z dodatkami takimi jak: imbir, czosnek czy bazylia.
Olejom sezonowość niestraszna
Sezonowość na rynku olejów to praktycznie nieznane zjawisko. Różnice, jakie są zauważalne, dotyczą sezonowości. Wiosną i latem chętniej kupowane są oleje do różnego rodzaju sałatek czy marynat do grilla. Natomiast jesienią i zimą częściej oleje wykorzystuje się do marynat.
Na oleje zimnotłoczone konsumenci zwrócili większą uwagę, kiedy pojawiły się dane dotyczące szkodliwości wysokoprzetworzonych tłuszczów roślinnych. Rafinacja konwencjonalnych olejów przebiega przy użyciu bardzo wysokich temperatur oraz środków chemicznych, często z wykorzystaniem niebezpiecznego dla ludzi heksanu. Podczas rafinacji usuwane są m.in. związki polifenolowe świadczące o jakości oleju. Ciepło sprawia, że staje się on doskonałym producentem wolnych rodników odpowiedzialnych choćby za przedwczesne starzenie się skóry oraz schorzenia takie jak rak czy uszkodzenia mózgu.
Oleje tłoczone na zimno powstają w wyniku tradycyjnego procesu. Wymaga on więcej ziaren na etapie produkcji, przez co cena końcowa jest wyższa. Niemniej produkt wytworzony tą metodą jest dużo częściej kupowany w sklepach specjalistycznych oraz z żywnością ekologiczną. Wiąże się to z faktem, że oleje pozyskiwane w ten sposób cechują się brakiem niebezpiecznych dla zdrowia związków, a zależnie od rodzaju, posiadają właściwości pomagające utrzymać dobre zdrowie.
Wymagający konsument
Właściciele sklepów z produktami ekologicznymi wsłuchali się w potrzeby konsumentów i półki z oliwą oraz olejami są w większości bardzo dobrze zatowarowane. W ofercie znajdują się oleje kokosowe oraz lniane, które od kilku lat cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Programy prozdrowotne oraz telewizje śniadaniowe bardzo dobrze wypromowały ten segment olejów, awansujących obecnie do must have na sklepowych półkach.
W ostatnim czasie jednym z hitów sprzedażowych jest olej konopny, który w szybkim tempie zyskał spore grono zwolenników. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że coraz popularniejsze stają się oleje smakowe, które uzupełniają ofertę olejów z dyni, orzechów arachidowych, włoskich i pinii, cedru, awokado, sezamu, ryżu, kukurydzy czy śliwek.
Pomijając kwestię mody, ogromna grupa konsumentów pyta o zdrowe oleje, które można wykorzystać w kuchni bez obawy, że w trakcie obróbki termicznej zmienią swoje właściwości prozdrowotne. Rezygnując ze sposobu odżywiania z konwencjonalnego na bardziej ekologiczny. spora grupa klientów zaczyna właśnie od bliższego przyjrzenia się wykorzystywanym w kuchni tłuszczom.
Oleje nie tylko na talerzu
Kompletując asortyment produktów warto zwrócić uwagę na szersze zastosowanie olejów, nie tylko jako składników przygotowywanych potraw, ale również kosmetyków.
Coraz większa wiedza konsumentów dotycząca ekologii oraz produktów organicznych wpływa również na ich decyzje zakupowe. Nie wystarczy już tylko wystawić produktów na półkę. Istotne jest. aby sprzedawca wiedział. do czego można zastosować dany produkt.
Nie inaczej jest w przypadku olejów, które coraz częściej stają się bazowym składnikiem w produkcji domowych kosmetyków. Nie chodzi tu już o potwierdzenie, że np. dzika róża świetnie sprawdza się w profilaktyce przeciwzmarszczkowej, a czarnuszka doskonale radzi sobie z problemami skórnymi. Warto zatem wiedzieć, który z posiadanych w sklepie produktów najlepiej sprawdzi się w domowej manufakturze, jakie olejki ze sobą łączyć itp.
Stabilna sprzedaż
Producenci i właściciele sklepów z ofertą olejów zimnotłoczonych wysokiej jakości mogą być pewni, że będą one nadal bardzo dobrze się sprzedawały. Konsumenci poszerzając swoją wiedzę coraz chętniej sięgają po produkty ze znakiem rolnictwa ekologicznego, a dodatkowym atutem jest fakt, że wiele olejów zimnotłoczonych wysokiej jakości jest polskiej produkcji, co wpisuje się w trend patriotyzmu zakupowego i wytwarzaniu mniejszego śladu węglowego.
Duża sprzedaż będzie również gwarantowana przez coraz popularniejszą chęć zdrowego odżywiania oraz dbania o swoje ciało i rozwijanie prozdrowotnych nawyków. Najważniejszą kwestią jest jak producenci oraz detaliści wykorzystają popularność olejów zimnotłoczonych w budowaniu i poszerzaniu sprzedaży.