Na coraz bardziej wymagającym, skupiającym się na bezpiecznych rozwiązaniach rynku, nie boją się inwestować w nowości. Perspektyw dalszego rozwoju szukają tam, gdzie inni nie chcą ryzykować. O tym, w jaki sposób podaż może wpływać na popyt i gdzie tkwi sekret właściwego poznania potrzeb rynku rozmawiamy z Małgorzatą Kołodziej i Norbertem Linkiem, zarządem firmy NOMAK Sp. z o.o.

Rozmawia: Marcin Fajerski

NOMAK Sp. z o.o. może się pochwalić ponad 10-letnim doświadczeniem w ekobranży. Nie dość, że przetrwaliście wszystkie zawirowania na rynku, to jeszcze znajdujecie się w grupie jego niekwestionowanych liderów. Jaka jest Państwa strategia i jak bardzo w tym czasie poszerzyliście swoje portfolio produktowe?

Małgorzata Kołodziej: Przed laty ekologia była oczywistym sposobem wsparcia zdrowia naszego i naszych bliskich. Niespodziewanie jednak okazało się, że takich jak my jest więcej. Stała się sposobem na życie, pożądanym przez ludzi o podobnych wartościach: ceniących naturalny tryb życia i rozsądnie wspierających swoje zdrowie. Dlatego też w 2005 r. wraz z moim wieloletnim przyjacielem, Norbertem Linkiem, założyliśmy firmę NOMAK. Początkowo zajmowaliśmy się dystrybucją wysokojakościowych soków z owocu noni. Dwa lata później do oferty dołączyły inne soki owocowe, w tym produkt, który stał się w Polsce absolutnym hitem: BIO sok z granatu.

Norbert Link: Od zawsze istotna była dla nas innowacyjność oferowanych produktów i tym tropem chcieliśmy iść. W 2008 r., jako jedna z pierwszych w Polsce firm, wprowadziliśmy do oferty naturalny, certyfikowany olej kokosowy tłoczony na zimno. Pamiętam, jak pierwszy raz zobaczyłem ten produkt. Zaintrygowało mnie to, że ten biały olej jest w postaci stałej i postanowiłem dowiedzieć się o nim jak najwięcej. Rynek niemiecki był już wtedy nasycony tym produktem, ale u nas, w Polsce, wiedziało o nim niewielu. Znaleźliśmy dobrego dostawcę i postanowiliśmy go zaprezentować szerokiemu odbiorcy w kraju. Po latach mogę przyznać, iż był to strzał w dziesiątkę. Z podobnym scenariuszem spotkaliśmy się przy wprowadzaniu również innych produktów, m.in. z czystkiem oraz z omułkiem zielonowargowym.

MK: Od samego początku naszej działalności, po chwilę obecną niezmiennie kierujemy się zasadą: „po pierwsze jakość”. Dlatego też oferowane przez nas produkty posiadają certyfikaty rolnictwa ekologicznego oraz wytwarzane są z najlepszych surowców.

I konsumenci to dostrzegają, wybierając markę NOMAK. Czy i jak z Państwa perspektywy zmieniła się świadomość dotycząca żywności ekologicznej?

MK: Z całą pewnością ta wiedza wśród polskich klientów z roku na rok jest coraz większa. Było o tyle trudno, że przez lata rozwijał się handel żywnością mocno przetworzoną. Konsumenci wybierali ją ze względu na estetyczny wygląd, nowoczesność i prostotę przygotowania z niej posiłków. Obecnie coraz więcej osób rozumie, iż tego rodzaju produkty nie dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych. Klienci bardzo chętnie wybierają aktualnie pełnowartościową żywność, wytwarzaną naturalnie, z wykorzystaniem technik rolnictwa ekologicznego. Coraz większe grono konsumentów zdaje sobie sprawę z tego, że dobrze zbilansowana dieta i odpowiednio dobrane w niej produkty mogą pomóc nam zachować zdrowie na dłużej. Żywność ekologiczna nie tylko dostarcza organizmowi niezbędne składniki odżywcze, ale świetnie smakuje. To wszystko sprawia, że coraz więcej Polaków świadomie sięga po certyfikowaną żywność.

Jak w takim razie z Państwa perspektywy rozwija się rynek produktów ekologicznych i funkcjonalnych w Polsce?

NL: Jesteśmy obecni na rynku już od ponad 12 lat. Z naszych obserwacji rynku wynika, iż trend dynamicznie się rozwija. W dobrym tempie rośnie się zarówno zainteresowanie tego rodzaju żywnością, jak i oferta producentów oraz dystrybutorów. Niestety – i to dotyczy każdej branży – kiedy wzrasta popyt na dane produkty, na rynku szybko pojawiają się i te o wątpliwej jakości. Dlatego też szczególnie istotne jest zwracanie uwagi konsumentów na certyfikację oraz kraj pochodzenia surowca, z którego przygotowuje się wyrób. Ważną rolę odgrywa także sposób wytwarzania żywności.

Jakie jeszcze widzą Państwo wyzwania i bariery dla rodzimego rynku żywności ekologicznej?

MK: Absolutnym priorytetem dla rynku produktów ekologicznych powinna być przede wszystkim jakość oferowanych produktów. Niestety, kierując się tym założeniem, czasem trudno utrzymać ciągłość dostaw. Co więcej, uprawa ekologiczna jest trudniejsza i bardziej kosztowna od konwencjonalnej, co też automatycznie przekłada się na wyższą cenę produktu finalnego. Na szczęście świadomość klientów z roku na rok wzrasta, a produkty z logo rolnictwa ekologicznego są coraz częściej wybierane.

Na co NOMAK kładzie obecnie szczególny nacisk w swoich działaniach i jakie są najważniejsze założenia obecnej strategii biznesowej firmy?

NL: Naszą strategią jest zaspokajanie potrzeb rynku, wprowadzając nowe produkty rolnictwa ekologicznego. Od początku działalności regularnie odwiedzamy największe branżowe targi w Europie, Biofach w Norymberdze. Poszukujemy tam nowości oraz inspiracji. Dzięki temu możemy skutecznie tworzyć trendy na polskim rynku produktów ekologicznych oraz dostarczać konsumentom wyłącznie starannie wyselekcjonowane produkty. Szczególny nacisk kładziemy na jakość i niezawodność. Dotyczy to zarówno oferowanej przez nas żywności, jak i obsługi napływających zamówień. Obecnie wciąż poszukujemy wysokojakościowych produktów ekologicznych, innowacyjnych, jeszcze nieznanych na polskim rynku, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów.

Rozumiem, iż oznacza to długofalowe, zaplanowane działania. Z perspektywy ostatniego okresu lat 2016 i 2017, co udało się Państwu osiągnąć i jakie cele zrealizować?

MK: Zarówno rok 2016, jak i minione miesiące 2017 r. były dla nas bardzo intensywnym czasem. W 2016 r. po raz pierwszy zaprezentowaliśmy swoje produkty na Międzynarodowych Targach Żywności i Napojów WorldFood Warszaw. Podczas tego wydarzenia nasze BIO chipsy kokosowe otrzymały Złoty Medal w kategorii najlepszy produkt targów. W ub.r. także nasze ekologiczne grzyby prozdrowotne: reishii oraz shiitake, zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem EkoInnowacja grudnia 2016. Na 2017 r. naszym celem było wprowadzenie do oferty kolejnej innowacji. Produktu, który dotąd nie był znany na rodzimym rynku. Udało się nam go zrealizować, dzięki odkryciu napoju IXSO. Wierzymy, iż właśnie tego rodzaju produkty: skuteczne, nowoczesne i smaczne są przyszłością polskiego rynku żywności ekologicznej. Duże zainteresowanie odbiorców od samego początku ich wprowadzenia utwierdza nas w tym przekonaniu.

Podkreślają Państwo, jak niezwykle ważne jest dla NOMAK wprowadzanie nowości produktowych. Czy zainteresowanie nimi konsumentów udaje się utrzymać?

MK: W palecie naszych produktów nie brakuje wyjątkowych, wyróżniających się pozycji. Jednym z nich jest z pewnością nowość w naszej ofercie: orzeźwiający napój BIO IXSO. Dzięki zastosowaniu procesu fermentacji młodej trawy jęczmiennej, zawiera naturalną, tak ważną dla wegan, witaminę B12. Co więcej, IXSO zwiększa koncentrację oraz jest niezwykle lekki dla układu pokarmowego. Powiedziałabym, że to energetyk, jednak byłoby to zbyt duże uproszczenie, gdyż jego działanie jest znacznie szersze. W odróżnieniu od standardowych napojów tego rodzaju, IXSO nie zawiera konserwantów ani żadnych chemicznych dodatków i – co najważniejsze – jest produktem ekologicznym. Dodatkowo, jego działanie odczuwamy natychmiast po spożyciu: dodaje energii oraz skutecznie orzeźwia. Do wyboru są 2 warianty: bez kofeiny – idealny dla kobiet w ciąży i matek karmiących oraz dzieci; a także z dodatkiem naturalnej kofeiny z niepalonych ziaren kawy, zapewniający dodatkową porcję energii dla wszystkich, którzy jej potrzebują.

A czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie i jakie są plany dalszego rozwoju firmy?

MK: Obecnie dużą część naszych działań skupiamy na napoju IXSO. Jesteśmy przekonani, iż produkt ten idealnie wpasowuje się w potrzeby rynku. Jednym z najważniejszych posunięć było stworzenie całkowicie innowacyjnej strategii marketingowej, w której konsumenci stają przed okazją napicia się naszego napoju za darmo. Akcja pod hasłem „Chcesz przez rok pić IXSO za DARMO?” jest szczegółowo wyjaśniona na naszej stronie www.ixso.pl. IXSO doskonale uzupełnia ofertę wszelkiego rodzaju punktów sprzedażowych, w których oferowane są napoje. Za sprawą tej uniwersalności realizujemy strategię związaną ze znacznym rozszerzeniem grona naszych odbiorców. Z uwagi na stale rosnący trend na produkty zdrowe i ekologiczne, jestem pewna, iż już wkrótce BIO IXSO będzie stanowiło mocną alternatywę dla tradycyjnych, wysokoprzetworzonych napojów energetyzujących.