Po ponad 10 edycjach targi NATURA FOOD & beECO w Łodzi stały się dla ekobranży w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej naprawdę solidną marką. O zbliżającej się edycji tego wydarzenia i najbliższych planach dotyczących imprezy opowiada Krzysztof Maciaszczyk, prezes Miejskiej Areny Kultury i Sportu Sp. z o.o.

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

 

Jak można podsumować targi NATURA FOOD & beECO 2017? Jakim zainteresowaniem cieszy się tegoroczna ich edycja wśród wystawców?

Ubiegłoroczna edycja targów to przede wszystkim rekordowa liczba wystawców, którzy swoją ofertę zaprezentowali blisko 12 tys. odwiedzającym. Cieszy również fakt, że wśród gości targowych znacząco wzrosła rzesza osób reprezentujących branżę. Wśród nich byli właściciele sklepów specjalistycznych, decydenci sieci handlowych czy też hurtownicy i dystrybutorzy.

Świadczy to o ciągłym rozwoju rynku produktów ekologicznych i zapotrzebowaniu na tego typu asortyment. Wart uwagi jest fakt, że rok temu odbyła się już jubileuszowa X edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD oraz VI edycja Targów Ekologicznego Stylu Życia beECO. Jest to zatem wydarzenie o mocnej, ugruntowanej pozycji w stosunku do innych imprez tego typu w kraju. O jego międzynarodowym charakterze świadczy obecność wystawców z innych państw, takich jak Czechy, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy, Grecja, Niemcy, Litwa, Szwecja, Ukraina czy Białoruś.

Tegoroczna edycja cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony stałych wystawców, jak i nowych firm, które podejmują decyzję o rozszerzeniu działań promocyjnych właśnie poprzez udział w imprezie targowej o wysokiej randze. Pragnę w tym miejscu poinformować, że pod koniec grudnia 2017 r. Miejska Arena Kultury i Sportu Sp. z o.o. połączyła się ze spółką Międzynarodowe Targi Łódzkie Sp. z o.o., co będzie miało niewątpliwie pozytywny wpływ na rozwój wydarzeń targowych, w tym oczywiście targów NATURA FOOD & beECO.

Serdecznie zapraszam do udziału w targach. Obecnie można się jeszcze zgłaszać, ale miejsc pozostało już niewiele. To ostatni dzwonek, by zapewnić sobie udział w najważniejszej imprezie branży ekologicznej w 2018 r.

 

 

Czym zaskoczy nas NATURA FOOD & beECO 2018? Czy formuła targów w tym roku się zmieni?

Targi NATURA FOOD & beECO to największe wydarzenie branży ekologicznej w Polsce i taki kierunek rozwoju pragniemy utrzymać. Tegoroczna edycja zaskoczy przede wszystkim liczbą wystawców, którzy oferują produkty wyłącznie certyfikowane – ekologiczne. Dotyczy to zarówno produktów żywnościowych, jak i kosmetyków czy też innych akcesoriów codziennego użytku. Dodatkowo pojawi się wiele nowych firm, które dopiero wchodzą na rynek produktów ekologicznych ze swoją ofertą, a nasza impreza da im możliwość zaprezentowania się i branży, i klientom indywidualnym, którzy licznie odwiedzają targi. Intensywnie pracujemy, by przygotować dla wystawców, jak i wszystkich odwiedzających targi, ciekawe wydarzenia towarzyszące z udziałem gości i ekspertów nie tylko z Polski, ale i z Europy.

Formuła targów pozostaje bez zmian i nadal jest to wydarzenie B2B i B2C. Podczas ubiegłorocznej edycji mocno zauważalny był wzrost udziału przedstawicieli branży w targach i dołożymy wszelkich starań, by i w tym roku przedstawiciele sklepów specjalistycznych i sieci handlowych licznie stawili się na stoiskach wystawców.

 

A jakie ma Pan podejście do zdrowego stylu życia? Czy ekologiczny styl życia to również styl, którym kieruje się Pan na co dzień w życiu osobistym i zawodowym?

Istotnym elementem mojego codziennego życia jest dbanie o odpowiednie odżywianie. Wierzę, że ma ono ogromny wpływ zarówno na stan ciała, jak i ducha. Dlatego też ekologiczny tryb życia pozostaje bardzo bliski mojemu. To proces, ale coraz częściej korzystam ze sklepów z ekologiczną żywnością. Odwiedzam zaprzyjaźnione gospodarstwa, gdzie nie używa się nawozów sztucznych ani środków chemicznych. W niedalekiej przyszłości planuję zajmować się produkcją tego typu produktów, oczywiście na początku na mniejszą skalę. Staram się uczyć, jak korzystać z dóbr natury, uprawiam sporty, spędzam coraz więcej czasu na świeżym powietrzu, a jeśli tylko mam okazję, zamieniam samochód na rower. Zmiana przyzwyczajeń przynosi świetne efekty i na pewno będę trzymał się stylu bycia EKO.

 

 

Poziom internacjonalizacji targów NATURA FOOD & beECO z roku na rok się zwiększa. Czy i w tym roku możemy liczyć na znaczący udział wystawców zagranicznych?

To fakt, że z roku na rok obserwujemy zwiększone zainteresowanie wystawców  zagranicznych targami NATURA FOOD & beECO. Wynika to zarówno z szeroko prowadzonych działań informacyjno-promocyjnych podczas największych wydarzeń branżowych w całej Europie, jak również z potrzeby wejścia zagranicznych producentów ekologicznych na polski rynek, który coraz bardziej docenia tego typu produkty i cały czas jest w fazie intensywnego rozwoju. Wystawcy zagraniczni doceniają świadomość konsumentów z Polski, chcą zawierać nowe kontakty biznesowe i promować swoje produkty, a nasza impreza jest doskonałym miejscem do wszystkich tych działań.

 

Nieodzownym elementem targów NATURA FOOD & beECO jest bogaty program wydarzeń towarzyszących. Które spośród nich w tym roku warto polecić profesjonalistom związanym z rynkiem produktów ekologicznych?

Bogaty program wydarzeń towarzyszących to niewątpliwie ogromny atut targów NATURA FOOD & beECO. Przedstawiciele branży, jak i miłośnicy zdrowego stylu życia z całą pewnością znajdą coś dla siebie. Dobór tematów odbywa się zawsze po konsultacji z ekspertami, jak i wystawcami, a my jako organizatorzy wydarzenia musimy pamiętać, że w targach biorą udział nie tylko firmy od lat związane z rynkiem ekologicznym, ale i nowe, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z rynkiem produktów BIO. Dla nich na tym etapie wiedza i praktyka jest najważniejsza. W tym roku Akademia Biokuriera i Forum Ekobranży łączą siły i zorganizują wspólne wydarzenie – Kongres Ekobranży, na które już teraz serdecznie zapraszamy. Jak zawsze polecamy Biobiznes Forum z dużą dawką wiedzy i praktyki oraz III edycję Forum Alergii, w którym warto uczestniczyć, a zdobytą wiedzę wykorzystać przy współpracy z klientem indywidualnym. W tym roku nie zabraknie ekspertów, ciekawych tematów i dobrej atmosfery do rozmów i dyskusji. Szczegóły będziemy mogli zdradzić już wkrótce.

 

 

Jak na podstawie minionych edycji NATURA FOOD & beECO można ocenić kondycję rynku produktów ekologicznych? Jakie prognozy można dla niego wysunąć?

 

Rynek produktów ekologicznych w Polsce, którego wartość szacowna jest na ok. 1 mld zł, stale się rozwija i widać to wyraźnie również z perspektywy organizatora targów dla tej branży. Najwięksi dystrybutorzy, hurtownicy, jak również producenci i przetwórcy stawiają na ciągły rozwój. Przekłada się to np. na wzrost zapotrzebowania na powierzchnię wystawienniczą, na której prezentują oni coraz szersze portfolio produktów. Już teraz wiemy, że na targach odbędą się ciekawe premiery oraz zostaną zaprezentowane zupełnie nowe marki.

O dobrej kondycji rynku niewątpliwie dobrze świadczy wzrost zainteresowania targami wśród odwiedzających – zarówno gości branżowych, jak i indywidualnych. Zapraszani przez nas właściciele m.in.: sklepów specjalistycznych, delikatesów ekologicznych czy drogerii oraz osoby odpowiedzialne za zakupy w sieciach handlowych i sklepach wielkopowierzchniowych ewidentnie doceniają dostępność ponad 350 wystawców w jednym miejscu i możliwość przeprowadzenia z nimi rozmów handlowych. W Polsce zachodzą zmiany ekonomiczne i społeczne, które sprawiają, że na targach NATURA FOOD & beECO nie brakuje ekokonsumentów – świadomych i zmotywowanych, by produkty, które kupują miały korzystny wpływ na ich zdrowie.

 

Jakie są plany dotyczące kolejnych edycji targów NATURA FOOD & beECO, o których możemy wspomnieć?

Targi NATURA FOOD & beECO ewoluują z roku na rok. Dalszy wzrost zainteresowania projektem motywuje nas do planowania rozbudowy targów o dodatkowe powierzchnie wystawiennicze już od przyszłorocznej edycji. Po połączeniu spółek Międzynarodowe Targi Łódzkie z Miejską Areną Kultury i Sportu możliwości rozwoju targów są zdecydowanie większe. Spółka dysponuje bowiem również własnymi obiektami. W tym jednym z największych obiektów widowiskowo-sportowych w Polsce – Atlas Areną, przystosowaną do organizacji imprez targowych. Aktualnie analizujemy różne scenariusze rozwoju projektu, a jednym z nich jest wyodrębnienie jednego obiektu targowego do prezentacji wyłącznie certyfikowanych produktów.