Firma LOOK FOOD przebojem wkroczyła na rynek produktów ekologicznych, funkcjonalnych i bezglutenowych, stając się jednym z największych producentów żywności na rodzimym rynku. O rozwoju, minionym roku, najbliższych planach i kondycji branży opowiadają członkowie zarządu LOOK FOOD, Maciej Niewiadomski oraz Łukasz Walczak.

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

 

Jak narodził się pomysł stworzenia firmy i jakie były „kamienie milowe” w jej rozwoju? Na jakich fundamentach LOOK FOOD zbudowało swój sukces?

M.N.: Z branżą zdrowej żywności związani jesteśmy już od wielu lat. W końcu przyszedł moment, w którym poczuliśmy, że jesteśmy gotowi skorzystać z naszego doświadczenia i zdobytej wiedzy. Postanowiliśmy, że dostarczymy konsumentom naturalne produkty, których potrzebują i które będą odpowiadały ich oczekiwaniom dotyczącym jakości i ceny. Pierwszą kategorią, na którą postawiliśmy, były soki bez dodatku cukru i konserwantów. Decyzja ta stała się strzałem w dziesiątkę. Okazało się, że świetnie się rozumiemy i wzajemnie uzupełniamy biznesowo. To zachęciło nas, aby rozwijać ofertę. Dzięki wytrwałości i determinacji asortyment LOOK FOOD obejmuje również oleje, naturalne zamienniki cukru, syropy, zioła, octy i przyprawy.

LOOK FOOD to jednak przede wszystkim ludzie. To oni decydują o charakterze firmy. Obecnie zatrudniamy ponad 100 osób, a większość najbliższych współpracowników jest z nami od samego początku istnienia spółki. Stawiamy nie tylko na osoby z doświadczeniem, ale też na młodych ludzi pełnych zapału i energii do pracy. Mimo stabilnej pozycji na rynku producentów zdrowej żywności, wciąż wyznaczamy sobie nowe, ambitne cele i realizujemy je krok po kroku.

 

Obecnie LOOK FOOD należy do najdynamiczniej rozwijających się na rodzimym rynku firm oferujących żywność ekologiczną, bezglutenową i funkcjonalną. Jak można podsumować ostatnie lata jej aktywności na rynku?

 

Ł.W.: To prawda. Zaczynaliśmy jako kilkuosobowa firma oferująca kilka podstawowych produktów. Uważnie obserwując rynek oraz oczekiwania konsumentów, sukcesywnie poszerzaliśmy portfolio o nowe produkty i kategorie. Dzięki wytrwałości i ciężkiej pracy 2017 r. zamknęliśmy z ponad 200 indeksami na naszej liście asortymentowej – w tym zdecydowana większość dostępna jest w jakości EKO. Oprócz produktów ekologicznych oferujemy również żywność bezglutenową. W ciągu ostatnich lat mocno się rozwinęliśmy. Możemy pochwalić się własnym certyfikowanym zakładem produkcyjnym z nowoczesnym parkiem maszynowym oraz dużą powierzchnią magazynową, którą sukcesywnie powiększamy. Działamy we własnym zakresie we wszystkich obszarach produkcji i handlu. W ostatnim czasie znacząco rozbudowaliśmy dział handlowy oraz zespół badawczo-wdrożeniowy, a współpraca ze sprawdzonymi dostawcami surowców i opakowań daje nam gwarancję najwyższej jakości i przekłada się na dynamiczny rozwój firmy.

 

 

W ciągu ostatnich lat podaż i dostępność produktów oferowanych pod marką LOOK FOOD znacząco się zwiększyła. Na jakich kanałach dystrybucji koncentruje się obecnie LOOK FOOD? Co skłania nowych partnerów firmy do nawiązania długofalowych relacji handlowych?

Ł.W.: Tak, zgadza się. Można stwierdzić, że żywność opatrzona logo LOOK FOOD jest już szeroko dostępna. Nasze produkty można znaleźć zarówno w osiedlowych sklepach, jak i na półkach ze zdrową żywnością największych hipermarketów. Nie zapominamy o konsumentach będących zwolennikami zakupów online. Zwiększenie dostępności produktów to zasługa działu handlowego, do którego należą osoby z bogatym doświadczeniem handlowym i pasjonaci zdrowej żywności. Tym, co pomaga nam w nawiązywaniu długofalowej współpracy, jest przede wszystkim kompleksowa oferta – nasi partnerzy dzięki naszym produktom bez problemu stworzą półkę ze zdrową żywnością. Wyróżnia nas również gwarancja szybkich dostaw oraz atrakcyjna cena.

 

Oferta LOOK FOOD nieustannie poszerza się o poszukiwane przez konsumentów nowości. Wg jakiego klucza LOOK FOOD powiększa wybór oferowanych pozycji asortymentowych? Jakie produkty pojawiły się ostatnio w portfolio LOOK FOOD?

M.N.: Naszą inspiracją są nasi klienci. Staramy się uważnie ich słuchać i wdrażać przede wszystkim produkty odpowiadające ich wymaganiom. Bacznie obserwujemy trendy w żywieniu i dietetyce. Uczestniczymy w zagranicznych targach zdrowej żywności i konferencjach naukowych z zakresu dietetyki.

Pod kątem nowości rok 2017 był dla nas szczególnie udany. Wprowadziliśmy do oferty nowe kategorie produktowe, m.in.: przyprawy, produkty śniadaniowe czy naturalne produkty probiotyczne. Równolegle znacząco rozwinęliśmy nasze stałe grupy asortymentowe. W kategorii olejów pojawił się olej arganowy, sojowy oraz olej z kiełków kukurydzy. Wprowadziliśmy też kilka nowych produktów na rynku, m.in.: syrop daktylowy, sok z gravioli, gojnik, przywrotnik czy sok z głogu. Ponieważ jedną z naszych wielu pasji są zioła, opracowaliśmy niespotykane mieszanki na bazie uznanego przez konsumentów czystka, w tym czystek z nagietkiem czy z morwą białą. Z myślą o osobach na diecie wegańskiej wprowadziliśmy agar będący roślinnym odpowiednikiem żelatyny. Lubimy innowacje i  jesteśmy otwarci na opracowywanie nowych produktów. Wciąż poszukujemy nowoczesnych rozwiązań, a inspiracje czerpiemy z różnych regionów świata kojarzonych ze zdrową żywnością.

 

Ostatnio firma zdecydowała się na produkcję żywności bezglutenowej. Co sprawiło, że firma LOOK FOOD postawiła na ten kierunek rozwoju?

M.N.: Obecnie coraz więcej osób cierpi z powodu celiakii bądź decyduje się na wykluczenie lub zmniejszenie ilości glutenu w diecie. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, wprowadziliśmy na rynek mąki bezglutenowe, w tym kukurydzianą i ryżową. W związku z wprowadzeniem certyfikowanych produktów bezglutenowych, dostosowaliśmy zakład do produkcji tego typu żywności. Wymagania są dość restrykcyjne, ale z uwagi na coraz większy popyt na tego rodzaju produkty, warto było podjąć się tego wyzwania. W najbliższym czasie planujemy sukcesywnie poszerzać kategorię certyfikowanych produktów bezglutenowych. Dla konsumentów będących na tzw. diecie bezglutenowej, ale niecierpiących na celiakię mamy bogatą ofertę produktów naturalnie bezglutenowych. Są to np. kasza jaglana, quinoa czy amarantus ekspandowany.

 

Jakie cele strategii biznesowej LOOK FOOD realizuje obecnie? Na co spółka zamierza położyć nacisk w swoich działaniach?

 

Ł.W.: Przed nami rok pełen wyzwań. Aktualnie cały czas stawiamy na rozwój sprzedaży i wdrażanie nowości produktowych. Dążymy do tego, aby współpraca z naszymi partnerami handlowymi była na jak najwyższym poziomie. Przeprowadzamy profesjonalne warsztaty i szkolenia dla dystrybutorów zarówno z zakresu właściwości i zastosowania produktów, jak i zdrowego odżywiania. Staramy się wdrażać nowoczesne narzędzia marketingowe, organizować atrakcyjne akcje trade’owe. Stawiamy też na PR i działania marketingowe, których celem jest nie tylko promocja produktów, ale przede wszystkim edukacja społeczeństwa w zakresie żywienia oraz zdrowego stylu życia. Bardzo wspieramy różnego rodzaju wydarzenia branżowe, a także konferencje i kongresy dietetyczne. W 2018 r. planujemy mocno rozbudować asortyment o produkty poszukiwane przez klientów, ale jeszcze niedostępne na rodzimym rynku.

 

 

Jak z perspektywy LOOK FOOD rozwija się krajowy rynek produktów ekologicznych, bezglutenowych i funkcjonalnych? Co stanowi o jego sile? Jakim wyzwaniom będzie on musiał stawić czoła?

Ł.W.: Branża zdrowej żywności w Polsce z roku na rok stabilnie wzrasta. Niewątpliwie poprawa dostępności ekoproduktów znacząco przyczynia się do wzrostu wydatków Polaków na tego typu żywność. Zmienia się również świadomość konsumentów oraz ich stosunek do żywności z certyfikatem ekologicznym. Z naszych obserwacji wynika, że można wyróżnić 3 główne czynniki przyczyniające się do zwiększenia popularności produktów ekologicznych, są to edukacja żywieniowa, świadomość wpływu diety na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a także trend na bycie FIT i zdrowe odżywianie kreowany przez media. Można zauważyć, że współczesny konsument przede wszystkim oczekuje informacji o pochodzeniu produktu i metodach wytwarzania. Wzrasta ponadto zainteresowanie produktami naturalnymi, regionalnymi i pochodzącymi od lokalnych dostawców. Zwiększa się też liczba wegetarian i wegan oraz osób będących na diecie bezglutenowej czy bez laktozy.

 

Jakie są plany dotyczące rozwoju LOOK FOOD? Czym zaskoczy nas firma w ciągu najbliższych miesięcy?

M.N.: Jako jeden z wiodących producentów żywności ekologicznej w Polsce mamy wiele ambitnych planów. Rozpoczęty właśnie r. 2018 to dla nas czas nowych wyzwań i bardzo intensywnej pracy. Obecnie kończymy pracę nad porządkowaniem asortymentu. Zależy nam, by możliwie najlepiej odpowiadał oczekiwaniom i potrzebom naszych konsumentów. Jednym z największych wyzwań w najbliższym czasie będzie zapewnienie optymalnej, atrakcyjnej ceny produktów z certyfikatem ekologicznym. Główne cele, jakie przed sobą stawiamy w najbliższym czasie, to wzrost sprzedaży na rynku tradycyjnym za pomocą nowoczesnych narzędzi marketingowo-sprzedażowych oraz równoczesne zwiększenie obecności na półce ze zdrową żywnością w sieciach handlowych. W 2018 r. weszliśmy ze świeżymi pomysłami oraz długą listą nowości, jakie zagoszczą w naszej ofercie już niebawem, o czym na bieżąco będziemy informować naszych klientów, m.in. na łamach magazynu EKOdostawcy.