Firma Złoto Polskie już od 10 lat produkuje tłoczone na zimno oleje oraz oliwy w jakości BIO. Jakie sukcesy osiągnęła w ciągu ostatniego dziesięciolecia? Dlaczego jakość ekologicznych olejów i innych certyfikowanych produktów powinna być nadrzędna i powinna stać się priorytetem dla producentów oraz dystrybutorów? Na jakie wartości właściciel Złota Polskiego, mgr inż. Marek Wolniak, położy nacisk w przyszłości?

 Rozmawia: Marcin Fajerski

 Co zadecydowało o sukcesie wprowadzonych przez Złoto Polskie marek olejów, które cieszą się niesłabnącą popularnością?

 Sądzę, że o trwałym sukcesie naszej pierwszej marki olejów 10-stopniowych zadecydowała ich innowacyjność, dbałość o potrzeby żywieniowe konsumentów i wysoka jakość, która nadal stanowi fundament działalności Złota Polskiego i pozostaje priorytetową wartością dla naszej rozwijającej się rodzinnej firmy. Oleje 10-stopniowe wciąż należą do najwyższej kategorii jakościowej w grupie tzw. olejów dziewiczych. Ok. 10 lat temu nasza firma była prekursorem sprzedaży olejów tłoczonych na zimno w formie schłodzonej z lodówek, pozwalającej na zachowanie wyjątkowej jakości i świeżości tych produktów. Oleje 10-stopniowe posiadają również styropianowe jednostkowe opakowania termiczne zabezpieczające je przed szkodliwym działaniem wysokiej temperatury, ciemną szklaną butelkę ze szczelną nakrętką chroniącą je przed światłem oraz dostępem powietrza.

Sukcesem firmy Złoto Polskie jest również wprowadzenie na rynek olejów rzepakowych  tłoczonych z zarodków rzepaku. Ta innowacyjna technologia  produkcji olejów ma wpływ na poprawę cech sensorycznych: barwy zapachu i smaku. Poprawia się również ich stabilność oksydacyjna, a co za tym idzie olej wolniej się utlenia i nie musi być przechowywany w lodówce. Innowacyjność olejów tłoczonych z zarodków rzepaku została doceniona. Uhonorowano je licznymi nagrodami i wyróżnieniami, m.in. certyfikatem „Innowacyjny dla Wielkopolski” oraz „Pucharem Jakości 2015” za wysoką jakość produktu, który został przyznany firmie na XXIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Postępy w technologii tłuszczów roślinnych”.

 

6

Marek Wolniak, właściciel firmy Złoto Polskie

Dlaczego niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe występujące w olejach, m.in. rzepakowym, są dla organizmu tak ważne?

 

W najnowszej piramidzie żywieniowej opracowanej na Uniwersytecie Harvarda przez cenionego w środowisku naukowym dietetyka, prof. Waltera Willeta, oleje stanowią najszerzej zalecane produkty w codziennej diecie. Badania prof. Willeta zostały uznane przez specjalistów na całym świecie. Stwierdzono, że tłuszcze nienasycone występujące w olejach roślinnych, bogate w kwasy z grupy omega, znacząco obniżają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, wspomagają pracę układu nerwowego, a także stają się pomocne w redukcji tkanki tłuszczowej.

Jako firma koncentrująca się na jakości naszych produktów, staramy się zapewnić szeroki wybór olejów o możliwie najlepszych parametrach. Kierujemy się przede wszystkim dobrem konsumentów, co generuje potrzebę inwestycji w nowoczesne technologie. Dopiero po odrzuceniu pokrywy nasiennej, wybraniu liścieni i korzonka zarodkowego uzyskujemy pożądany składnik oleju z zarodków rzepaku. To bardzo skomplikowany proces produkcji, który nakłada na nas również obowiązek wypracowania określonych kryteriów doboru surowców. Obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, występujących w spalinach lub nawet dymie papierosowym, które mają udowodnione działanie rakotwórcze, jest dla nas niedopuszczalna. Dlatego regularnie badamy partie towaru pod kątem tych oraz innych związków.

 

1aFirma Złoto Polskie konsekwentnie zatem realizuje misję najlepszych jakościowo olejów, sukcesywnie poszerzając ofertę o nowe marki: Olandię i Revitalen. Nie sposób jednak nie zauważyć zaostrzającej się z roku na rok konkurencyjności w segmencie olejów tłoczonych na zimno oraz oliw. Jaką strategię realizuje firma Złoto Polskie wobec rosnącej podaży marek?

 

Konkurencyjność w segmencie olejów i oliw wymaga ciągłego uzyskiwania konsensusu między atrakcyjną ceną a jakością produktu. Staramy się tę równowagę zachować, ale nigdy nie odbywa się to kosztem wysokich parametrów i unikatowych właściwości olejów tłoczonych na zimno. Dlatego termin ich przydatności do spożycia wynosi 2 miesiące, a nie rok. Tę pozorną wadę udaje nam się obrócić na naszą korzyść poprzez stopniowe edukowanie detalistów, sprzedawców i konsumentów.

Po pierwszym okresie boomu na ekologiczną żywność w Polsce nadal korzystamy ze wzrostów, ale staramy się zachować w biznesie dalekowzroczność. Można być pewnym, że w perspektywie następnych lat poprawi się stopa życiowa Polaków, a ich świadomość znacząco wzrośnie – wówczas zechcą kupować najlepsze produkty pewnego pochodzenia. Wierzę, że żywność ekologiczna stanie się zasobem potrzeb dla ludzi, którzy zmagają się z różnymi dolegliwościami, poważnymi jednostkami chorobowymi lub po prostu chcących zdrowo się odżywiać. Możliwe, że w dłuższej perspektywie podaż zamawianych surowców będzie miała wpływ na ceny. Jeżeli te prognozy się sprawdzą, wówczas ceny produktów nie będą czynnikiem zaporowym.

 

Strategia oparta na jakości wymaga cierpliwości i dużej determinacji. To skrupulatne oddzielanie ziarna od plew, co rodzi konieczność poddawania produktów ciągłym badaniom i współpracy ze światem nauki. Czy w ekobranży takie współdziałanie przynosi zamierzone rezultaty?

 

Konsekwentnie pracując nad wartościami dla nas najważniejszymi i oferując konkurencyjne produkty, musimy wykorzystywać dostępną wiedzę i podejmować współpracę ze światem nauki. Korzystamy ze wsparcia i pomocy merytorycznej cenionych autorytetów, m.in. dra Stanisława Ptasznika z Zakładu Technologii Mięsa i Tłuszczu Instytutu Biotechnologii i Przemysłu Rolno-Spożywczego im. prof. Wacława Dąbrowskiego w Warszawie, dra Stanisława Jedyńskiego z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu czy dra Jana Wróbla z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Jesteśmy przekonani, że vis medicatrix naturae, czyli lecznicza moc natury, w znacznym stopniu dotyczy zagadnień związanych z odżywianiem, co potwierdzają już liczne badania i prace popularnonaukowe, po jakie sięgają dietetycy, a które wkrótce dotrą do lekarzy.

 

Dzięki dbałości o jakość i współpracy z naukowcami – autorytetami w swoich dziedzinach, produkty firmy Złoto Polskie otrzymały wiele wyróżnień, m.in. Orła Agrobiznesu. W jaki sposób wiedza może okazać się kluczem do zmiany nawyków żywieniowych konsumentów, a tym samym rozwoju rynku?

 

Wyniki badań nad ekspresją genów dowodzą, że człowiek ma w 70% wpływ na swoje zdrowie, m.in. poprzez dokonywanie mądrych, odpowiedzialnych wyborów przy sklepowej półce. Nawet mając niekorzystną pulę genową, możemy bronić się przed coraz powszechniejszymi chorobami cywilizacyjnymi.

Uważam, że nauka pomaga nam stworzyć produkty o dobrych właściwościach. Tę wiedzę możemy przekazać detalistom, którzy z kolei będą edukować swoich klientów. W ten sposób zaufanie do ekologicznych olejów lnianych, rzepakowych, słonecznikowych i innych wzrośnie. Myślę, że znaczącą rolę w tym procesie mogą odegrać sami konsumenci.

Przeczytaj również wywiad z prezesem Fundacji Rodzice Przyszłości, Wojciechem Marciszewskim