Do najważniejszych w Polsce targów NATURA FOOD & beECO 2015 pozostały tylko dwa tygodnie. Czym zaskoczy nas tegoroczna ich edycja? Jak w ciągu niespełna roku zmieniła się branża? – Opowiada Agata Szczepaniak, manager NATURA FOOD & beECO

Rozmawia: Marcin Fajerski

Przed nami VIII już edycja Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD i IV Targów Ekologicznego Stylu Życia beECO. Jak z perspektywy organizatora tych wydarzeń można ocenić rozwój branży? Jak w ciągu tych kilku lat zmienił się rynek?

 Nie ulega wątpliwości, że rynek żywności ekologicznej w Polsce ciągle się rozwija. Rosną wskaźniki konsumpcji ekoproduktów, a także zwiększa się liczba producentów i przetwórców. W porównaniu jednak z krajami Europy Zachodniej jesteśmy dopiero na początku drogi. W Polsce sprzedaż żywności certyfikowanej stanowi zaledwie 0,3% wartości rynku spożywczego, natomiast w krajach zachodnich średnia to 3%.

Co w takim razie stanowi barierę dla rozwoju ekobranży? Jakim wyzwaniom muszą stawić czoła producenci, przetwórcy, dystrybutorzy i właściciele sklepów oferujących certyfikowaną żywność?

Myślę, że największą barierą jest cena ekoproduktów. Są one zdecydowanie droższe od tych konwencjonalnych. Na przeszkodzie do rozwoju branży stoi też agresywny marketing producentów żywności konwencjonalnej, którzy wszystkimi możliwymi kanałami przekonują odbiorców, że kupują „zdrową żywność”. Poza tym dostępność żywności w jakości BIO wciąż pozostaje ograniczona. W Polsce działa jeszcze stosunkowo mało sklepów i punktów sprzedaży z ofertą certyfikowanych artykułów spożywczych, która obejmuje także świeże bioprodukty.

 

Mówi się, że również targi są zwierciadłem rozwoju branży. Jak na podstawie ostatnich edycji najważniejszych wydarzeń branżowych można podsumować ostatnie lata zmian na rynku produktów certyfikowanych?

Pod tym względem zarówno targi Biofach w Niemczech, jak i nasza NATURA FOOD potwierdzają, że branża żywności ekologicznej ma się znakomicie, a w przypadku Polski jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków. Targi NATURA FOOD i beECO swoim rozwojem oraz zwiększającą się liczbą wystawców i zwiedzających doskonale odzwierciedlają dynamikę branży w kraju. W 2014 r. targi odwiedziło ponad 12 tys. gości. Ponad 50% odwiedzających stanowili przedstawiciele kadry menedżerskiej, rolnicy, producenci, przetwórcy, właściciele sklepów oraz dystrybutorzy. Świadczy to o dobrym tempie rozwoju rynku ekoproduktów w Polsce, a tym samym o większych możliwościach prowadzenia biznesu.

 

W ubiegłym roku, w Łodzi swoją ofertę zaprezentowało aż 300 producentów i przedstawicieli branży produktów ekologicznych, prozdrowotnych oraz wyrobów tradycyjnych z Polski i zagranicy. Wydarzeniu dopisała również duża frekwencja zwiedzających. Jakie jest zainteresowanie tegoroczną edycją NATURA FOOD & beECO?

 

Do targów pozostały tylko dwa miesiące, a my mamy już zajęte prawie 90% powierzchni wystawienniczej. Zainteresowanie jest duże zarówno ze strony naszych stałych wystawców jak i tych, którzy wchodzą ze swoją ofertą na rynek. Otrzymujemy też coraz więcej zgłoszeń od firm oferujących nieżywnościowe produkty BIO i przyjazne środowisku. W tym roku część beECO na pewno będzie dużo bardziej zróżnicowana. Poza kosmetykami i środkami czystości, będzie mały sprzęt AGD, który sprzyja zdrowemu stylowi życia, ekologiczne opakowania, ubrania, filtry do wody i wiele innych przedmiotów codziennego użytku.

Wśród wystawców na pewno pojawi się sporo nowych producentów zarówno z krajowymi jak i zagranicznymi produktami. Mamy również zapytania od osób, które chcą odwiedzić targi. Zainteresowanie przyjazdem wykazują zarówno właściciele sklepów, jak i osoby, które zaczynają dopiero swoją przygodę z ekoświatem. Wysyłamy również zaproszenia poza granice naszego kraju.

 

Detaliści, dystrybutorzy, hurtownicy są bardzo ważną grupą uczestników NATURA FOOD & beECO. Jakie korzyści daje im udział w targach? Czym zaskoczy profesjonalistów nowa odsłona NATURA FOOD? Jakie inne wydarzenia towarzyszące warto im polecić?

 

Jak co roku kładziemy duży nacisk na edukację i wymianę doświadczeń wśród podmiotów działających na rynku ekologicznym w Polsce. Mając na uwadze kluczową korzyść, jaka płynie z udziału w targach NATURA FOOD i beECO – nawiązanie współpracy biznesowej z kontrahentami, a także możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy konsumentów – podejmujemy liczne działania, aby w ramach targów odbywało się jak najwięcej spotkań biznesowych, konferencji oraz specjalistycznych szkoleń.  W 2015 r. odbędą się: II Forum Ekobranży organizowane przez redakcję magazynu EKOdostawcy – poświęcone zagadnieniom handlu i sprzedaży w branży, IV Akademia Biokuriera i BIObiznes Forum oraz zupełnie nowy projekt: Salon i Forum Bioróżnorodności, które organizowane są z myślą o coraz szerszym gronie rolników ekologicznych oraz tych zainteresowanych przejściem z produkcji konwencjonalnej na certyfikowaną.

 

NATURA FOOD & beECO co roku gromadzą nie tylko ekspertów, ale także osoby promujące ekologiczną i regionalną żywność. W ubiegłym roku na terenie Międzynarodowych Targów Łódzkich można było zobaczyć m.in. Reni Jusis i Grzegorza Łapanowskiego. Kto zagości na targach w tym roku? Jaki wpływ mają znani i lubiani na codzienne wybory konsumentów?

 

Rzeczywiście targi NATURA FOOD & beECO odwiedzają również osoby rozpoznawalne przez większą część Polaków: takie, o których możemy przeczytać na pierwszych stronach gazet czy obejrzeć programy z ich udziałem. W tym roku takich gości nie zabraknie. Tradycyjnie przygotowujemy ciekawy program w strefie pokazów kulinarnych, m.in. live cooking w wykonaniu uznanych szefów kuchni. Będzie kuchnia wegańska i bezglutenowa w wykonaniu Atelier Smaku, czyli Joli Słomy i Mirka Trymbulaka, a także warsztaty kulinarne dla dorosłych z Grzegorzem Łapanowskim. Kuchnię regionalną zaprezentuje Krystian Skwierz. Nie zdradzamy jeszcze wszystkich atrakcji, ale obiecujemy że będzie ciekawie, światowo, zdrowo i smacznie. Już po raz trzeci gościć będziemy wśród wystawców i prelegentów Reni Jusis, która z pewnością znów opowie o ciekawostkach dotyczących ekorodzicielstwa.

 

Ekoświadomość konsumentów z roku na rok się zwiększa. Coraz więcej osób robiąc zakupy dokładnie czyta etykiety, kupuje te produkty z małą liczbą składników, zdecydowanie odrzuca te z zawartością szkodliwych substancji jak: E, glutaminian sodu czy cukier. Jak w stosunku do wzrostu świadomości kształtuje się dostępność naturalnych, ekologicznych i wysokojakościowych produktów w naszym kraju?

 

Powiem szczerze, świadomość dotycząca zakupu odpowiednich jakościowo produktów żywnościowych i niespożywczych wzrasta. Już teraz widać, że młodzież poszukuje w sklepach zamienników sztandarowych produktów: napojów gazowanych, przekąsek czy nawet alkoholu. Również wśród młodych rodziców widać zdecydowanie większe zainteresowanie produktami mniej zanieczyszczającymi środowisko. Szukają oni naturalnych i ekologicznych kosmetyków do pielęgnacji dla noworodków, pieluch wielokrotnego użycia, zabawek czy ubranek z ekobawełny. Powoli dostrzegamy zalety profilaktyki zdrowotnej i utrzymywania organizmu na wysokim poziomie witalności. Zaczynamy zatem preferować artykuły droższe, ale lepsze jakościowo.

 

To lepsze niż wydawanie kolosalnych kwot na konsultacje lekarskie, antybiotyki i inne farmaceutyki. Sytuacja jednak nie wygląda jednak tak różowo. W szczególności dotyczy to mniejszych miejscowości w Polsce…

 

Tam niestety dostępność produktów ekologicznych czy naturalnych jest niezadowalająca. Oczywiście w dużych miastach jest coraz więcej sklepów z żywnością ekologiczną. W Polsce już jest blisko 1000 takich placówek. W sieciach handlowych ekopółki też są coraz większe, ale… Byłam na wakacjach, w jednej z nadmorskich miejscowości: nie za dużej, ale na pewno licznie odwiedzanej przez cały sezon. I niestety – choć bardzo bym chciała – nie mogłam tam kupić nic, co byłoby ekologiczne. Wszechobecne były chipsy, napoje gazowane, batony, cukierki, dania już prawie gotowe do spożycia. Zadawałam sobie pytanie: jak w tym może się odnaleźć i miło spędzić wakacje człowiek, który na co dzień je zdrowo, bez cukru, bez sztucznych barwników? Jako osoba zaangażowana w organizację największych targów branżowych i ekologicznego stylu życia w Polsce uważam, że nadal mamy wiele do zrobienia. Społeczeństwo wciąż trzeba edukować, a właścicieli sklepów spożywczych i wielobranżowych namawiam do poszerzania oferty o produkty ekologiczne i wysokojakościowe.