Wśród całej gamy używanych na co dzień kosmetyków do ciała, to właśnie kremy i balsamy wiodą prym w sprzedaży. Powodów, dla których warto mieć je w regularnej sprzedaży jest jednak więcej.

Tekst: Barbara Domichowska

Zadbana, napięta i właściwie nawilżona skóra, piękne dłonie oraz zdrowe paznokcie, to dla wielu kobiet wizytówka i jeden z absolutnych priorytetów w codziennej pielęgnacji ciała.
Skóra całego ciała narażona jest na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych. Jej sprzymierzeńcem nie jest też upływający czas, a także przebyte ciąże czy zawahania wagi. Skóra dłoni dodatkowo narażona jest na działanie płynów do naczyń, środków czyszczących, ale też i na odmrożenia oraz wszelkiego rodzaju skaleczenia i zadrapania podczas codziennych czynności. Z tego też powodu dbanie o skórę jest dla wielu konsumentek niezwykle ważnym elementem codziennej pielęgnacji. Osobną kwestią jest dobranie kosmetyku, który najlepiej będzie spełniał wszystkie oczekiwania: od działania, poprzez zapach, na cenie skończywszy.

Czego szuka konsument
Istnieje wiele powodów, dla których klientki właśnie w sklepie z ekologiczną żywnością poszukują kosmetyków do pielęgnacji ciała. Dla wielu z nich to już nie tyle moda, ile i konieczność. Tradycyjne kremy i balsamy, podobnie zresztą jak szampony, kosmetyki kolorowe czy kremy na twarz, zawierają w składzie substancje uczulające, które sprawiają, że skóra zamiast się regenerować wygląda jeszcze gorzej. Nierzadko też pojawia się uciążliwe swędzenie i nieestetyczne krostki. I tu właśnie otwiera się furtka dla kosmetyków ekologicznych, których skład nie został obciążony niebezpiecznymi substancjami. – Coraz więcej osób sprawdza już składy nie tylko na etykietach żywności, ale i kosmetyków. Daje im to doskonałe porównanie, jakie substancje znajdują się w ich ulubionym kremie. Moda na zdrowie, to już nie tylko troska o talerz, ale i pozostałe aspekty życia, a tym z pewnością jest dobór właściwych kosmetyków – mówi Justyna Skierska, właścicielka sklepu ekoAleja z Gdyni. Osobną kategorią klientek są wegetarianki i weganki, które poszukują kosmetyków do pielęgnacji ciała w sklepach z ekologiczną żywnością głównie z powodów etycznych. Chodzi już nie tylko o oznaczenie, że nie były one testowane na zwierzętach, ale i skład, który powinien być wolny od wszelkich składników odzwierzęcych. Ta grupa klientek zazwyczaj doskonale wie, czego potrzebuje i przychodzi do sklepu w poszukiwaniu ściśle określonych kosmetyków konkretnych marek.

Podaż jak na dłoni
W przypadku kremów i balsamów do ciała nie istnieje coś takiego jak sezonowość. Zapotrzebowanie na nie występuje praktycznie cały rok. Zmieniają się jedynie drobne preferencje konsumentek. Wiele kobiet kremy do pielęgnacji dłoni najchętniej kupuje w okresie jesienno-zimowym. Dla zminimalizowania skutków chłodu poszukują przede wszystkim kosmetyków natłuszczających. W zimie też najlepiej sprzedają się bardziej tłuste balsamy do ciała. Skóra oprócz zadbania ma być chroniona przed zimnem. Z wiosną zaczyna się coraz większa sprzedaż delikatniejszych kosmetyków, których zadaniem jest przede wszystkim nawilżanie. To też czas, kiedy konsumentki chętniej sięgają po wyszczuplające oraz antycellulitowe kremy. Wraz ze zbliżającym się latem dochodzą do nich kosmetyki mające zadbać o opaloną skórę ciała. Firmy kosmetyczne też próbują się dopasować prześcigają w ofertach, dzięki czemu każdy sklep z certyfikowanymi oraz naturalnymi produktami, może pozwolić sobie na dobranie oferty do potrzeb własnych klientek, szczególnie, że wiele kobiet równocześnie używa więcej, niż jednego kremu. Dla własnej wygody wiele z nich trzyma kosmetyki do pielęgnacji nie tylko w domu, ale nosi je w torebce i zostawia w pracy. Umożliwia to prosta aplikacja na skórę i stosunkowo niska cena. Producenci oferują obecnie kremy w opakowaniach o różnych objętościach. Choć jedną z najbardziej popularnych jest 200 ml, to zdarzają się również dużo mniejsze, nawet 10 ml. Zależnie od wielkości oraz marki ich ceny wahają się zazwyczaj od 10 do 60 zł. W większości są to zatem ceny porównywalne do tych, jakie należy zapłacić za kosmetyki konwencjonalne. Wybierając ofertę dla własnego sklepu warto zadbać o różnorodność. Choć większość klientek zwraca uwagę na skład i cena, dla części ważne są także takie detale, jak choćby opakowanie. Poza tym kosmetyki różnią się zapachami. Zależnie od osobistych preferencji klientki wybierać mogą kremy o zapachu dzikiej róży, nagietka czy żurawiny. Sporą popularnością cieszą się także kremy w skład których wchodzą naturalne olejki takie jak arganowy, z wiesiołka lub z masłem shea – Dbamy o to, żeby klientki miały do wyboru co najmniej 5-6 różnych produktów. Zauważamy też, że jeśli przekona ona się np. do żelu pod prysznic lub balsamu danej marki, dużo chętniej sięgnie po całą gamę produktów z tej właśnie firmy. Tak właśnie działa zaufanie dla konkretnego brandu. Jeśli dany kosmetyk się sprawdza, istnieje spore prawdopodobieństwo zadowolenia z pozostałych produktów oferowanych przez daną markę – mówi Justyna Skierska.

Czas na krem
Większość sklepów, która zdecydowała się wprowadzić do swojego asortymentu kremy i balsamy nie narzeka na sprzedaż. Właściciele podkreślają jednak, że podobnie jak w przypadku każdego produktu znajdującego się w sklepie ekologiczną żywnością za ofertą powinna iść wiedza. Dobrze, jeśli sami ekspedienci będą potrafili wskazać właściwości poszczególnych kosmetyków oraz pomóc wybrać właściwy klientkom. Chodzi tu też o orientowanie się, których z nich używać mogą wegetarianie i weganie. Popularność naturalnych oraz ekologicznych kosmetyków nieustannie rośnie, a wraz z nią zapotrzebowanie na kremy i balsamy do ciała. – Jesteśmy zadowoleni ze sprzedaży. Z tego co zauważyłam na rynku brakuje jednak kosmetyków przeznaczonych dla mężczyzn. To kobiety zazwyczaj wprowadzają do domów ekologiczne kosmetyki. Ich mężowie i partnerzy zachęceni efektami również chcieliby ich używać. I tu na rynku zauważamy sporą lukę – mówi Justyna Skierska. Wraz z rosnącą świadomością na temat składów oraz potrzebą używania produktów w jak najmniejszym stopniu skażonych chemią, naturalne kosmetyki cieszą się coraz większą popularnością. W wielu przypadkach ich ceny są już na tyle porównywalne z produktami konwencjonalnymi, że ich zakup nie stanowi zbyt wielkiego obciążenia dla domowego budżetu. Nie będzie jednak sprzedaży bez podaży. Dlatego właśnie tak istotna jest nie tylko dobra ekspozycja tych produktów, choć czasowe umieszczanie w strefie kasy, ale i zadbanie o dostosowanie oferty pod każdego klienta oraz wiedza samych sprzedawców. Te wszystkie czynniki są w stanie dać solidne podstawy do zadowalających wyników ze sprzedaży.