Konin to najlepszy dowód, że popyt na ekoprodukty dynamicznie rośnie nie tylko w największych polskich aglomeracjach miejskich, ale również w kilkudziesięciotysięcznych ośrodkach. Koninianie – niezależnie od wieku czy grubości portfela – coraz chętniej bowiem stawiają na jakość BIO

Tekst: Marcin Fajerski

 

W zajmującym niewielki obszar 82,2 km kw. i liczącym obecnie 75 607 mieszkańców Koninie działa już 7 specjalistycznych sklepów oferujących certyfikowaną, funkcjonalną i wolną od alergenów żywność, suplementy diety oraz kosmetyki. Pierwszy z nich powstał już niemal 20 lat temu. Krystyna Niewiadomska, jego właścicielka opowiada o początkach biznesu: – Otwarcie Ekofarmy w Koninie wydawało się dość ryzykownym pomysłem, ponieważ zainteresowanie produktami ekologicznymi dopiero kiełkowało w naszym kraju. Z biegiem lat sytuacja na lokalnym rynku zaczęła się zmieniać, w czym mieliśmy swój udział. Od zawsze bowiem kładliśmy nacisk na doradztwo i dialog z klientem. Obecnie produkty w jakości BIO oraz żywność przystosowana do wymagań dietetycznych kupujących biją prawdziwe rekordy popularności. Nieustannie więc pogłębiamy wiedzę w temacie dietetyki i zastosowania produktów, aby wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów.

Między potrzebą a budżetem

Z ostatnich danych portalu Pracuj.pl wynika, że przeciętne wynagrodzenie w Koninie w 2017 r. wynosiło 3 700 zł brutto. Oznaczałoby to, że jest ono o ok. 18% niższe od przeciętnych zarobków w obrębie województwa wielkopolskiego. Stopa bezrobocia w nadwarciańskim mieście wg danych Powiatowego Urzędu Pracy utrzymuje się na poziomie 8%. Mimo to ekoprodukty cieszą się w Koninie sporym powodzeniem, a ich ceny nie stanowią czynnika zaporowego. – Przemysł wydobywczy, hutniczy i odzieżowy w dawniejszych czasach były znakami rozpoznawczymi Konina i dzięki nim miasto się rozwijało – mówi Janusz Adamkiewicz, założyciel Herbakonu. – Czasy niestety się zmieniły i większość mieszkańców dysponuje mniejszym budżetem niż konsumenci w większych miastach. Ceny produktów certyfikowanych czy funkcjonalnych rzutują na decyzje klientów i pozostają ważnym kryterium zakupowym. Należy jednak podkreślić, że coraz liczniejsza grupa kupujących ma świadomość tego, że lepsza jakość często więcej kosztuje. Dla naszych klientów wybór polecanych przez nas produktów stanowi też ważny element troski o zdrowie i dobre samopoczucie – zaznacza.

 

 

Na wyższym poziomie

Świadomość żywieniowa i zdrowotna koninian z roku na rok wyraźnie się zwiększa. Znajduje to też odzwierciedlenie w rosnącemu zapotrzebowaniu na żywność ekologiczną i Free-From Food. – Konin okazał się dla nas naprawdę dobrą lokalizacją – mówi Katarzyna Prus, menedżerka Składów Zdrowia. – Bardzo pozytywnie zaskoczyła nas poszerzona świadomość klientów poszukujących produktów certyfikowanych, bez laktozy, glutenu czy innych alergenów. Coraz więcej klientów odwiedzających nasz koniński sklep ma też sprecyzowane oczekiwania, co ułatwia nam dostosowanie oferty do ich potrzeb. Kupujący wykazują podatność na trendy żywieniowe promowane w mediach i śledzą wprowadzane na rynek nowości. Grono naszych odbiorców w Koninie jest bardzo szerokie. Najczęściej sklep odwiedzają osoby w wieku od 25 do 50 lat. Wśród nich liczną grupę stanowią rodzice spodziewający się potomstwa i wychowujący dzieci, a także osoby starsze, które nierzadko zmagają się z różnymi dolegliwościami zdrowotnymi i zależy im na znalezieniu w jednym punkcie wszystkich poszukiwanych lub rekomendowanych przez lekarzy czy dietetyków produktów – zauważa.

 

Co w koszyku?

Mieszkańcy Konina bardzo chętnie sięgają po żywnościowe produkty funkcjonalne, wysokojakościowe suplementy diety oraz superżywność. Największą popularnością wśród nich cieszą się świeże artykuły spożywcze: pieczywo, warzywa i owoce, nabiał, mięso i wędliny. – Odnotowujemy ciągły wzrost zapotrzebowania na certyfikowane warzywa oraz owoce z pobliskich gospodarstw. Klienci bardzo chętnie je zamawiają i wspierają w ten sposób lokalnych rolników – mówi Katarzyna Prus ze Składu Zdrowia.

Regionalne i krajowe pochodzenie kupowanych produktów ma dla koninian duże znaczenie. Poza tym konsumenci w Koninie chętnie sięgają po funkcjonalne soki i napoje. Sporo z nich poszukuje także artykułów spożywczych odpowiednich dla dzieci. Rodzicielstwo staje się często dla nich impulsem do zrewidowania poglądów dotyczących żywności i zmiany codziennych nawyków zakupowych.

Top 7 ekoproduktów w Koninie

 
  1.  Pieczywo
  2.  Warzywa i owoce
  3.  Produkty bezglutenowe i Free-From Food
  4.  Superżywność i naturalne suplementy diety
  5.  Produkty regionalne
  6.  Soki i napoje
  7.  Żywność dla dzieci
 

Opracowanie: EKOdostawcy 2018

 

Coraz większy apetyt

Na 7 sklepów specjalistycznych w Koninie przypada ponad 17 placówek sieci handlowych, które oferują asortyment w jakości BIO. – Pod względem liczby punktów oferujących produkty ekologiczne i w kontekście populacji miejskiej, Konin staje się konkurencyjnym i wymagającym rynkiem dla detalistów – zauważa Ewelina Jarka, właścicielka sklepu internetowego BIOnaturalny.pl. – Z drugiej strony, coraz większa liczba klientów przekonuje się do wysokiej jakości i innych zalet ekologicznej żywności, co bardzo korzystnie przekłada się na jej sprzedaż i umożliwia sklepom sukcesywne poszerzanie gamy produktowej. Sądzę, że to najlepszy dowód, że popyt na artykuły spożywcze w jakości BIO rośnie nie tylko w największych miastach. Dlatego pokładamy duże nadzieje w sprzedaży niestacjonarnej – dodaje.

Liczba punktów sieci handlowych z ofertą ekoproduktów w Koninie i okolicach

Nazwa sieci handlowej Liczba punktów
Biedronka 3
Rossmann 3
Lidl 3
Netto 2
Carrefour 1
Stokrotka 1
Intermarché 1
Piotr i Paweł 1
Społem 1
E.Leclerc 1

Opracowanie: EKOdostawcy 2018

 

Dla sprzedaży produktów ekologicznych w Koninie i innych miastach średniej wielkości można wysunąć optymistyczne prognozy. Atrakcyjne ceny żywności oraz produktów nieżywnościowych nie zawsze są dla konsumentów priorytetem. Równocześnie zwiększa się świadomość dotycząca metod ekologicznej produkcji i wartości produktów w jakości BIO. Mieszkańcy miast takich jak Konin przywiązują nawet uwagę do marek: – Dla naszych klientów marka stanowi coraz ważniejszy wyznacznik ułatwiający podjęcie decyzji o zakupie – potwierdza Krystyna Niewiadomska. – Uważam, że ta umacniająca się tendencja pozwala nam z nadzieją spoglądać w przyszłość rynku.