Redakcje magazynów EKOdostawcy i BIOkurier połączyły siły, aby podczas tegorocznej edycji NATURA FOOD & beECO zorganizować I Kongres Ekobranży. Wydarzenie, które odbyło się 13 października, zgromadziło ok. 100 uczestników. Prelegenci, detaliści, menedżerzy, producenci i dystrybutorzy ekożywności debatowali o potrzebie synergii działań dla lepszej przyszłości tego rynku.   

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

 

Ideą Kongresu Ekobranży było przeanalizowanie oraz przedyskutowanie najważniejszych zmian na rynku produktów ekologicznych w Europie i Polsce.

W pierwszym wystąpieniu Karol Przybylak, redaktor naczelny czasopisma BIOkurier, skoncentrował się na aktualnych trendach w handlu ekoproduktami w Europie. Zaprezentował również rozwiązania, które zachodnioeuropejskim sklepom specjalistycznym pomagają skutecznie przyciągnąć klientów. Opowiedział też o tym, jak polskie delikatesy ekologiczne mogą poprawić swoje wyniki finansowe i zwiększyć rozpoznawalność.

Druga prezentacja dotyczyła przede wszystkim zmian w dystrybucji detalicznej certyfikowanej żywności. Marcin Fajerski mówił m.in. o wzroście dostępności asortymentu BIO w handlu nowoczesnym i potrzebie modernizacji tradycyjnych ekosklepów.

 

 

Eksperci w panelu dyskusyjnym debatowali m.in. o potrzebie zwiększenia dostępności świeżej żywności w delikatesach specjalistycznych, dywersyfikacji wyboru produktów certyfikowanych oraz skutecznej strategii marketingowej. Do dyskusji aktywnie włączyła się publiczność. W debacie pojawił się postulat stworzenia platformy współpracy, wymiany informacji i doświadczeń dla właścicieli sklepów specjalistycznych. Aby uzyskiwać lepsze wyniki sprzedaży, detaliści mogliby np. tworzyć grupy zakupowe, wspólnie organizować promocje i drukować gazetki promocyjne albo inicjować wyjazdy studyjne obejmujące zwiedzanie najlepszych ekodelikatesów w Europie.

Urszula Sołtysiak, rzeczniczka prasowa Polskiej Izby Żywności Ekologicznej sygnalizowała, że sklepy specjalistyczne w Polsce powinny uważniej wsłuchiwać się w głos konsumentów i dostosowywać się do ich wymagań. Wg Łukasza Gębki, prezesa Farmy Świętokrzyskiej rozwój ekobranży w Polsce uzależniony będzie od poprawy komunikacji między producentami, przetwórcami, dystrybutorami i detalistami. Uczestnicy rynku muszą zatem położyć duży nacisk nie tylko na promowanie certyfikatu rolnictwa ekologicznego, ale również na otwarty dialog i harmonijną współpracę.