Kluczem do poprawy wyników finansowych w dystrybucji hurtowej ekoproduktów są dynamiczne wzrosty w ich sprzedaży detalicznej. Rozumiejąc tę zależność i rolę sklepów specjalistycznych w promowaniu certyfikowanej żywności, Eko-Wital zapewnia ekodelikatesom narzędzia pomocne w prowadzeniu biznesu. O ostatnich działaniach i planach spółki opowiadają Joanna Świercz oraz Zbigniew Czerniszewski, członkowie zarządu Eko-Wital Sp. z o.o.   

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

 

Eko-Wital Sp. z o.o. pozostaje jedną z wiodących na polskim rynku spółek w hurtowej dystrybucji produktów ekologicznych. Jak można podsumować ostatnie półrocze jej działalności? Jakie cele i sukcesy w tym czasie osiągnęła?

 

Ostatnie półrocze było dla Ek0-Wital okresem wielu sukcesów, ale również bardzo intensywnej pracy. Po połączeniu sił z Ecor NaturaSì dążymy do osiągnięcia jeszcze większej synergii we wspólnych działaniach z naszym włoskim partnerem. W ostatnim czasie duży nacisk położyliśmy również na optymalizację procesów logistycznych, aby móc sprawniej realizować zamówienia dla współpracujących z nami sklepów. Równolegle poszerzamy naszą ofertę o innowacyjne produkty. Konsekwentnie realizujemy inne ważne cele naszej strategii wytyczonej na najbliższe lata. Sądzę, że zmierzamy w dobrym kierunku, o czym świadczyć mogą nagrody zdobyte w prestiżowych ogólnopolskich plebiscytach – Gazela Biznesu i Gepard Biznesu. To dla nas istotne wyróżnienia dowodzące efektywności naszych działań i codziennej pracy, ale i silna motywacja do dalszych wysiłków.

 

Eko-Wital Sp. z o.o. sukcesywnie rozbudowuje produktowe portfolio. Jakie nowości firma wprowadziła na rynek w ostatnim czasie? Czy wkrótce jej oferta poszerzy się o inne innowacyjne produkty?

 

W ciągu ostatnich miesięcy nasze asortymentowe portfolio znacząco powiększyło się o interesujące nowości. Do ogólnopolskiej dystrybucji wprowadziliśmy m.in. ekologiczne angielskie sery cheddar oraz bogaty wachlarz włoskich przetworów pomidorowych. Naszych odbiorców z pewnością też zainteresują ryby w puszkach marki Fish4rever w jakości BIO. To produkty ze zrównoważonego rybołówstwa, a firma je oferująca przestrzega również własnych restrykcyjnych norm dotyczących połowu i opiera się na współpracy z lokalnymi szyprami, m.in. na Azorach czy w Szkocji. Po połowie ryby szybko dostarczane są na ląd, przetwarzane i dystrybuowane.

Nasza oferta poszerzyła się też o przekąski marki Landgarten. Orzechy nerkowca w sosie tamari czy migdały o smaku śródziemnomorskich pomidorów mogą okazać się prawdziwym hitem sprzedażowym, podobnie jak certyfikowane owoce liofilizowane w czekoladzie czy smaczne zupy w lekkich i wygodnych w użytkowaniu pouchach.

Dużym zainteresowaniem cieszą się również smaczne zupy i warzywa w lekkich i wygodnych w użytkowaniu pouchach litewskiej marki Auga. Równolegle rozwijamy ofertę produktów naszej marki, które oferujemy detalistom w konkurencyjnych cenach. O nowych pozycjach w naszej ofercie właściciele sklepów mogą dowiedzieć się za pośrednictwem naszej platformy B2B w zakładce „Nowości”.

Eko-Wital poszerza ofertę o poszukiwane produkty ekologiczne, m.in. świeże warzywa i owoce

Jakie są plany Eko-Wital Sp. z o.o. dotyczące oferty kosmetycznej? Czy spółka zamierza zainwestować w ten rozwijający się segment handlu w ekobranży?     

 

Dostrzegając wzrost popytu na certyfikowane i naturalne produkty do pielęgnacji, systematycznie poszerzamy ich wachlarz. Ostatnio wprowadziliśmy do oferty m.in. pieluszki marki Muumi, niezawierające chloru i innych substancji szkodliwych dla maluchów oraz środowiska naturalnego. W naszej dystrybucji pojawiły się też kosmetyczne produkty dla dzieci marki Derma. Spośród innowacji kosmetycznych w naszym asortymencie warto wymienić również amerykańskie dezodoranty marki Schmidt’s w słoikach, które aplikuje się szpatułką. W naszym portfolio wciąż znajdują się również kosmetyki marki Urtekram. Uważam, że produkty do pielęgnacji ciała i urody stanowią ważne dopełnienie naszej oferty.

 

Jedną ze stale rozwijanych przez Eko-Wital Sp. z o.o. inicjatyw jest projekt Ekostory. Jaka była idea jego powstania?

 

Ekostory powstało z myślą o współpracujących z nami właścicielach oraz menedżerach sklepów specjalistycznych, którym zależy na ciągłym rozwoju w konkurencyjnym środowisku. Możemy bowiem zaobserwować, że sieci handlu nowoczesnego, włącznie z wiodącymi dyskontami, konsekwentnie poszerzają ofertę produktów ekologicznych. Co więcej, w placówkach tych pojawiają się ekoprodukty marek własnych dostępne w atrakcyjnych cenach, a także certyfikowana żywność oferowana przez duże koncerny. W rezultacie właściciele sklepów specjalistycznych nie mogą postawić na walkę cenową z dyskontami, super- i hipermarketami dysponującymi większym kapitałem. Detaliści powinni skoncentrować się raczej na zapewnieniu klientom kompleksowej oferty produktowej, jak i szerokiego pakietu wartości dodanych, które zachęcą konsumentów do zakupów w ekologicznych delikatesach. Postanowiliśmy im pomóc w realizacji tego celu.

Czym więc jest Ekostory i jakie narzędzia ma on zapewnić detalistom współpracującym z Eko-Wital Sp. z o.o.?

 

Ekostory to wielopoziomowy projekt, który ma pomóc właścicielom i kierownikom sklepów specjalistycznych w prowadzeniu i rozwijaniu biznesu. Zależy nam na stworzeniu społeczności wymiany doświadczeń i opinii, która będzie sprzyjała polskim przedsiębiorcom. W ramach Ekostory powstał już m.in. bezpłatny blog z praktycznymi poradami oraz wskazówkami, jak efektywnie prowadzić sklep specjalistyczny. Dla detalistów i menedżerów organizujemy także profesjonalne warsztaty podnoszące kwalifikacje i kompetencje kadry zarządzającej ekosklepami. Na wrzesień zaplanowana jest kolejna ich edycja. Naszym partnerom zapewniamy także materiały promocyjne: torebki, wobblery i papier pakowy w cenie zakupu. Współpracujący z nami kontrahenci zyskują też dostęp do bazy bezpłatnych szablonów graficznych: plakatów, wizytówek i innych materiałów wspierających sprzedaż.

Jak Eko-Wital wspiera swoich partnerów handlowych? Na jakie działania w tym zakresie spółka zamierza położyć w najbliższym czasie szczególny nacisk?

 

W ostatnim czasie skoncentrowaliśmy się na podniesieniu kwalifikacji naszych przedstawicieli handlowych poprzez profesjonalne szkolenia prowadzone przez Grupę Dobrych Trenerów PASJA. Zależy nam bowiem, aby stali się oni partnerami sklepów i zaufanymi doradcami w prowadzeniu biznesu. Aktualnie skupiamy się na zwiększeniu funkcjonalności naszej platformy B2B, która jeszcze jesienią tego roku zostanie zmodernizowana pod kątem potrzeb jej użytkowników. Jej obsługa z pewnością stanie się łatwiejsza i bardziej intuicyjna. Chcielibyśmy również uruchomić biuro obsługi klienta. Zdajemy sobie sprawę z tego, że jest ono niezbędne, aby dobrze komunikować się z kadrą menedżerską sklepów specjalistycznych. Aktualnie ogranicza nas jedynie powierzchnia biurowa.

 

Jaki wpływ na wyniki i cele Eko-Wital Sp. z o.o. ma połączenie sił z włoskim ekogigantem Ecor NaturaSì?

 

Kooperacja z Ecor NaturaSì pozwala nam przede wszystkim na zwiększenie sił zakupowych i wspólne pozyskiwanie wysokojakościowych surowców ekologicznych w bardzo atrakcyjnych cenach. W konsekwencji nasi kontrahenci otrzymują najlepsze produkty w rozsądnej cenie. Współpracując z Ecor NaturaSì, możemy również korzystać z wieloletniego doświadczenia naszych włoskich partnerów w handlu produktami ekologicznymi. Ta obopólna wymiana obserwacji pozwala nam lepiej poznać potrzeby naszych odbiorców i zoptymalizować ofertę pod ich kątem.

 

Jak rozwija się rynek produktów ekologicznych w Polsce z perspektywy jednej z wiodących spółek w ekobranży? Jakim wyzwaniom będziemy musieli stawić czoła w najbliższej przyszłości?

 

Nawet przy dwucyfrowych wzrostach notowanych rok do roku, rynek produktów ekologicznych w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. Nadal jednak w tej kwestii dzieli nas dość spory dystans od krajów Europy Zachodniej, takich jak np. Włochy. Wynika on przede wszystkim z zasobności portfeli konsumentów. Przeciętna pensja wynosząca 1600 euro we Włoszech sprawia, że większość mieszkańców tego kraju stać na regularne zakupy certyfikowanej żywności i kosmetyków. Przy miesięcznych wynagrodzeniach rzędu 400 euro w Polsce, niewielu konsumentów może sobie pozwolić na codzienne kupowanie tych produktów. Ta tendencja zaczyna się powoli przełamywać, co przy wzroście dostępności ekoasortymentu we wszystkich kanałach dystrybucji, a wraz z nim świadomości polskich odbiorców, pozwala firmom i detalistom na osiąganie coraz lepszych wyników finansowych, a także poszerzanie oferty o innowacyjne produkty.

 

Eko-Wital w najbliższych latach zamierza wprowadzić jeszcze wiele interesujących nowości

Jakie są najbliższe plany Eko-Wital Sp. z o.o.? Jakie nowe cele pojawiły się w strategii rozwoju spółki?

 

Jako jedna z wiodących firm w dystrybucji hurtowej produktów ekologicznych w Polsce mamy bardzo dużo ambitnych planów, które realizujemy krok po kroku. Z pewnością będziemy rozwijać projekt Ekostory, wspierający sklepy specjalistyczne w osiąganiu zadowalających wyników finansowych. Ponadto zamierzamy położyć większy nacisk na skuteczną dystrybucję warzyw i owoców oraz innych świeżych produktów. Będziemy również dążyli do poprawy standardów obsługi współpracujących z nami sklepów.