Spożycie ekologicznej kawy na świecie rośnie obecnie w zawrotnym tempie. Z danych agencji Technavio wynika, że już w ub.r. jej sprzedaż przekroczyła 2 773 mln dolarów, a już w 2021 r. może osiągnąć wartość 5 mln dolarów.

 

Tekst: Marcin Fajerski

 

Na świecie plantacje kawy w jakości BIO zajmują aż 20% obszaru wszystkich certyfikowanych upraw trwałych. W skali globu to już niemal 1 mln ha. Wszystko wskazuje na to, że powierzchnia ekogospodarstw uprawiających aromatyczne ziarna nadal będzie dynamicznie się zwiększała. Światowy popyt na wysokojakościowy czarny trunek rośnie lawinowo. Wg prognoz agencji badawczej Technavio jeszcze w tym roku detaliczna sprzedaż ekologicznej kawy może osiągnąć 70% wzrostu w stosunku do ub.r.

Wysublimowane gusta

Motorem napędowym w światowym segmencie kaw jest przede wszystkim coraz większe zainteresowanie konsumentów wysokojakościowymi i bardziej wyszukanymi produktami kawowymi. Kupujący poszukują w sklepach kaw wyróżniających się wykwintnym smakiem i aromatem. Chętniej też sięgają po nowości. W szczególności dotyczy to millenialsów. Dla grupy młodych, aktywnych zawodowo osób ważne są metody produkcji kawy. Zwracają oni też uwagę na dobre praktyki rolnicze jej dostawców, kraj pochodzenia produktu, a nawet datę jego zapakowania. Należy podkreślić, że generalnie pokolenie Y w porównaniu do odbiorców w innych segmentach demograficznych chętniej inwestuje w marki premium.

Kawa po polsku

Według ekspertów Euromonitor International rynek kawy w Polsce rośnie w bardzo zadowalającym tempie, wynoszącym ok. 15% rocznie. Wiele powodów do optymizmu mają producenci kawy w kapsułkach, której sprzedaż zwiększa się najdynamiczniej. To jednak kawa zmielona i w ziarnach stanowi największą część konsumpcji czarnego trunku w Polsce. Co istotne, popyt na produkty z tej podkategorii wciąż wzrasta. Analitycy EI prognozują też, że zapotrzebowanie na kawy z segmentu premium – zwłaszcza te w ziarnach – ma rosnąć w ciągu najbliższych lat. Czynnik ten wraz z faktem, że kawę w Polsce pije 25 mln konsumentów, czyni rodzimy rynek bardzo atrakcyjnym dla ekologicznych producentów i dystrybutorów. W skali światowej Polska zajmuje już 19. miejsce w konsumpcji kawy. W związku z tym można oczekiwać, że coraz więcej polskich konsumentów będzie sięgało po ekologiczne marki kawowe.