Spółka Organic Farma Zdrowia od wielu lat wyznacza w branży nowe standardy i kierunki rozwoju. O zmianach w handlu detalicznym i hurtowym, czynnikach stymulujących rozwój rynku i planach firmy na najbliższe lata opowiada jej prezes, Sławomir Chłoń

Rozmawia: Marcin Fajerski

Organic Farma Zdrowia jest pierwszą i największą w Polsce siecią samoobsługowych delikatesów z ekoproduktami. Jaka była jej droga rozwoju i jak w ciągu wielu lat działalności spółki zmienił się polski rynek produktów ekologicznych?

Sławomir Chłoń: Spółka Organic Farma Zdrowia powstała w marcu 2006 r. Droga do rozwoju była pełna wyzwań, ponieważ jeszcze 9 lat temu rynek był niewielki, świadomość dotycząca ekologicznej żywności niewystarczająca, a dostępność produktów ograniczona. Certyfikacja eko-produktów w Polsce również nie była do końca uregulowana. Alternatywę stanowiły produkty zagraniczne, ale koszt ich zakupu i transportu okazywał się zbyt duży. Mimo to wiedzieliśmy, że Eko-branża w Polsce ma bardzo obiecujący potencjał rozwoju. Pomyślne dla niej prognozy w końcu się sprawdziły.

Lata 2007-2009 w Polsce nieszczególnie sprzyjały wzrostowi popytu na artykuły spożywcze. Jak spółce Organic Farma Zdrowia udało się w tym trudnym dla handlu okresie osiągnąć stabilizację, a w końcu sukces finansowy?

W tym czasie udało nam się pozyskać kapitał i wejść na parkiet New Connect. To natomiast otworzyło nam drogę do dalszego rozwoju i realizacji nowych inwestycji oraz celów biznesowych. Po latach nienajlepszego okresu w handlu detalicznym zaczęliśmy notować zyski. Postanowiliśmy rozwijać nie tylko spółkę, ale także grupę kapitałową. Konsolidacja okazała się dla nas dobrym kierunkiem. Do dziś pozostajemy strategicznym inwestorem spółek Eko-Wital, Bio Planet S.A. oraz Green Way. Mając znaczący udział w tych spółkach, będących wiodącymi graczami w swoim zakresie, dynamicznie zmieniamy rynek.

Działanie w grupie daje szerszy ogląd rynku i pozwala skutecznie dotrzeć z ofertą do klientów. Z drugiej strony zaostrzająca się konkurencja może przełożyć się na dynamiczny rozwój rynku…

Zdrowa konkurencja bardzo korzystnie stymuluje rynek i okazuje się niezastąpionym warunkiem jego rozwoju. Duża podaż sprawia też, że ceny produktów pozostają atrakcyjne dla konsumentów. Należy jednak zaznaczyć, że Ekobranża w Polsce jest bardzo rozdrobniona. W kraju działa niemal 27 tys. ekogospodarstw, których średnia powierzchnia nie przekracza 25 ha. Przez to rzeczywiste koszty produkcji są bardzo wysokie. Poza tym oferowane ilości towaru nierzadko okazują się niewystarczające, nawet dla naszej sieci. To samo dotyczy przetwórni, które często są niewielkimi zakładami, o ograniczonym kapitale, możliwościach transportu, niewielkiej wydajności i liniach technologicznych wymagających modernizacji. Tę lukę starają się zapełnić hurtownie. Niestety, często mają one zasięg regionalny i zmagają się z problemem braku powierzchni magazynowej. Czynniki te powodują, że konsolidacje w branży są nieuniknione. Współdziałanie producentów w grupach może obniżyć cenę jednostkową produktu, a to korzystnie przełoży się na rozwój rynku.

Rynek produktów ekologicznych w Polsce wszedł w fazę dynamicznych zmian. Co w Pańskiej opinii jest motorem napędowym wzrostu w ekobranży? Jakie są obecnie potrzeby i wymagania konsumentów?

Głównym motorem napędowym sprzedaży w ekobranży pozostaje wzrost dostępności i podaży produktów. Jeszcze kilka lat temu nabiał, warzywa i inne produkty świeże były dostępne tylko przez jeden dzień w tygodniu. Obecnie można liczyć na częstsze dostawy tych artykułów spożywczych.

Poszerzyła się także dystrybucja produktów ekologicznych. Można je znaleźć nie tylko w sieciach specjalistycznych i tradycyjnych ekosklepach, ale również w super- i hipermarketach, a nawet w ofercie dyskontów. W związku z tym wiedza konsumentów o ekożywności rośnie. Aż 40% Polaków deklaruje, że wie, czym jest certyfikat rolnictwa ekologicznego. Szacunki te mogą być zawyżone, ale zmiana w naszej świadomości konsumpcyjnej jest zauważalna.

W 2014 r. znacznie zwiększyła się liczba punktów Organic Farma Zdrowia. Jak można podsumować ostatni rok rozwoju ekobranży? Jakie były największe sukcesy i wyzwania, z którymi musiała zmierzyć się spółka Organic Farma Zdrowia?

Aktualnie nie ma żadnych oficjalnych danych na temat wartości rynku w Polsce. Według szacunków wiodących spółek roczna sprzedaż ekoproduktów w 2014 r. wyniosła 700 mln zł. Dynamika wzrostu od kilku lat utrzymuje się na wysokim 20-30% poziomie. Warto jednak podkreślić, że przed nami wiele lat pracy.

Rok 2014 był dla nas okresem bardzo intensywnego pozyskiwania nowych lokalizacji. Nasza sieć powiększyła się aż o 10 obiektów handlowych. Obecnie posiadamy już 39 sklepów stacjonarnych, co jest naszym wspólnym sukcesem i bardzo dobrym wynikiem w ekobranży. Obecnie chcemy skoncentrować się na stworzeniu perfekcyjnej oferty asortymentowej oraz jakościowej. Nasza siła zakupowa pozwala nam coraz częściej na zaoferowanie eko-produktów pod marką własną w cenach zbliżonych do ich konwencjonalnych odpowiedników, co natychmiast likwiduje cenowe bariery zakupowe.

Obecnie sukcesywnie rozwijany jest koncept handlowy Organic Zielone Oko. Jaka idea przyświecała jego stworzeniu? Jakie są plany związane z Organic Zielone Oko na najbliższy rok?

Sklep w koncepcji Organic Zielone Oko powstał w odpowiedzi na bieżące trendy w handlu detalicznym. Handel małoformatowy w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Punkty typu convenience zdobyły w kraju ogromną popularność, o czym decyduje przede wszystkim łatwość robienia codziennych zakupów. Również i my chcieliśmy uzupełnić naszą strategię rozwoju i zaoferować konsumentom coś więcej poza ofertą produktową. Stąd pomysł na koncept łączący sprzedaż detaliczną z niewielkim bistrem z dostępem do Wi-fi oraz piekarnią. Obecnie jesteśmy na etapie testowania punktu Organic Zielone Oko otwartego w Warszawie. Chcemy zobaczyć, jak nowy koncept się przyjmie i sprawdzić, czy konieczne będą jego modyfikacje.

Organic Farma Zdrowia od początku swojej działalności intensywnie angażuje się w edukację polskich konsumentów i promowanie certyfikowanych produktów. Jak obecnie Polacy podchodzą do ekologicznej żywności? Czy są świadomi zalet tych produktów?

Cieszymy się, że coraz większej liczbie Polaków zależy na tym, aby poprawić jakość swojego życia i zatroszczyć się o zdrowie. W związku z tym, ważne staje się to, co jemy i jak jemy. Ekologiczna żywność powoli staje się niezbędnym elementem zdrowego trybu życia.

Duży udział w zmienianiu nawyków zakupowych i żywieniowych Polaków mają media. Chcąc uświadamiać konsumentom jak ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta, sami wydajemy kwartalnik Go Organic!, rozmaite broszury, a także organizujemy seminaria, szkolenia, uświadamiamy konsumentów poprzez naszą stronę internetową i fanpage. Dostrzegamy zadowalające efekty tych działań, ale przed nami jeszcze wiele lat pracy, ponieważ rzeczywista wiedza na temat ekożywności w kraju wciąż jest niewielka.

Więcej w magazynie EKOdostawcy…