Rozmowa Miesiąca

Obchodząca właśnie swoje dziesięciolecie firma Laboratorium BIOOIL ma na swoim koncie już wiele sukcesów i portfolio wysokojakościowych produktów. O tym, jaka była droga rozwoju rodzinnej spółki i jakie będą jej najbliższe plany opowiada Jacek Heintze, właściciel firmy.

 Rozmawia: Marcin Fajerski

 Firma Laboratorium BIOOIL świętuje 10 rocznicę swojej działalności na rynku produktów wysokojakościowych i ekologicznych. Jak można podsumować ten okres? Jakie były kamienie milowe w rozwoju Państwa firmy?

 Zaczynaliśmy skromnie jako firma rodzinna, którą tworzyliśmy od podstaw, bazując tylko na własnym kapitale. Dlatego na początku naszej drogi skoncentrowaliśmy się na produkcji oleju lnianego tłoczonego na zimno – do dzisiaj zresztą pozostaje on naszym sztandarowym produktem, ponieważ naszym zdaniem należy do jednych z najbardziej wartościowych tłuszczów roślinnych. Od tamtego czasu nastąpił sukcesywny rozwój, poszerzyliśmy portfolio asortymentowe, a w ślad za tym zwiększyliśmy sprzedaż naszych produktów. Zasoby kadrowe w naszej rodzinie powoli się kończyły i szybko zapadła decyzja, aby zatrudnić pracowników wyróżniających się wysokimi kompetencjami w swoich dziedzinach i zaangażowanych w rozwój firmy. W tym czasie udało nam się taki zespół skompletować i myślę, że nasz sukces to w dużej mierze jego zasługa.

Firma Laboratorium BIOOIL ostatnio przeniosła się do nowego budynku administracyjnego w Zielonej Górze. Co skłoniło Państwa do zmiany siedziby? Jaki wpływ będzie miała ta decyzja na funkcjonowanie firmy?

 Zmiana siedziby podyktowana była przede wszystkim planami związanymi ze zwiększeniem zatrudnienia i potrzebą pozyskania współpracowników, którzy wesprą nas w realizacji naszych aktualnych i przyszłych celów biznesowych. Już na początku roku w firmie rozpoczęło pracę kilka osób w dziale produkcji i marketingu. Zależy nam na tym, aby kreować nowe potrzeby i sukcesywnie poszerzać gamę produktową, a w z związku z tym wsparcie osób będących ekspertami w swoich dziedzinach staje się niezbędne. Jestem przekonany, że już niebawem będziemy mogli pochwalić się efektami naszej pracy.

Firma Laboratorium BIOOIL sukcesywnie poszerza swoją ofertę i wprowadza na rynek produkty z innych kategorii niż ekologiczne i wysokojakościowe oleje tłoczone na zimno. O jakie nowości powiększył się asortyment oferowany przez Laboratorium BIOOIL?

 W minionym roku nasza oferta wzbogaciła się o pakowane nasiona sypkie, a także olej z czarnuszki i konopny. Muszę zaznaczyć jednak, że w 2016 r. nie skupialiśmy się na znaczącym poszerzeniu wachlarza naszych produktów, a raczej na wzmocnieniu i utrwaleniu naszej pozycji na rynku oraz przygotowaniach do wdrożenia nowych projektów. Uznaliśmy, że to odpowiedni moment, aby zoptymalizować pewne procesy w firmie i dobrze przygotować się do kolejnych działań. Rynek rośnie stosunkowo szybko: to dla nas olbrzymi powód do radości, ale również ogromna odpowiedzialność, rodząca potrzebę sprostania oczekiwaniom naszych partnerów handlowych i konsumentów.

Marki olejów oferowanych przez firmę Laboratorium BIOOIL z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Co Pana zdaniem zadecydowało o rynkowym sukcesie firmy?

 Od samego początku naszej działalności wartością priorytetową była wysoka jakość naszych produktów i tak pozostało do dzisiaj. Ogromny nacisk kładziemy na  najwyższą jakość i czystość surowców używanych do produkcji i dlatego każda ich partia przechodzi w naszym laboratorium szczegółowe badania. Te procedury są niezbędne, aby zapewnić konsumentom np. deklarowaną zawartość kwasów omega 3 w oleju lnianym. Innym elementem, do którego przywiązujemy niebagatelną wagę jest technologia produkcji. W naszej firmie szczególnie dbamy o zachowanie temperatury tłoczenia do 40ºC, która ma istotny wpływ na jakość produktu. Mamy świadomość, że część olejów na rynku jest tłoczona w temperaturach przekraczających wartość nawet 60ºC i produkty te nadal mogą być nazywane zimnotłoczonymi, o ile ziarna nie były uprzednio podgrzewane. Wyższa temperatura powoduje wzrost wydajności, ale produkt nie ma tej samej jakości, którą klienci doceniają w naszych olejach.

Z drugiej strony podaż na rynku olejów zimnotłoczonych sukcesywnie rośnie. Na jakie wartości kładą Państwo szczególny nacisk, aby wyróżnić się z ofertą?

 Zależy nam na tym, aby nasze oleje wyróżniały się sprawdzoną i powtarzalną jakością. Dlatego w firmie został wdrożony i certyfikowany System Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności ISO 22000:2005. Myślę, że to czytelny drogowskaz dla naszych klientów. W trosce o zachowanie najwyższych standardów produkcji nawet olej kokosowy tłoczymy na miejscu, co stanowić może swoisty ewenement na rynku. Ponadto staramy się, aby nasze oleje były zawsze bardzo świeże, dlatego na bieżąco wytwarzamy je w krótkich seriach. Kładąc nacisk na najwyższą jakość, utrzymanie certyfikatów, laboratorium i rzetelne badania – niewątpliwie decydujemy się na ponoszenie olbrzymich kosztów. Wiemy jednak, że produkty wysokojakościowe obronią się same, pomimo panującej na rynku presji cen: klienci przywiązani są do oferowanej przez nas jakości i nawet gdy poszukują na rynku innych propozycji – wracają do nas. Prawdziwym komplementem dla mnie, a zarazem najlepszą rekomendacją jest niewątpliwie fakt, że pracownicy, którzy uczestniczą w procesie produkcji i wiedzą jak nasze produkty są wytwarzane, kupują je na własny użytek lub przekazują swoim bliskim w postaci prezentów. To dobitne potwierdzenie, że to, co robimy, ma sens.

Stosowanie olejów tłoczonych na zimno wymaga specjalistycznej wiedzy. Jak oceniłby Pan świadomość polskich konsumentów w tym zakresie? W jaki sposób firma Laboratorium BIOOIL o nią się troszczy?

Świadomość dotycząca stosowania olejów tłoczonych na zimno i ich walorów rośnie, podobnie jak zasób wiedzy Polaków o zdrowym odżywianiu. Konsumenci coraz chętniej korzystają w tym zakresie z Internetu. To dobrze, ponieważ Internet stanowi kopalnię wielu użytecznych informacji, ale z drugiej źle – gdyż nie zawsze są one sprawdzone i rzetelne. Tymczasem o jakości produktu decydują niuanse i szczegóły. Trudno jednak wymagać, aby klienci byli specjalistami w każdej jednej dziedzinie produkcji żywności. Dlatego wciąż podejmujemy szereg różnych działań informacyjnych, aby zwiększyć świadomość dotyczącą funkcjonalności i jakości olejów. W tym zakresie współpracujemy z dietetykiem, angażujemy się w wydarzenia zorientowane na promocję zdrowego stylu życia i konstruowanie codziennej, odpowiednio zbilansowanej diety, uwzględniającej stosowanie olejów. Ostatnio włączyliśmy się m.in. w zdrowe warsztaty kulinarne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, organizowane przez Fundację Lyada, realizującą rodzinne i społeczne inicjatywy w formie interesujących projektów. Wspieramy wydarzenia sportowe, upowszechniające świadomy i zdrowy tryb życia. Wierzymy, że należy w tym zakresie promować najwyższą jakość, aby stopniowo zmieniać nawyki konsumentów.

Firma Laboratorium BIOOIL wciąż stawia na systematyczny i zrównoważony rozwój. Jakie są najbliższe plany firmy? Na czym zamierzają skoncentrować się Państwo w ciągu nadchodzących miesięcy?   

Przede wszystkim zależy nam na utrzymaniu najwyższej i powtarzalnej jakości naszych produktów. W najbliższym czasie planujemy też wprowadzenie innowacyjnych propozycji związanych z naszą dotychczasową linią oleju lnianego. Wierzę w potencjał i wartość tego produktu, o którym świadczy niegasnące zainteresowanie konsumentów. Na tę chwilę mogę zdradzić jedynie, że planowane nowości produktowe będą wyróżniać się zarówno pod względem funkcjonalności, jak i smaku. Szykujemy też jeszcze jedną nowość, z którą wiążemy duże nadzieje. Ponadto uruchamiamy naszą nową stronę internetową – bardziej przyjazną użytkownikom i zawierającą wiele przydatnych informacji. Mam wielką nadzieję, że spotka się to życzliwym przyjęciem przez naszych kontrahentów i klientów.