Zajmujący obszar ok. 70 km kw. Kalisz jest drugim co do wielkości ośrodkiem województwa wielkopolskiego. Jak w grodzie nad Prosną rozwija się handel produktami ekologicznymi? Czy podejście kaliszan do diety i zakupów żywności na przestrzeni ostatnich lat znacząco się zmieniło? Jakie czynniki mają wpływ na ich decyzje zakupowe?

Tekst: Marcin Fajerski

 

Obecnie w Kaliszu działa już 10 sklepów specjalistycznych oferujących szeroki wybór produktów ekologicznych, funkcjonalnych i wolnych od alergenów. Jeszcze 5 lat temu było ich o połowę mniej. To dość zaskakująca tendencja w kontekście malejącej od kilkunastu lat liczby mieszkańców Kalisza. Obecnie miasto liczy niewiele ponad 96 tys. mieszkańców, a jeszcze w 2000 r., po włączeniu w granice Kalisza m.in. Sulisławic, było ich ponad 110 tys. Oznaczałoby to, że popyt na certyfikowaną i wysokojakościową żywność w najstarszym mieście polskim systematycznie rośnie. – Zauważamy, że zainteresowanie zakupem produktów ekologicznych z roku na rok się zwiększa – potwierdza Michał Frankiewicz, właściciel Eko-Kącika. – Otrzymujemy coraz więcej zapytań ze strony klientów, którym zależy na zmianie sposobu odżywiania.

 

Jaki portfel, takie zakupy

Z danych portalu Pracuj.pl wynika, że w 2017 r. przeciętne wynagrodzenie w Kaliszu wynosiło 4 200 zł brutto. Jest ono niższe o 7% od przeciętnego wynagrodzenia w województwie wielkopolskim. – Czynnik zasobności kaliskich portfeli z pewnością ma wpływ na wartość zakupowych koszyków, a więc i na wyniki finansowe sklepów – uważa Michał Frankiewicz. – Dostosowanie polityki cenowej do oczekiwań odbiorców okazuje się trudnym wyzwaniem. Często ceny oferowanych przez nas artykułów spożywczych są bardziej atrakcyjnej niż ich odpowiedników w sieciach handlowych. Konsumenci nierzadko jednak bazują na błędnym przekonaniu, że w dyskoncie lub supermarkecie kupią żywność w jakości BIO taniej niż w sklepie specjalistycznym. Nieustannie pracujemy nad przełamaniem tej negatywnej tendencji, wprowadzając do oferty produkty niedostępne w placówkach sieciowych i zapewniając klientom profesjonalne doradztwo.

W sieci zależności

Właściciele sklepów specjalistycznych funkcjonujących w Kaliszu nie mają łatwego orzecha do zgryzienia. W mieście nad Prosną działa bowiem aż 40 punktów sieciowych oferujących produkty ekologiczne w formacie dyskontowym, super- i hipermarketowym, m.in.: Tesco, E.Leclerc, Biedronka, Lidl, Aldi, Netto i Kaufland.

Liczba punktów sieci handlowych z ofertą ekoproduktów w Kaliszu i okolicach
Nazwa sieci handlowej
Liczba punktów
Społem
12
Biedronka
7
Rossmann
6
Lidl
3
Intermarché
3
Netto
2
Carrefour
1
Stokrotka
1
Aldi
1
Kaufland
1
Piotr i Paweł
1
Auchan
1
E.Leclerc
1
Opracowanie: EKOdostawcy 2018

Dostępność produktów ekologicznych, bezglutenowych, nieprzetworzonych w kaliskich sklepach sieciowych mogłaby mieć bardzo negatywny wpływ na wyniki finansowe lokalnych sklepów specjalistycznych. Właściciele ekodelikatesów skutecznie jednak zachęcają do zakupów. – Miła obsługa i rzetelne doradztwo w połączeniu z wyjątkową ofertą, przygotowaną w oparciu o potrzeby kupujących stanowią silne argumenty przekonujące naszych klientów do zakupów w Składzie Zdrowia – tłumaczy Katarzyna Prus, menedżerka sklepów. – Działający od ponad roku Skład Zdrowia w Kaliszu bardzo szybko zaskarbił sobie sympatię mieszkańców, którzy stali się naszymi stałymi odbiorcami. Co ważne, w naszym kaliskim sklepie pojawia się coraz więcej nowych klientów. Na tej podstawie można stwierdzić, że świadomość dotycząca zakupów i odżywiania wśród kaliszan wyraźnie się zwiększa. Moda na EKO przestaje być więc domeną największych polskich miast – dodaje.

 

Wbrew demograficznym wskaźnikom?

Mogłoby się wydawać, że właściciele kaliskich ekosklepów mogą mieć trudności z prowadzeniem biznesu, które wynikają z faktu, że miasto należy do najszybciej starzejących się aglomeracji w Wielkopolsce. Na 100 osób w wieku produkcyjnym przypada aż prawie 69 mieszkańców w wieku nieprodukcyjnym. Co więcej, w grodzie nad Prosną wciąż mniej ludzi się rodzi, a więcej umiera – wynika z ostatniego raportu Urzędu Statystycznego w Poznaniu. Z drugiej strony jedną z głównych przyczyn zgonów są nowotwory, co może mieć pozytywny wpływ na zakup produktów certyfikowanych. – Do zakupu żywności ekologicznej i wysokojakościowej mieszkańców Kalisza motywuje przede wszystkim troska o zdrowie – mówi Katarzyna Prus. – Oczywiście nie mniejsze znaczenie ma moda na bycie FIT, zdrowe odżywianie i naturalną pielęgnację. Kaliszanie podobnie jak mieszkańcy innych wielkopolskich miast wykazują w tym względzie dużą podatność na trendy promowane w mediach, m.in. w popularnych programach śniadaniowych. Niemniej jednak problemy zdrowotne często stają się impulsem do zmiany nawyków zakupowych wśród naszych kaliskich klientów. Trudno natomiast wśród nich wskazać wiodącą grupę wiekową. Skład Zdrowia z taką samą częstotliwością odwiedzają młodzi rodzice, osoby aktywne zawodowo, amatorzy sportu, alergicy oraz starsi klienci, którym zależy na tym, aby zdrowo się odżywiać. Przedział wiekowy konsumentów wynosi od 25 do 65 lat.

 

Decyzje na miarę potrzeb

Wiek, potrzeby i preferencje klienteli ekodelikatesów w Kaliszu przekładają się na produkty ekologiczne i funkcjonalne lądujące w ich koszykach zakupowych. Należy jednak zaznaczyć, że zarówno młodsi, jak i starsi odbiorcy poszukują w specjalistycznych sklepach przede wszystkim suplementów diety i produktów ziołoleczniczych. Aktywni zawodowo kaliszanie bardzo chętnie sięgają też po superżywność oraz produkty odznaczające się wyszukanym smakiem, których nie odnajdą w sklepach należących do dużych operatorów handlowych. W Kaliszu znakomicie sprzedają się też artykuły z podstawowych kategorii takich jak np. kasze, makarony, tłoczone soki. Konsumenci w wieku nieprodukcyjnym coraz częściej poszukują natomiast olejów tłoczonych na zimno i soków funkcjonalnych, a także innych produktów polecanych w naturoterapii.

Top 7 ekoproduktów w Kaliszu
 
  1. Suplementy diety
  2. Superżywność
  3. Żywność bezglutenowa i Free-From Food
  4. Soki i napoje
  5. Oleje tłoczone na zimno
  6. Produkty regionalne
  7. Żywność dla dzieci
 
Opracowanie: EKOdostawcy 2018

 

Konkurencyjny rynek

Trudno ocenić, jak w nadchodzących latach będzie rozwijał się handel ekoproduktami w najstarszym mieście Polski. Z pewnością dostępność tego asortymentu w coraz większej liczbie sklepów specjalistycznych i innych kanałach dystrybucji, a także moda na zdrowe odżywianie – niepoddająca się regionalizacji – będą sprzyjały coraz lepszej sprzedaży certyfikowanej, funkcjonalnej i wolnej od alergenów żywności w ciągu najbliższych 5 lat. Z drugiej strony, nie wiadomo jaki wpływ na lokalny rynek wywrą zmiany w obrębie struktury demograficznej Kalisza i status materialny klienteli. – Sytuacja na rynku zmienia się dynamicznie – zauważa Michał Frankiewicz. – Staramy się więc nie wybiegać za bardzo myślami w przyszłość. Na pewno rynek staje się bardziej konkurencyjny, co dotyczy nie tylko największych aglomeracji w kraju, ale również mniejszych miast, takich jak Kalisz. Sądzę, że w najbliższych latach będziemy musieli zapewnić klientom odpowiedni wybór poszukiwanych produktów, przekonać ich do zakupu markowej żywności oraz suplementów, a także troszczyć się o kompetencje umożliwiające skuteczną sprzedaż tego asortymentu.