Lublin wkracza do gry! W ciągu ostatniej dekady liczba sklepów specjalistycznych w Lublinie zwiększyła się ponad 10-krotnie! W obrębie nadbystrzyckiej aglomeracji handel ekoproduktami rozwija się obecnie w bardzo zadowalającym tempie, a lokalni detaliści wykazują się dużą elastycznością w reagowaniu na zmieniające się potrzeby konsumentów

Tekst: Marcin Fajerski

Zajmujący powierzchnię 147 km kw. Lublin to aktualnie 9. co do wielkości populacji miasto w Polsce liczące niemal 325 tys. mieszkańców, co czyni je największym w kraju na wschód od Wisły. Obecnie na jego obszarze działa blisko 30 ekodelikatesów oraz sklepów zielarskich, podczas gdy jeszcze 10 lat temu funkcjonowały zaledwie 2 punkty z ofertą produktów ekologicznych, funkcjonalnych i regionalnych. – W ciągu ponad 11 lat działalności naszego sklepu podejście lublinian do certyfikowanej żywności zmieniło się diametralnie – zauważa Elżbieta Janik-Tymińska, właścicielka Magicznego Ogrodu. – Obecnie po artykuły spożywcze czy kosmetyki w jakości BIO sięga coraz więcej przekonanych do ich zalet konsumentów z każdej grupy wiekowej. Warto dodać, że wśród naszych klientów spory odsetek stanowią studenci. Wprawdzie administracyjnie nie zalicza się ich do ludności Lublina, ale to 70 tys. osób, które na co dzień pojawiają się w naszym sklepie – nadmienia.

 

Elżbieta Janik-Tymińska, właścicielka Magicznego Ogrodu w Lublinie

Między portfelem a dochodami

Choć stopa życiowa lublinian z roku na rok się poprawia, wg ostatnich danych firmy Sedlak & Sedlak wciąż nie należą oni do najlepiej opłacanych pracowników w Polsce. Jak podaje GUS, przeciętne wynagrodzenie mieszkańców nadbystrzyckiej aglomeracji to 4,3 tys. zł brutto, natomiast w regionie osiąga ono wartość ok. 3,5 tys. zł. Stopa bezrobocia w Lublinie wynosi z kolei 8,2%. W jaki sposób przekłada się to na dochody lubelskich ekodelikatesów? – Na przestrzeni ostatnich lat zaufanie mieszkańców Lublina do certyfikowanych produktów zwiększyło się zauważalnie – mówi Michał Żołądek, właściciel sklepu Werbena. – Nie sposób jednak ukryć, że w porównaniu z innymi dużymi miastami zasobność portfela lubelskich klientów ma dość istotny wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Należy przy tym zauważyć, że liczba konsumentów gotowych wydać więcej pieniędzy na droższe produkty o jakości potwierdzonej certyfikatem rolnictwa ekologicznego stopniowo rośnie – podkreśla.

Można oczekiwać, że ta tendencja w najbliższych latach się utrzyma. Płace w Lublinie bowiem rosną: w ciągu roku wg danych GUS ich wartość zwiększyła się 3,3%, a w skali ogólnopolskiej w styczniu przeciętna miesięczna pensja w sektorze przedsiębiorstw było wyższa o 4% w stosunku do analogicznego okresu ub.r.

Michał Żołądek, właściciel ekosklepu Werbena

 

Motywacja do zmiany

Troska o dobrą kondycję i smukłą sylwetkę, a także o zdrowie dzieci są dla lublinian najsilniejszą motywacją do zakupu produktów ekologicznych i nieprzetworzonych. – Duża część osób odwiedzających nasze delikatesy specjalistyczne wie już, że dieta stanowi kluczowy element dbałości o zdrowie – potwierdza Ewelina Kukier, współwłaścicielka sklepu PoNature.pl. – Dlatego starają się oni zapewnić sobie i całej swojej rodzinie bezpieczną i możliwie najlepszą żywność. Oczywiście nie brakuje klientów bardzo sceptycznie nastawionych do idei ekologicznej produkcji oraz zdrowych nawyków żywieniowych. Niektórzy z nich nigdy nie zmienią swoich poglądów, ale widzimy, że nawet ekosceptycy powoli przekonują się do licznych atutów produktów w jakości BIO. Często impulsem do zmian stają się problemy zdrowotne pojawiające się w rodzinie albo sugestie i rekomendacje znajomych klientów, którzy dostrzegli pozytywne efekty diety opartej na żywności ekologicznej, naturalnej i funkcjonalnej. Oddziaływanie marketingu szeptanego w tym przypadku przynosi zadziwiająco pozytywne efekty, ale doradztwo w miejscu sprzedaży nadal odgrywa duże znaczenie i utwierdza klientów w ich przekonaniu – zaznacza.

Michał i Ewelina Kukierowie, właściciele sklepu PoNature.pl

 

Na kłopoty… ekoprodukty

Do najchętniej kupowanych produktów w lubelskich sklepach specjalistycznych należą naturalne suplementy diety, przyprawy, zioła jednorodne i mieszanki ziołowe, superżywność oraz herbaty. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się kosmetyki ekologiczne i naturalne. Lubelscy konsumenci często sięgają po ekologiczne soki oraz napoje, a obok nich popularność zyskują certyfikowane wina oraz piwa rzemieślnicze. Coraz więcej osób kupuje też produkty bezglutenowe. Warto zaznaczyć, że w Lublinie sporym powodzeniem cieszą się również ekologiczne i tradycyjne produkty regionalne. – W okresie wiosenno-letnim w Lublinie organizowanych jest wiele wydarzeń zorientowanych na promowanie ekologicznej i lokalnej żywności, w których często zresztą uczestniczymy – mówi Michał Kukier, współwłaściciel PoNature.pl. – Podczas tych eventów konsumenci mogą zapoznać się z szerokim wachlarzem ekoproduktów lubelskich, podlaskich czy podkarpackich i często stają się ich wielbicielami. Ten trend regionalnego patriotyzmu jest bardzo silny. Dlatego chętnie korzystamy z bogatej bazy lokalnych gospodarstw ekologicznych i przetwórców. To też pozwala nam wyróżnić naszą ofertę.

Top 7 ekoproduktów w Lublinie i okolicach
 
  1. Naturalne suplementy diety
  2. Przyprawy i susze ziołowe
  3. Kosmetyki ekologiczne i naturalne
  4. Ekologiczne soki, napoje i wina
  5. Żywność bezglutenowa
  6. Świeże pieczywo i nabiał
  7. Ekologiczne produkty regionalne
 
Opracowanie: EKOdostawcy 2017

 

Sposób na sukces

Na 30 sklepów specjalistycznych w Lublinie przypadają obecnie 92 placówki sieci handlowych z ofertą produktów ekologicznych. Czy właściciele sklepów specjalistycznych mają w związku z tym powody do niepokoju? – Liczba delikatesów specjalistycznych w naszym mieście w ciągu ostatnich lat zauważalnie wzrosła. Zwiększyła się także dostępność certyfikowanej żywności w powstających w Lublinie dyskontach, super- i hipermarketach, a nawet sklepach tradycyjnych – opowiada Agata Krzyżanek, właścicielka Serca Natury. – Należy jednak zauważyć, że potrafimy wykazać się dużą elastycznością w kompletowaniu oferty oraz dostosowywaniu wachlarza usług i wartości dodanych do potrzeb klientów. Poza tym Dolina Bystrzycy dzieli miasto na 2 płaskowyże przyciągające różne grupy kupujących.

 

Serce Natury w Lublinie tworzy swoją ofertę w oparciu o potrzeby klientów

 

Liczba punktów wybranych sieci handlowych z ofertą ekoproduktów w Lublinie
Nazwa sieci handlowej
Liczba punktów w Lublinie
i okolicach
Lewiatan
22
Stokrotka
20
Rossmann
18
Społem
13
Lidl
12
Auchan
2
E.Leclerc
2
Tesco Extra
1
Piotr i Paweł
1
Kaufland
1
Opracowanie: EKOdostawcy 2017

Siła w argumentach

Warto nadmienić, że choć w Lublinie sporo ekosklepów zlokalizowanych jest na osiedlach mieszkalnych, to zdecydowana ich większość funkcjonuje w dość konkurencyjnym środowisku galerii i centrów handlowych, m.in. na ulicy Zana, jednej z ważniejszych miejskich arterii komunikacyjnych miasta. W jaki sposób właścicielom takich delikatesów specjalistycznych udaje się nie tylko zatrzymać klienta, ale też sukcesywnie poszerzać bazę odbiorców? – Prowadzenie sklepu ekologicznego wymaga od nas otwartości na dialog z klientem i bycia na bieżąco z potrzebami kupujących. Dlatego m.in. dostosowaliśmy do nich godziny otwarcia Magicznego Ogrodu – mówi Elżbieta Janik-Tymińska.

 

Secret Garden to zdecydowanie jeden z najlepiej zaopatrzonych ekosklepów w Lublinie

 

Okazuje się, że równie duże znaczenie odgrywa oferta i wartości dodane gwarantowane konsumentom. – Wachlarz asortymentowy stanowi istotny argument przekonujący lublinian do zakupów w naszym sklepie – przekonuje Michał Żołądek. – Oczywiście ogromne znaczenie i przełożenie na sukces ma również przemyślana polityka cenowa i zapewnienie klientom takiego pakietu korzyści, który będzie przekonywał ich do zakupów w delikatesach specjalistycznych, m.in. programu lojalnościowego albo możliwości złożenia zamówienia na ekoprodukty online. Stale wychodząc jednak naprzeciw oczekiwaniom kupujących, nie tylko rozwijamy biznes, ale także angażujemy się w popularyzowanie idei EKO w Lublinie – podsumowuje.