Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, bilansowe spożycie mleka krowiego wraz z mlekiem przeznaczonym na przetwory, ale bez mleka przerobionego na masło osiągnęło poziom 221 litrów na mieszkańca. To dobra prognoza dla całej branży, w tym również i BIO.

Tekst: Barbara Domichowska

Mleko i sery, obok mięs oraz warzyw, pozostają podstawowymi produktami, w jakie zaopatrują się konsumenci. Są one niezbędne nie tylko w wersji nieprzetworzonej, ale i służą przygotowaniu wielu posiłków. Polska kuchnia w dużej mierze się na nich opiera, a dotyczy to nie tylko przygotowania dań głównych, lecz także i śniadań, kolacji oraz deserów. Konsumenci, którzy przekonali się do ekologicznego sposobu odżywiania z chęcią spoglądają na produkty mleczne znajdujące się z na półkach sklepów oferujących produkty w jakości ekologicznej.

Smaczne, bo BIO
Różnic między mlekiem i serami pochodzącymi z produkcji konwencjonalnej i ekologicznej jest wiele. O czym zatem powinien w pierwszej kolejności pamiętać sprzedawca oferujący towar oznaczony zielonym listkiem? Po spróbowaniu ekologicznego mleka i jego przetworów konsumenci zwracają przede wszystkim uwagę na ich smak. Wiąże się to z faktem, że podczas konwencjonalnej produkcji krowy karmione są m.in. kiszonkami, które niekorzystnie odbijają się na walorach smakowych. Ekologiczne mleko jest też bardziej tłuste oraz zawiera więcej niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i mikroelementów. Sam skład mleka uzależniony jest jednak od znacznie większej ilości czynników. Wpływa na niego rasa zwierząt, rodzaj wypasu oraz paszy, pora roku, dobrostan zwierząt, a nawet sposób dojenia. Wiele badań zwraca uwagę na fakt, że w porównaniu z konwencjonalnym, mleko ekologiczne zawiera znacznie więcej niezbędnych dla zdrowia kwasów omega-3. Z badań przeprowadzonych w Wyższej Szkole Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że 500 ml pełnotłustego mleka ekologicznego, bądź spożycie produktów mlecznych, do których tyle go wykorzystano, pokrywa 16% zapotrzebowania organizmu na kwasy omega-3. Dla porównania, mleko konwencjonalne zapewnia go w tylko 11%. Udowodniono też, że jego spożycie zmniejsza objawy egzemy, u noworodków ogranicza ryzyko spodziectwa, czyli wrodzonej wady cewki moczowej, a u ciężarnych kobiet stanu przedrzucawkowego. Mleko ekologiczne charakteryzuje się nie tylko sporo wyższą zawartością kwasów omega-3, ale i CLA, ALA oraz witaminy E i żelaza. Warto o tym pamiętać rekomendując mleko oraz jego przetwory w jakości BIO.

Ważna świadomość
Polski konsument chce kupować rodzime mleko i jego przetwory. Wiąże się to nie tylko z lokalnym patriotyzmem, ale i ceną, która niejednokrotnie jest nawet o 100% wyższa od tych samych produktów w jakości konwencjonalnej. Wielu właścicieli sklepów chętnie także zaopatruje się u lokalnych dostawców
Handlowcy, którzy zdecydowali się wprowadzić się do swoich sklepów ekologiczne mleko i sery nie narzekają. Na półkach znaleźć można przede wszystkim mleko, biały ser i jogurty. W dalszej kolejności różnego rodzaju sery żółte. Produkty te kupują nie tylko młodzi rodzice, którzy dokładają wszelkich starań, by dieta dzieci była jak najzdrowsza. Z uwagi na właściwości chętnie sięgają po nie osoby ze skłonnościami do atopowego zapalenia skóry oraz alergii. Ekologiczny nabiał jest też składnikiem wielu diet, gdzie należy go łączyć np. z olejami. To przyciąga do sklepów kolejnych klientów. Kupując mają pewność, że otrzymują produkt najwyższej jakości pozbawiony szkodliwych dla zdrowia substancji.

Rynek przyszłości
Popyt na ekologiczne mleko oraz sery sukcesywnie wzrasta. To właśnie zachowania konsumenckie wymuszają na producentach oraz przetwórniach zwiększenie produkcji. Jeśli tego nie zrobią istnieje ryzyko zalania rynku przez produkty zagraniczne. Należy skupić się na działaniach podobnych do tych, jakie przedsięwzięli producenci nabiału konwencjonalnego, a więc szeroko zakrojonych akcjach promocyjnych. Z drugiej strony konsumenci stają się coraz bardziej świadomi tego co spożywają i to również oni wymuszają zmiany na rynku. Istotne dla właścicieli sklepów z ekologicznymi produktami jest to, by umiejętnie wykorzystali stojącą przed nimi szansę na zwiększenie obrotów. Mleko oraz jego przetwory są podstawą diety w wielu domach. Są spożywane nie tylko na śniadania i kolacje, ale i służą do dalszego przetworzenia. Jest to zatem produkt, którego sprzedaż musi generować regularne zyski. Od producentów i właścicieli sklepów zależy to, na ile wykorzystają stające przed nimi szanse.