Jubileuszowa, dziesiąta już edycja NATURA FOOD & beECO 2017 zapowiada się naprawdę obiecująco. O tym jak na przestrzeni wszystkich edycji rozwinęły się targi, jak zmieniła się struktura wystawców biorących w nich udział oraz o tegorocznej ich edycji opowiada Agata Szczepaniak, menedżerka projektu NATURA FOOD & beECO  

Rozmawia: Marcin Fajerski 

Wielkimi krokami zbliża się jubileuszowa – X już edycja NATURA FOOD & beECO. Jak zmienił się rynek produktów ekologicznych w Polsce na przestrzeni tych ostatnich 10 lat? Jak rozwinęły się w tym czasie targi? Co zmieniło się w ich formule? Co sprawia, że pomimo upływu lat, zachowują one pozycję najważniejszego wydarzenia dla sektora certyfikowanej żywności w Polsce?

Od kilku lat rynek produktów ekologicznych w Polsce jest w fazie wzrostowej. Sprzedaż certyfikowanej żywności, kosmetyków i środków czystości rośnie do 20% w skali roku. Myślę, że ostatnie tych 10 lat przyniosło ekobranży ciągły, dynamiczny rozwój. Kiedy odbywała się I edycja targów NATURA FOOD producentów żywności ekologicznej było niewielu, a na samych targach pojawiło się zaledwie kilka firm z produktami certyfikowanymi. Wówczas na rynku dominowały produkty tradycyjne i regionalne. Z roku na rok udział certyfikowanych artykułów spożywczych w naszych targach rósł. Na niespełna 2 miesiące przed jubileuszową edycją wiemy już, że 80% naszych wystawców to producenci, przetwórcy i dystrybutorzy z produktami w jakości BIO.

Ponad 10 lat temu, kiedy startowaliśmy z projektem NATURA FOOD, wśród wystawców przeważały firmy prezentujące głównie tradycyjne i regionalne wyroby zbożowe, przetwory owocowe oraz wędliny. Niewielu mogło pochwalić się ekologicznymi innowacjami. Obecnie struktura wystawców odwróciła się o 180 stopni. W tym roku zdecydowanie prym wiodą producenci żywności ekologicznej, a także wytwórcy certyfikowanych kosmetyków i środków czystości czy sprzętu AGD i naturalnych suplementów diety.

Do tegorocznej edycji targów pozostało już niewiele czasu. Jakie jest zainteresowanie wydarzeniem wśród jego wystawców i uczestników? Czym w tym roku zaskoczy nas NATURA FOOD & beECO?

Zainteresowanie wystawców udziałem w tegorocznej edycji targów NATURA FOOD & beECO jest rekordowe. Do końca czerwca zagospodarowaliśmy 95% powierzchni wystawienniczej, a już teraz możemy wywiesić tabliczkę z informacją „Brak miejsca – zapraszamy za rok”. Uruchomiliśmy zapisy na listę rezerwową.

To będzie wydarzenie, które pozytywnie zaskoczy wszystkich uczestników – nas już na etapie przygotowań zdumiewa jego skala i program. W tym roku odwiedzający mogą spodziewać się przede wszystkim, że jeszcze więcej firm zaprezentuje tylko produkty z certyfikatem rolnictwa ekologicznego. Wyjątkowo imponująco zapowiada się strefa produktów niespożywczych, gdzie pojawią się producenci i dystrybutorzy znanych marek kosmetyków i środków czystości. W tym roku widzimy również wzrost zainteresowania targami wśród producentów z zagranicy. Na liście wystawców znajdziemy firmy z Czech, Włoch, Niemiec, Litwy, Wielkiej Brytanii czy Grecji.

Jak co roku, przygotowujemy również bogaty program wydarzeń towarzyszących skierowanych zarówno do branży jak i konsumentów oraz miłośników zdrowego stylu życia i smakoszy. Wśród najważniejszych punktów programu znajdą się: IV Forum Ekobranży, BIObiznes Forum, Akademia Biokuriera, II Forum Alergii, II Ogólnopolskie Spotkanie Blogerów Kulinarnych, a także pokazy kulinarne, konkursy oraz porady, bezpłatne badania i pokazy makijażu.

Obecnie NATURA FOOD & beECO jest bezsprzecznie najważniejszym punktem kalendarza spotkań biznesowych dla producentów, dystrybutorów i detalistów związanych z rynkiem produktów ekologicznych. Czego mogą spodziewać się profesjonaliści uczestniczący w tegorocznej edycji targów? Dlaczego warto je odwiedzić?

Nie mogę zaprzeczyć tej tezie: NATURA FOOD & beECO to najważniejszy punkt kalendarza spotkań biznesowych dla producentów, dystrybutorów i detalistów związanych z rynkiem produktów ekologicznych. Dla profesjonalistów, m.in. właścicieli i pracowników sklepów z ekoproduktami, a także restauratorów i sektora gastronomii przygotowaliśmy cały szereg spotkań, konferencji, szkoleń oraz warsztatów. Uczestnicy dowiedzą się o tym, kiedy, gdzie i jak otworzyć sklep specjalistyczny, o zaletach certyfikacji, o tym jakie dodatkowe działania pozasprzedażowe należy prowadzić w sklepie, aby przyciągnąć i zatrzymać klientów. Będziemy też prezentować nowy zawód: fryzjer naturalny. Opowiemy, jak wprowadzić do asortymentu w sklepie kosmetyki. Już po raz czwarty wspólnie z redakcją magazynu EKOdostawcy organizujemy też IV Forum Ekobranży, podczas którego zostaną wręczone EkoInnowacje, ale za najistotniejszą część tego wydarzenia uważamy dyskusję o szansach, możliwościach i zagrożeniach, jakie stoją przed branżą.

Poza tym w programie targów znajdzie się konkurs o Złoty Medal NATURA FOOD & beECO.

Jak można podsumować ubiegłoroczne targi? Jakie nastroje towarzyszą wystawcom biorącym udział w nadchodzącej edycji tego wydarzenia? Czy ekobranża w Polsce utrzymuje dotychczasowy kurs i dynamikę rozwoju?

W ubiegłorocznej edycji targów NATURA FOOD & beECO wzięło udział blisko 370 firm z Polski i zagranicy – producentów, przetwórców, eksporterów i dystrybutorów żywności. Zdecydowana większość wystawców, bo ponad 50% prezentowało produkty z certyfikatem oraz produkty naturalne, niskoprzetworzone, wytwarzane w oparciu o składniki wysokiej jakości. W ofercie targowej przybyło także produktów z segmentów: vege, FIT, superfoods czy ekologicznych linii produktów dla dzieci. Nowością były ekologiczne produkty gotowe do spożycia, czyli propozycja dla osób żyjących w szybkim tempie. Bogatą ofertę zaprezentowali również producenci artykułów nieżywnościowych, takich jak naturalne i ekologiczne kosmetyki oraz środki czystości. Wyjątkowo szeroko reprezentowane były w 2016 r. suplementy diety oraz superżywność. Wśród wystawców pojawili się również producenci nowoczesnego sprzętu AGD, m.in.: wolnoobrotowych wyciskarek do owoców i warzyw. Prezentację polskich firm dopełniali wystawcy z zagranicy: Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech, Litwy, Włoch, Grecji i Szwecji.

Nową tematyką, która była mocno akcentowana w ub.r. zarówno w ramach ekspozycji targowej, jak i programu imprez towarzyszących były alergie. W ramach NATURA FOOD i beECO produkty z segmentu Free-From Food promowane były bardzo szeroko.

Można zaobserwować, że konkurencja na polskim rynku produktów ekologicznych powoli się zaostrza. Jakie jest w związku z tym przywiązanie do jakości i innowacyjności certyfikowanej żywności oraz kosmetyków? Jakim zainteresowaniem cieszy się konkurs o Złote Medale NATURA FOOD & beECO?

Aktualnie działania ekobranży koncentrują się na promocji, rozwoju produkcji, przetwórstwa i dystrybucji produktów, ale przede wszystkim na zwiększeniu wiedzy konsumentów. Zainteresowanie konkursem o Złoty Medal NATURA FOOD z roku na rok rośnie. W tym roku spodziewamy się pobicia kolejnego rekordu w liczbie produktów zgłoszonych do konkursu. Ma on ogromne uznanie wśród wystawców i wysoki prestiż. Wizerunek medalu stał się rozpoznawalnym wyróżnieniem w Polsce oraz symbolem i gwarancją dobrej jakości. Podczas IX edycji targów do konkursu zgłoszono rekordową liczbę 54 produktów, które prezentowano podczas wydarzenia. Konkurs rozstrzygany jest w 5 kategoriach: polskie produkty ekologiczne, zagraniczne produkty ekologiczne, polskie produkty naturalne, zagraniczne produkty tradycyjne. Miniony rok obfitował też w inne konkursy: Najlepsze gospodarstwo ekologiczne, Najlepszy sklep z żywnością ekologiczną, Tygiel Smaków, Weekendowe śniadanie do łóżka i Z karpiem za pan brat.

Bieżąca edycja targów da początek Konkursowi o Złoty Medal beECO, który jest odpowiedzią na oczekiwania naszych klientów. Produkty oceniane będą w 5 kategoriach: produkty ekologiczne, naturalne, innowacyjne, hipoalergiczne oraz wegańskie. Termin zgłoszeń do obu konkursów upływa 15 września, a szczegóły znajdują się na naszej stronie internetowej.

Z edycji na edycję obserwujemy coraz większe zainteresowanie targami firm z sektora naturalnych i certyfikowanych kosmetyków. Jak obecnie się on rozwija? Jakie czynniki mają wpływ na ten rynek i czy zbliżająca się edycja zaskoczy nas mocną reprezentacją graczy oferujących naturalne i ekologiczne produkty do pielęgnacji ciała i urody?

Obecnie rzeczywiście zauważamy wzrost zainteresowania kosmetykami naturalnymi

i ekologicznymi. Branża produktów naturalnych i ekologicznych rozwija się bardzo dynamicznie i coraz więcej firm pojawia się na polskim rynku. Śmiało mogę powiedzieć, że wręcz stało się modne stosowanie tych produktów, ale dużą rolę odgrywa również aspekt zdrowotny.

Tendencję wzrostową możemy obserwować także podczas Targów Ekologicznego Stylu Życia beECO, gdzie swoje produkty ekologiczne i naturalne prezentuje coraz więcej firm, a i odwiedzających, zainteresowanych tym asortymentem z roku na rok przybywa. Wynika to zarówno ze wzrostu świadomości konsumentów i ich potrzeb, jak również z poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko. Kolejnym czynnikiem skłaniającym do stosowania naturalnych i ekologicznych produktów jest ogromny problem chorób skórnych, z którymi na co dzień boryka się wiele osób. Warto zaznaczyć, że coraz więcej firm nie tylko oferuje naturalny, ekologiczny produkt, ale „ubiera” go również w biodegradowalne opakowanie, ograniczając możliwość przenikania do niego negatywnych substancji pochodzących ze sztucznych opakowań.

Dlaczego warto być na beECO? Ponieważ to jedno z niewielu miejsc, gdzie możemy zapoznać się z bogatą i różnorodną ofertą produktów kosmetycznych, środków czystości czy naturalnych suplementów diety.

NATURA FOOD & beECO stała się wskaźnikiem rozwoju ekobranży w Polsce i jej kondycji. Jakim wyzwaniom rynek ekoproduktów musi stawić czoła w najbliższym czasie? Jakie prognozy można wysunąć dla tego sektora produkcji, dystrybucji i handlu detalicznego?

Eksperci wskazują, że w najbliższych latach sektor ten będzie utrzymywał się na ponadprzeciętnym poziomie wzrostu. Wydatki konsumentów na ekożywność rosną, ponieważ zwiększa się jej dostępność. Można ją kupić już nie tylko w wyspecjalizowanych sklepach, ale także w sieciach handlowych i dyskontach. Zmienia się też podejście polskich konsumentów do produktów spożywczych. Jeszcze kilka lat temu kupowanie ekologicznej żywności traktowane było jak ekstrawagancja ludzi bogatych. Dziś coraz częściej staje się ona elementem zdrowego trybu życia przeciętnych, świadomych konsumentów, którzy wolą zapłacić więcej za gwarancję jakości. Przyczyną poprawy sprzedaży produktów ekologicznych, regionalnych i naturalnych w Polsce jest większa liczba kampanii reklamowych i informacyjnych promujących spożycie żywności certyfikowanej, bezglutenowej czy niskosłodzonej. Telewizja, prasa, celebryci, strony internetowe, targi ekologiczne, a także kampanie społeczne i reklamowe przyczyniają się do wzrostu świadomości konsumentów i zmiany preferencji zakupowych Polaków. Branża produktów ekologicznych w Polsce będzie co roku notowała wzrost sprzedaży oraz zmniejszenie różnic w cenach produktów konwencjonalnych i ekologicznych. Poprawi się jakość wyrobów oraz ich dystrybucja. Producenci ekologiczni będą się integrować w ramach stowarzyszeń i klastrów.

Przy wzrastającej świadomości konsumentów największym zagrożeniem dla ekobranży są nieuczciwi przedsiębiorcy, którzy mogą mieć negatywny wpływ na postrzeganie żywności ekologicznej, dlatego tak istotny jest rozwój certyfikacji w naszym kraju. Musimy być czujni, prawdziwi, solidni. Aby branża się rozwijała, potrzebne jest też wsparcie instytucji rządowych i większy nacisk na ogólnopolskie kampanie edukacyjne.

Zapraszam serdecznie do Łodzi wszystkich czytelników magazynu EKOdostawcy i obiecuję, że każdy podczas targów NATURA FOOD & beECO znajdzie dla siebie coś interesującego.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu specjalistycznego, restauracji, SPA, salonu fryzjerskiego, kosmetycznego bądź odpowiadasz za zakupy w sieci handlowej w sektorze FMCG, napisz lub zadzwoń do nas, a my przyślemy Ci bezpłatne zaproszenie do odwiedzenia targów NATURA FOOD & beECO. Szczegółowe informacje można otrzymać kontaktując się z zespołem ds. organizacji targów NATURA FOOD & beECO, tel.: 42 639 0058, 42 632 69 86 oraz mailowo: naturafood-beeco@targi.lodz.pl