Przywiązanie do najwyższej jakości, oryginalnych receptur i innowacyjnych pomysłów, a także pasja i pracowitość sprawiają, że DARY NATURY podbijają rynek produktów ekologicznych w Polsce i poza jej granicami. O rozwoju firmy, wyzwaniach na rynku i najbliższych planach opowiada jej założyciel, Mirosław Angielczyk

Rozmawia: Marcin Fajerski

Zdjęcia: Ewelina Lewkowicz-Żmojda

DARY NATURY należą do najdynamiczniej rozwijających się polskich przedsiębiorstw oferujących żywność ekologiczną. Jakie cele i wyzwania firma zrealizowała w minionym roku? Jak można go posumować?

Mirosław Angielczyk: Rok 2017 był dla nas niezwykle pracowity. Firma znaczne rozwinęła swój zespół, udało się nam poszerzyć asortyment o ponad 100 nowych, niepowtarzalnych na rynku produktów, a także zapoczątkować kilka niezwykle ważnych dla dalszego rozwoju inwestycji. Ważnym i wymagającym aspektem była zmiana szaty graficznej herbatek ekspresowych oraz sukcesywne wdrażanie produktów w nowych opakowaniach na rynek. Miniony rok obfitował również w wiele wyjazdów na wydarzenia targowe w kraju oraz za granicą, dzięki którym mieliśmy możliwość bezpośredniej analizy rynku konsumentów, producentów oraz dostawców. Pomimo wieloletniego doświadczenia w zakresie produkcji surowców zielarskich, chcąc poszerzać wiedzę w zakresie ekologicznych surowców i metod ich uprawy, zdecydowaliśmy się na wizytę na Sri Lance. Zależało nam, aby znaleźć możliwie najlepsze surowce, a przede wszystkim ekologiczne herbaty cejlońskie, które wprowadziliśmy do naszej oferty. Udało nam się również przeprowadzić cykl szkoleń skierowanych do naszych klientów, dzięki którym mogliśmy poznać lepiej oczekiwania kontrahentów wobec naszej firmy. Wszelkie działania staraliśmy się ukierunkować na pozyskanie wiedzy, aby zadowolić naszych klientów, a także na udoskonalenie naszej produkcji.

 

DARY NATURY nieustannie poszerzają asortymentowe portfolio. Co daje impuls i inspirację do tworzenia nowości produktowych? O jakie produkty w 2017 r. powiększyła się oferta DARÓW NATURY?

Mirosław Angielczyk: Stale staramy się analizować rynek, a co za tym idzie obserwujemy panujące na nim trendy. Bardzo wnikliwie słuchamy również naszych klientów, ich oczekiwań oraz pomysłów. Zależy nam, aby nasze produkty były niepowtarzalne i zaskakujące, a jednocześnie wytwarzane z naszych rodzimych surowców. Dzięki nawiązaniu współpracy z najlepszymi dostawcami surowców w Polsce udaje nam się tworzyć nowe produkty na bazie najlepszych ekologicznych warzyw i owoców. Poszukujemy niszy na rynku, którą będziemy mogli wypełnić naszym asortymentem. Dzięki temu udało się nam wprowadzić w minionym roku wiele nowości, m.in.: pastę i pesto z jarmużu, mus różano-dyniowy, sok z owoców dzikiej róży, sok z jarmużu oraz czosnku niedźwiedziego. Klientów zachwyciła seria octów z dodatkami m.in. kwiatu ślazu oraz róży. Niezwykle ważne było dla nas wprowadzenie wspomnianych już najwyższej jakości certyfikowanych herbat cejlońskich: białej, czarnej i zielonej w wielu różnych wariantach z tradycyjnymi ziołami i owocami.

 

 

Równolegle z produkcją i ofertą DARÓW NATURY rozwija się Ziołowy Zakątek i Podlaski Ogród Ziołowy. Jak ich działalność przekłada się na rozpoznawalność marki i wzrost świadomości konsumentów dotyczącej odżywiania i pochodzenia żywności?

Na terenie Ośrodka Ziołowy Zakątek oraz Podlaskiego Ogrodu Botanicznego bardzo dużą rolę przykładamy do edukacji przyrodniczej. Z roku na rok odwiedza nas coraz więcej uczniów i studentów podczas organizowanych zielonych szkół. Staramy się im przekazywać możliwie najwięcej informacji na temat ekologii. Od kwietnia rusza nowe Centrum Edukacyjne na terenie ośrodka, w którym będą prowadzone zajęcia z ekologii oraz przyrody. Staramy się również, aby nasi goście podczas wizyty nie tylko mieli możliwość zapoznania się z funkcjonowaniem gospodarstwa ekologicznego, ale przede wszystkim mogli zwiedzić Podlaski Ogród Botaniczny, w którym zgromadzona jest największa w Polsce kolekcja roślin leczniczych i aromatycznych. Poznać tu można rośliny chronione i dziko rosnące gatunki jadalne, trujące i przyprawowe. Wszelkie działania na terenie ogrodu oraz Ośrodka Ziołowy Zakątek są podporządkowane tematyce ziół. Mimo niezwykle ważnej dla nas tradycji zielarskiej staramy się pokazywać odwiedzającym nas gościom jak w sposób nowoczesny wykorzystywać zioła w kuchni i medycynie.  Pobyt w naszym ośrodku to również świetna możliwość zapoznania się z funkcjonowaniem oraz filozofią firmy DARY NATURY.

 

DARY NATURY to bez wątpienia jedna z najbardziej popularnych marek ekologicznych w Polsce. Co w Pana opinii stało się kluczem do jej sukcesu?

Jesteśmy jedną z pierwszych firm w Polsce, która zajęła się produkcją ekologicznych ziół. Od przeszło 20 lat posiadamy certyfikat. Nasze produkty tworzone są na podstawie wiedzy, tradycji, a co za tym idzie wieloletniego doświadczenia. Sami budujemy bazę surowca, mamy zaplecze w postaci zbieraczy ze stanu naturalnego, a także rolników, których namawiamy do uprawy ekologicznych surowców. Kluczem powstania dobrego produktu była i jest najwyższa jakość surowca wyjściowego. Inwestujemy również w wykwalifikowaną, pomysłową kadrę pracowników. Do każdego z pomysłów, na każdym etapie jego wdrażania staramy się podchodzić z najwyższą uwagą i starannością, tak aby wychodzić naprzeciw stale rosnącym oczekiwaniom naszych klientów. W momencie kiedy nasza praca jest doceniana przez klientów, my dostajemy impuls do dalszego działania.

 

Jak w Pana przekonaniu obecnie rozwija się rynek produktów ekologicznych w Polsce? Jakie czynniki mają na niego pozytywny wpływ? Jakim wyzwaniom muszą stawić czoła producenci i firmy działające w tym sektorze handlu?

Z całą pewnością sprzedaż produktów ekologicznych w Polsce nadal wykazuje tendencję wzrostową. Nie da się również ukryć, że w minionym roku rynek żywności certyfikowanej lekko spowolnił w stosunku do lat poprzednich. Producenci muszą zmierzyć się z jednej strony z rosnącą konkurencją, a z drugiej z ograniczeniem, jakim jest coraz trudniejszy dostęp do dobrej jakości surowca. Większość towarów pochodzących od rolników jest eksportowana na Zachód. Powstaje coraz mniej nowych gospodarstw ekologicznych, a rolnicy nie mają motywacji z powodu niskich dotacji. W ostatnich 3 latach rozmiar upraw ekologicznych uległ stagnacji. Chcąc zadowolić coraz bardziej wymagającego klienta, firma musi szukać nowych rozwiązań na każdym szczeblu działalności – od najwyższej jakości surowców, przez kreatywne i praktyczne opakowania, po oryginalny produkt końcowy.

 

Z roku na rok DARY NATURY stawiają coraz większy nacisk na eksport swoich produktów? Jakie jest zainteresowanie ofertą polskiej i podlaskiej żywności ekologicznej wśród zagranicznych odbiorców? W jakich krajach można już znaleźć produkty DARÓW NATURY?

W minionym roku odnotowaliśmy znaczny wzrost eksportu naszych produktów. Cieszy nas fakt, że również wśród klientów zagranicznych nasze produkty zyskują coraz większą popularność. Bardzo intensywnie pracujemy nad pozyskiwaniem nowych kontrahentów z innych krajów. Staramy się regularnie wyjeżdżać na zagraniczne targi o charakterze międzynarodowym oraz stawiamy na bezpośrednie spotkania z klientami. Obecnie uczestniczymy w targach u naszych wschodnich sąsiadów – Białoruś, Ukraina i Rosja, gdzie widzimy rosnący potencjał sprzedaży naszych produktów. Mamy już naszych stałych odbiorców w wielu krajach, m.in.: w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, ale nie poprzestajemy na tym i nadal sukcesywnie szukamy nowych zagranicznych klientów.

 

Jakimi nowościami produktowymi zaskoczą nas DARY NATURY w 2018 r.?

Inspiracją do tworzenia nowych produktów są bardzo stare przepisy z wykorzystaniem dziko rosnących roślin. Proponując tego typu wyroby, chcemy przypomnieć, co znajdywało się w naszym jadłospisie wiele lat temu. Przykładem może być tu mąka z perzu, która jest niezwykle bogata w krzem, potas i żelazo. Z początkiem roku udało się wprowadzić do oferty ekologiczny bulion warzywny, marynowaną mieszankę warzyw, bigos wegetariański oraz szeroki wachlarz soków tłoczonych w 3-litrowych opakowaniach z kranikiem. Niezwykle dumni jesteśmy z naszego najnowszego projektu, a mianowicie dedykowanych olei – suplementów diety polecanych dzieciom, mamom, seniorom i dojrzałym kobietom. Produkty te opracowane zostały przy współpracy z gronem specjalistów od zdrowego żywienia, naukowców oraz lekarzy.

 

 

Jakie są plany rozwoju firmy? Jakie nowe inwestycje obecnie Państwo realizują?

Aktualnie realizujemy 2 duże inwestycje. Pierwsza z nich to budowa nowej przetwórni owoców i warzyw, której zakończenie planujemy na przełomie maja. Zakład zostanie nowocześnie wyposażony w linie przetwórstwa owoców i warzyw. W ramach tego projektu powstanie również druga inwestycja – kompleksowo wyposażone laboratorium. Zakupiliśmy bardzo nowoczesną aparaturę służącej do analizy surowców roślinnych, która z pewnością pozwoli nam na tworzenie wielu nowych produktów. Mamy nadzieję, że dzięki nowocześnie wyposażonej hali uda się nam wprowadzić do naszej oferty żywność specjalistyczną dla dzieci, diabetyków czy sportowców. Bardzo zależy nam na rozwinięciu certyfikowanej produkcji spożywczej. Ubiegamy się o środki unijne na budowę nowoczesnych magazynów, chłodni oraz przechowalni warzyw, tak aby były one dostępne przez cały rok. Z całą pewnością sporym wyzwaniem w najbliższym czasie będą trwające prace nad wprowadzeniem kolejnych zmian szaty graficznej naszych opakowań. Wierzymy, że zaproponowane przez nas rozwiązania przyczynią się do zwiększenia funkcjonalności produktów z oferty firmy.