Rok 2016 firma BIO NAURA może zaliczyć do pracowitych, ale też bardzo udanych. W ciągu minionych miesięcy spółka z sukcesem wprowadziła na rynek m.in. nową markę produktów ekologicznych. Jakie cele firma zrealizowała w ub.r. i na jakie działania zamierza położyć nacisk w przyszłości, opowiadają jej prezes zarządu, Michał Roczek oraz wiceprezes zarządu, Paulina Gola-Sienkiewicz

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

 

BIO NAURA należy aktualnie do najdynamiczniej rozwijających się polskich firm oferujących żywność ekologiczną. Jakie wyniki osiągnęła w 2016 r.? Jakie cele i założenia w tym czasie zrealizowała?

R.: Na początku chcielibyśmy bardzo podziękować naszym klientom za ostatni rok. Zaufanie, jakim nas obdarzyli, było jednym z kluczowych elementów, które sprawiły, że nasze produkty dostępne są dla szerokiego grona indywidualnych odbiorców. Ostatnie 12 miesięcy okazały się dla całego naszego zespołu okresem wytężonej pracy i ciągłego doskonalenia naszych pomysłów. Udało nam się zrealizować większość z wyznaczonych na ten okres celów, m.in. w zakresie oferowanego asortymentu oraz liczby pozyskanych klientów. Niewątpliwie do naszych największych sukcesów zaliczymy wprowadzenie do sprzedaży 24 nowych indeksów produktowych pod marką NAURA, w tym dwóch nowości, niedostępnych dotychczas na polskim i europejskim rynku: sezamków z ziarnami chia, canihua, amarantusa oraz makaronu z chia. Na uwagę zasługuje fakt, iż za sezamki z ziarnami chia zdobyliśmy w kwietniu 2016 r. nagrodę EkoInnowacji, natomiast makaron z chia został zauważony i nagrodzony podczas targów Orły Dystrybucji nagrodą „Produkt z potencjałem”. Zdobyte wyróżnienia potwierdzają, iż obrana przez nas strategia promocji produktów unikatowych jest skuteczna, a wprowadzenie do naszej oferty kolejnych innowacyjnych wyrobów będzie tylko kwestią czasu.

 

BIO NAURA jako pierwsza w Polsce wprowadziła ekologiczną markę dedykowaną sklepom specjalistycznym. Czym podyktowana była decyzja o wprowadzeniu marki BIO SANA? Jaką gamę produktów ona obejmuje? Jaka jest strategia jej rozwoju?

 

P.G.-S.: Głównym celem, jaki postawiliśmy sobie, tworząc linię produktów ekologicznych dedykowanych dla sklepów specjalistycznych była możliwość zaoferowania naszym klientom asortymentu, który łączy w sobie kilka cech: jest certyfikowany, używany w każdej kuchni i podczas codziennych posiłków, wygodnie zapakowany i równocześnie atrakcyjny cenowo. Dodatkowo zależało nam na odświeżeniu kolorystyki półki produktów ze „zdrową żywnością” i stworzeniu konceptu wyróżniającego się na tle konkurencji – tak powstała BIO SANA.

Nową markę zaprezentowaliśmy w październiku 2016 r. na targach NATURA FOOD & beECO w Łodzi i od początku wzbudziła dużą ciekawość i zainteresowanie wśród klientów odwiedzających nasze stoisko.

Portfolio konceptu to 3 kategorie produktów: mąki, kasze i makarony. Dostrzegamy jednak obiecujący potencjał w ofercie BIO SANY i przede wszystkim w odbiorcach, do których jest skierowana, dlatego jeszcze w tym roku planujemy poszerzyć gamę produktów w obrębie tej marki o 8 nowych indeksów produktowych. Główne nasze działania dotyczące BIO SANY zaplanowane na 2017 r. będą nakierowane na zwiększenie liczby odbiorców, wzmocnienie wizerunku marki oraz zwiększenie jej rozpoznawalności w sklepach specjalistycznych oraz tradycyjnych z ofertą ekoproduktów.

 

Co Państwa zdaniem zadecydowało o sukcesie firmy BIO NAURA na rynku produktów ekologicznych w Polsce? Na co kładą Państwo szczególny nacisk w swoich działaniach? Jakie są najważniejsze założenia strategii biznesowej firmy?

 

M.R.: Naszym zdaniem jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o sukcesie BIO NAURY. Jako młoda firma jesteśmy dopiero na początku swojej drogi rozwoju. W tym roku główny nacisk w naszych działaniach będziemy kładli nie tylko na jakość i pomysłowość naszych produktów, ale również na innowacje w zakresie ich prezentacji i sprzedaży. W realizacji tego celu korzystamy z metody myślenia projektowego „design thinking”, która polega na tworzeniu pionierskich produktów w oparciu o głębokie zrozumienie potrzeb naszych klientów. Trzy podstawowe założenia tej metody to koncentracja na kliencie, spojrzenie na produkt z wielu perspektyw oraz stworzenie produktu testowego wraz z zebraniem na jego temat opinii od naszych potencjalnych odbiorców. W efekcie powstają produkty pożądane przez klientów, technologicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione.

Zamierzamy też skupić się na zacieśnianiu współpracy z kluczowymi klientami oraz zwiększeniu sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. Wierzę, że sukcesywna realizacja wspomnianych planów umożliwi BIO NAURZE umocnienie pozycji wiarygodnego dostawcy produktów ekologicznych dla sieci handlowych i dystrybutorów.

 

Jak wg Państwa rozwija się rynek certyfikowanej żywności w naszym kraju? Jakie czynniki stymulują jego rozwój? Co stanowi o jego sile?

 

P.G.-S.: Od kilku lat rynek żywności ekologicznej w Polsce cieszy się dwucyfrowymi przyrostami sprzedaży. Jego analizy pokazują, że tak szybki rozwój będzie się utrzymywał przez najbliższe lata. Obecnie ponad 30% Polaków regularnie kupuje żywność organiczną i deklaruje, że chce ją kupować częściej. Zauważamy, że mimo dynamicznych wzrostów, rynek nie wyczerpał swojego potencjału, a apetyt na certyfikowane produkty spożywcze rośnie z roku na rok.

Czynnikiem stymulującym jego rozwój jest bez wątpienia coraz większa świadomość społeczeństwa w zakresie zdrowego odżywiania i prowadzenia aktywnego trybu życia oraz stały wzrost dochodu polskich gospodarstw domowych, obecnie przekraczający 4% rocznie. Z roku na roku klienci stają się też coraz bardziej wymagający i poszukują produktów innowacyjnych, a zarazem smacznych.

 

Jakie jest obecnie podejście polskich konsumentów do ekoproduktów wg Państwa opinii? Jaka jest świadomość dotycząca ich zalet? Co kształtuje te preferencje zakupowe?

 

P.G.-S.: Polscy konsumenci mają obecnie wiele możliwości poszerzania swojej wiedzy na temat żywności, także tej certyfikowanej. O zapotrzebowaniu na zdrowe, nieprzetworzone produkty świadczy rosnąca liczba sklepów specjalistycznych oraz półek z żywnością w jakości BIO w sklepach wielkopowierzchniowych. Coraz więcej konsumentów stawia jakość produktu ponad jego cenę. Odnosimy wrażenie, że trend ten obecnie wspomaga silny nacisk na zdrowy styl życia. Wiemy, co robić, aby utrzymać organizm w dobrej formie, możemy wybrać odpowiednią dla nas dietę, rodzaj aktywności fizycznej, a żywność w jakości BIO zawsze będzie integralną częścią dbałości o zdrowie. Jako producent także stawiamy przed sobą wyzwanie podkreślania zalet produktów EKO i korzyści zdrowotnych wynikających z włączenia jej do diety.

 

Stawianie czoła nowym wyzwaniom jest nieodłącznym elementem działalności wszystkich firm w ekobranży. Jakie trudności będziemy musieli przezwyciężyć w najbliższym czasie? Co stanowi piętę achillesową rynku produktów certyfikowanych w naszym kraju?

 

M.R.: Zdajemy sobie sprawę z tego, że wraz z rozwojem branży pojawiają się przed nami nowe wyzwania, którym musimy stawić czoła. Aktualnie obawiamy się, że wzrost popularności żywności ekologicznej będzie zwiększał ryzyko, że ktoś pokusi się o próby nadużyć. Mamy jednak nadzieję, że zarówno producenci żywności ekologicznej, jak i jednostki przyznające certyfikaty dołożą wszelkich starań, aby nie obniżać jakości produktów oznaczonych euroliściem i nie naruszyć zaufania klientów. Takie działania mogłyby negatywnie wpłynąć na sektor ekoproduktów. Sami zobowiązujemy się zrobić wszystko co w naszej mocy, aby produkty ekologiczne niezmiennie kojarzyły się z najwyższą jakością.

Wyzwaniem dla nas jest również edukacja konsumentów. Duża grupa ludzi nadal kwestionuje bowiem sens istnienia produktów certyfikowanych, widząc w nich tylko czysto marketingową zagrywkę i próbę wyciągnięcia większych pieniędzy z portfeli.

 

Jakie są plany firmy BIO NAURA na nadchodzące miesiące? Na jakich filarach zamierza ona oprzeć swój sukces? Czym zaskoczy nas w najbliższym czasie?  

 

P.G.-S.: W I kwartale 2017 r. skoncentrujemy się na działaniach wspierających eksport. Dostrzegamy w nim duży potencjał rozwoju, dlatego na przełomie stycznia i lutego po raz pierwszy jako wystawcy będziemy uczestniczyć w międzynarodowych targach słodyczy i przekąsek ISM w Kolonii. W lutym z kolei nie zabraknie nas na targach Biofach w Norymberdze.

Kolejne miesiące upłyną nam na realizacji nowych pomysłów. Nie ukrywamy, że w zanadrzu mamy jeszcze kilka innowacyjnych produktów, którymi zaskoczymy polski rynek żywności certyfikowanej. Tak jak w ub.r. pierwsze nowości planujemy przedstawić podczas targów WorldFood Warsaw w kwietniu 2017 r. Kolejne premiery zaplanowane są na targi NATURA FOOD 2017 w Łodzi. Niestety dzisiaj nie możemy jeszcze zdradzić, jakie to będą produkty. Zamierzamy jednak kontynuować strategię wprowadzania ekoproduktów, których nikt nie oferuje na polskim rynku, a których produkcja jest realizowana w 100% zgodnie z naszymi autorskimi pomysłami. Zachęcamy do śledzenia naszych poczynań na facebookowym fanpage’u NAURA – z miłości do natury oraz na stronie www.bionaura.pl.