Produkty piekarnicze to najpopularniejszy segment na rynku bezglutenowej żywności z certyfikatem. Z kolei spośród produktów naturalnie bezglutenowych, niekoniecznie certyfikowanych, świetnie sprzedają się mąki, m.in.: jaglana, kokosowa, amarantusowa. Oprócz tego klienci mają jeszcze do wyboru certyfikowane mieszanki do wypieku ciast i pieczywa. Od czego zależą ich decyzje zakupowe? Czy bezglutenowy rynek produktów piekarniczych się zmienia?

Bezglutenowe produkty piekarnicze – chleby, mieszanki do wypieków, mąki

Chleb to jeden z podstawowych produktów w każdym koszyku zakupów. Wśród żywności z certyfikatem bezglutenowym to właśnie gotowe pieczywo sprzedaje się najlepiej. – Mimo że moda na samodzielny wypiek chleba nie ominęła też osób będących na diecie bez glutenu, to gotowe produkty są częściej wybierane niż np. mieszanki mąk – mówi Paweł Kawa, prezes firmy Glutenex. – Dotyczy to szczególnie osób chorych na celiakię i silną alergię. Przestrzeganie diety i tak zajmuje im dużo czasu, więc nie mają już często ochoty ani siły piec chleba w domu – dodaje.
Nie oznacza to jednak, że na rynku certyfikowanych chlebów bezglutenowych nic się nie zmienia. Podobnie jak w całej branży klienci chętnie podążają za modą i poszukują nowości. Co obecnie jest na topie?

Pełnoziarniste i naturalne
W sprzedaży pojawia się coraz więcej pieczywa pełnoziarnistego. Klienci wiedzą już, że jest ono zdrowsze i chętniej po nie sięgają. Szukają też produktów z dodatkiem wartościowych ziaren, takich jak słonecznik, dynia, amarantus czy siemię lniane. Producenci certyfikowanego pieczywa stoją przed nie lada wyzwaniem, żeby skład produktów był jak najbardziej naturalny przy jednoczesnym zachowaniu dobrej struktury wyrobu i odpowiedniej do sprzedaży wydłużonej daty przydatności do spożycia. – W wyrobach bezglutenowych gluten zastępuje się substancjami zagęszczającymi – mówi Magdalena Kutnik, technolog w firmie Glutenex. – Ich zadaniem jest utworzenie odpowiedniej struktury ciasta, która będzie miała istotny wpływ na jakość wyrobu gotowego. Substancjami zagęszczającymi stosowanymi w produkcji wyrobów bezglutenowych są dodatki naturalne: pektyna, agar, guma guar, guma ksantanowa, celulozy – tłumaczy.
Aby zaspokoić rosnące wymagania klientów producenci ograniczają też ilość cukru, soli i wzbogacają pieczywo o surowce z dużą zawartością białka i błonnika, takie jak mąka gryczana, płatki owsiane, białka roślinne. Dłuższą datę przydatności do spożycia ma zapewnić odpowiednie opakowanie. Nie da się jednak ukryć, że gotowe bezglutenowe produkty piekarnicze mają dość długi skład i część klientów woli ograniczyć ilość dodatków, kupując mieszanki do samodzielnego wypieku.

glutenex

 

Mieszanki i mąki – więcej pracy, krótszy skład
Dla tych, którzy wolą przygotować pieczywo samemu w domu, dostępne są różne mąki i mieszanki bezglutenowe. Największą popularnością cieszą się te do wypieku chleba oraz ciast. Bardzo dobrze sprzedają się też naturalnie bezglutenowe mąki bez certyfikatu przekreślonego kłosa. Wprawdzie nie sięgną po ten asortyment osoby chore na celiakię, ale produkty te wybiera duża grupa osób na diecie bezglutenowej, które nie muszą jej aż tak rygorystycznie przestrzegać. Ci, którzy kupują wyłącznie żywność z certyfikatem bezglutenowym, mają w czym wybierać, np. między produktem krajowym lub importowanym. Czynnikiem decydującym jest często cena, ale smak też się liczy. Klient chce, żeby nie różnił się od produktów glutenowych. Poza tym ceni sobie możliwość samodzielnego wyboru dodatków, dlatego najlepiej sprzedają się mieszanki uniwersalne. – Certyfikowane mieszanki mają często lepszy skład niż gotowe bezglutenowe pieczywo – zwraca uwagę Iwona Komorowska, właścicielka sklepu Jaglanka w Bydgoszczy. – Zawsze staram się polecać moim klientom produkty jak najbardziej naturalne. Czasami, jeśli dieta im na to pozwala, wybierają mąki naturalnie bezglutenowe i z nich samodzielnie pieką w domu ciasta i chleb – wyjaśnia.

jaglanka

Rynek dobrze przyjmuje nowości
Producenci i sprzedawcy zwracają uwagę, że rynek dobrze reaguje na nowości. Klienci szukają nowych smaków, nie chcą ograniczać się już do zwykłego chleba lub bułek. Dobrze sprzedają się różnego rodzaju ciabatty, bagietki, muffiny oraz babki.
Można prognozować, że w najbliższych latach bezglutenowe produkty piekarnicze pozostaną najlepiej rotującym asortymentem w obrębie całej bezglutenowej oferty, co stwarza ogromne możliwości dla firm do dywersyfikowania oferty i wprowadzania nowości. To natomiast stymuluje rozwój sklepów specjalistycznych. Poszerzona oferta bezglutenowych wyrobów zbożowych może stać się bowiem elementem budowania przewagi konkurencyjnej.

 

Chcesz co miesiąc otrzymywać najnowsze informacje z branży? Zapisz się do naszego newslettera!