Jeszcze na początku tej dekady wiele firm promowało swoje produkty jako „nowoczesne”, „sprytne”, „smaczne”, „fajne”, „ekonomiczne”, a nawet „tanie”. Współczesnym konsumentom zależy natomiast na tym, aby marki i oferowany pod nimi asortyment był przede wszystkim „autentyczny”, „godny zaufania”, „transparentny”. Autentyczność to aktualnie najważniejszy trend w handlu i konsumpcji!

 

Tekst: Marcin Fajerski

Już w ub.r. Andrew Kehoe i Matt Gee z Uniwersytetu Birmingham odkryli, że „autentyczność” była kluczowym hasłem pomagającym skutecznie sprzedawać produkty na portalu zakupowym eBay w 2016 r. Konsumenci na całym świecie, niezależnie od pokolenia czy statusu majątkowego, cenią tę wartość coraz wyżej, ponieważ odwołuje się ona do naszej sfery emocjonalnej i zapewnia poczucie bezpieczeństwa, które przekłada się na zaufanie do marki. Kupującym nie zależy już tak bardzo na poczuciu luksusu, jak na prawdziwym obrazie firmy – to nowy wymiar premiumizacji.

Szczerość najlepszą strategią

Transparentność stanowi dla konsumentów nowy wyznacznik jakości. Im szerzej firmy otwierają swoje podwoje, tym łatwiej im zaufać. Nieszczere strategie reklamowe, zorientowane jedynie na promocję, a nie na interakcję, nie są współcześnie zbyt dobrze odbierane, a portale społecznościowe stają się bezlitosnym forum prania wszystkich brudnych markowych tajemnic. Konsumenci wykazują się w tym względzie coraz większą dociekliwością. Dobrym przykładem może być grupa społecznościowa „Le Greenwashing et les cosmétiques faussement naturels” zamieszczająca posty ostrzegające użytkowników o kosmetykach, które nie są naturalne i ekologiczne, jak często mogą sugerować ich opakowania i producenci.

Prawdziwa żywność

Aktualne trendy żywieniowe – skoncentrowane na naturalności – skłaniają konsumentów do większej ostrożności podczas codziennych zakupów. Podejmowane przez nich decyzje są bardziej przemyślane. Sama rozpoznawalność marki nie ma już takiego znaczenia jak odpowiedzialność firmy w oferowaniu jakościowych produktów o prawdziwej wartości. Popularne w ostatnim czasie aplikacje dietetyczne pomagają konsumentom dowiedzieć się więcej o tym, co wrzucają do zakupowego koszyka. The Sage Project to jedna z wielu popularnych aplikacji stworzonych z myślą o konsumentach żywności ekologicznej i funkcjonalnej. Podpowiada ona użytkownikom, ile muszą np. ćwiczyć, aby spalić nadprogramowe kalorie po tabliczce czekolady albo jaką drogę muszą przebyć ulubione ekologiczne truskawki, zanim trafią do konkretnego sklepu.

Każda marka ma swoją historię

Działania firm stają się bardziej widoczne niż kiedykolwiek wcześniej. Dla sklepów specjalistycznych i producentów oferujących ekologiczną żywność to doskonała okazja, by na bieżąco pisać swoją historię i dzielić się nią z konsumentami. Aby osiągnąć sukces, firmy muszą tworzyć więzi z użytkownikami poprzez informacje o swojej aktywności. Współcześnie – w świecie zdominowanym przez media społecznościowe – wieści rozchodzą się naprawdę szybko, docierając do szerokiego grona odbiorców. Nie firmy dyktują tu warunki, lecz użytkownicy. Warto więc zaprosić odbiorców, aby towarzyszyli firmie w jej drodze do sukcesu, byli świadkami zmian i motorem napędowym procesu humanizacji marki.

Kawa na ławę

Realizowanie strategii marketingowej opartej na autentyczności powinno obejmować też drobne potknięcia i poważne błędy. Firmy nie powinny się ich wstydzić. To doskonała sposobność, by podzielić się z klientami pracami nad wadliwym produktem albo standardami obsługi. Obawy powinny się pojawić wówczas, kiedy informacje o pomyłkach ujrzą światło dzienne wbrew woli firmy i marki. Kiedy konsumenci czują się natomiast zaangażowani w życie firmy, łatwiej im przymykać oko na usterki i wybaczać niedopatrzenia.

Otwarci na zmiany

Autentyczność w marketingu oznacza zaproszenie konsumentów do uczestniczenia w codziennym życiu firmy. Celem jest stworzenie takich więzi z potencjalnymi klientami, dzięki którym będą znali osoby pracujące nad marką sklepu lub producenta. Zadanie to może wymagać nieprzeciętnej otwartości w kreowaniu internetowych treści: bloga, klipów wideo, podkastów i zdjęć, które na bieżąco będą informowały o działaniu firmy i zhumanizują ją. Steve Jobs, założyciel Apple, powiedział kiedyś, że najbardziej obawia się nie drapieżnych korporacji dysponujących olbrzymim kapitałem, ale ludzi wizjonerów, którzy podobnie jak on rozpoczynają swoją działalność w garażu. Obecnie dzięki autentyczności i przemyślanej strategii marketingowej każda firma dbająca o jakość i satysfakcję klientów ma szansę dotrzeć do szerokiej rzeszy potencjalnie zainteresowanych odbiorców.