Aromaterpia to bardzo szerokie pojęcie. Jedno jest pewne: stosowana od tysięcy lat, nadal stanowi silną gałąź medycyny naturalnej. Co więcej, z aromaterapii korzysta praktycznie każdy, chociaż nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Leczenie zapachem to jednak zdecydowanie więcej niż aromatyczne dodatki do kąpieli. Kwintesencją aromaterapii jest bowiem umiejętne zastosowanie leczniczych właściwości olejków eterycznych.

Tekst: Joanna Dronka-Skrzypczak

Czym jest aromaterapia? Już podstawowa wiedza pozwala na wykorzystanie olejków eterycznych w praktyce, a także wprowadzenie ich do oferty sklepu. Co warto wiedzieć o produktach do aromaterapii?

Aromaterapia to kuracja z wykorzystaniem olejków eterycznych. Ich właściwości są na tyle silne, że zalicza się ją do medycyny niekonwencjonalnej. Wbrew powszechnemu przekonaniu znaczenie ma nie tylko sam zapach, ale także unikalne właściwości każdego olejku. Związki eteryczne wprowadza się do organizmu przez drogi oddechowe (inhalacje) oraz przez skórę (masaże, kąpiele, okłady). W ten sposób można wspomagać leczenie wielu dolegliwości, począwszy od przeziębień, poprzez zmęczenie, migreny, infekcje skóry, aż do bóli reumatycznych czy nawet nadciśnienia. Tak szerokie spektrum działania olejki eteryczne zawdzięczają swoim właściwościom rozgrzewającym, przeciwzapalnym, przeciwwirusowym i przeciwbakteryjnym. Aromaterapią zajmują się wyszkoleni w tym kierunku terapeuci. Nie ma jednak przeciwskazań, aby samodzielnie wykorzystywać moc olejków eterycznych i polecać je klientom sklepu. Co warto wiedzieć o ich działaniu i wykorzystaniu?

Olejek olejkowi nie równy

Olejki eteryczne to naturalne substancje zapachowe znajdujące się w tkankach wydzielniczych niektórych roślin, tzw. olejkodajnych. Dlatego liczba zapachów naturalnych olejków eterycznych jest mocno ograniczona. O ile da się pozyskać naturalny olejek, np. sosnowy, różany, świerkowy czy lawendowy, o tyle zastanowić powinny takie zapachy, jak np. olejek z zielonej herbaty, bzu, konwalii. Te drugie to tzw. olejki zapachowe, czyli mieszanki olejów z zapachami syntetycznymi. Warto znać tę różnicę, ponieważ zastosowanie olejków eterycznych i syntetycznych olejków zapachowych jest różne. Oba rodzaje są wykorzystywane w aromaterapii, jednak działanie olejków syntetycznych opiera się przede wszystkim na zapachu. Dodawane są np. do specjalnych kominów czy podgrzewaczy, ale nie mogą być stosowane bezpośrednio na skórę. Do masaży, inhalacji czy okładów stosuje się wyłącznie olejki eteryczne. Są one pozyskiwane metodą destylacji albo wytłaczania skórek (olejki cytrusowe) i nie ma w nich dodatków syntetycznych. Dlatego to właśnie olejki eteryczne szczególnie warto wprowadzić do oferty sklepu. Ich działanie jest dużo szersze niż sam zapach, a umiejętne wykorzystanie, np. w masażu czy do kąpieli może przynieść korzystane efekty zdrowotne. Kiedy i jakie olejki warto zaoferować klientom?

Na konkretne potrzeby

Największą grupą klientów sklepów specjalistycznych są osoby, które cierpią na różne dolegliwości i chcą w naturalny sposób wesprzeć leczenie. Naturoterapia staje się też często pierwszym krokiem w leczeniu infekcji. Sprzedawca musi w tym przypadku okazać się przede wszystkim dobrym doradcą. Komu może polecić aromaterapię? – Każdemu, kto szuka naturalnego wsparcia w walce z przeziębieniem i grypą, np. olejek sosnowy, anyżowy, tymiankowy, eukaliptusowy. Wiele osób skarży się też na dolegliwości układu pokarmowego. Oprócz ziołowych herbat warto zaproponować także aromaterapię w oparciu o olejek różany, kminkowy, kolendrowy. Dla osób przemęczonych, zestresowanych poleca się przede wszystkim olejki takie jak np. lawendowy, melisowy, granatowy. Aby dobrze doradzić warto, poprosić swojego dostawcę o krótkie szkolenie i materiały edukacyjne dla sprzedawcy i dla klientów.

Ważny umiar i rozsądek

Jak każda terapia roślinna, również aromaterapia może mieć efekty niepożądane. Najczęściej wynikają one z braku wiedzy i błędów w zastosowaniu olejków. Należy pamiętać, że olejki eteryczne są silnie skoncentrowane i mogą mieć właściwości drażniące. Dodanie np. zbyt dużej ilości olejku grejpfrutowego do kąpieli może spowodować podrażnienie skóry, szczególnie w miejscach delikatnych lub zranionych. Jeśli chcemy polecić używanie olejków eterycznych do masaży, zawsze należy zaproponować także olej bazowy, np. ze słodkich migdałów, awokado, jojoba. Dopiero przygotowana mieszanka kilku łyżek oleju bazowego z kilkoma kroplami olejku eterycznego może zostać użyta do okładu lub masażu. Zanim zastosuje się olejek eteryczny, warto sprawdzić najpierw czy nie zachodzi reakcja alergiczna. W tym celu nanosimy na skórę niewielką ilość olejku i odczekujemy kilka godzin. Sprzedaż produktów do aromaterapii powinna łączyć się z informacjami, jak je stosować, aby przyniosły oczekiwane rezultaty. Warto wykorzystać zainteresowanie tematem i przygotować akcję marketingową, która przyciągnie klientów do sklepu.

Moda na DIY

Moda na „Do It Yourself” rozprzestrzenia się z prędkością światła. Coraz więcej osób chce samodzielnie i od podstaw przygotowywać nie tylko posiłki, ale też przedmioty codziennego użytku czy kosmetyki. Internetowe porady, jak wykorzystać olejki eteryczne do produkcji domowych środków do pielęgnacji to dobry początek, ale właściciele sklepów mogą zaoferować coś więcej. Ciekawe warsztaty na temat aromaterapii, spotkania z naturopatą, który opowie o właściwościach olejków eterycznych lub chociażby ciekawie przygotowane materiały na ten temat to doskonała okazja do promocji sklepu i zachęcenia do dalszych zakupów. Wykorzystanie trendu na naturalne metody wspomagania leczenia, jakim jest m.in. aromaterapia może być dobrą okazją do nawiązania bliższych relacji z klientami.