Targi WorldFood Warsaw już po raz 5. zgromadzą w stolicy producentów, dystrybutorów i detalistów. O tym, jak w ramach wydarzenia rozwija się strefa EcoFood i czym zaskoczy uczestników tegoroczna edycja targów opowiada Agnieszka Szpaderska, dyrektor WorldFood Warsaw.

 

Rozmawia: Marcin Fajerski

 

Jak można podsumować ubiegłoroczną edycję targów WorldFood Warsaw? Jakim zainteresowaniem cieszą się one w tym roku?

 

Agnieszka Szpaderska: Branżowi goście, duże zainteresowanie kupców z sieci handlowych i sektora HoReCa, producentów i dystrybutorów utwierdziły nas w przekonaniu, że wiosenne targi branży spożywczej w stolicy są trafną odpowiedzią na potrzeby rynku. Jesteśmy zadowoleni, że spełniamy oczekiwania naszych wystawców, ale też wsłuchujemy się w głosy i opinie, by każda kolejna edycja była jeszcze lepsza, większa, nowocześniejsza, ciekawsza. W ub.r. przez 3 dni gościliśmy 300 wystawców z 25 krajów, m.in.: Grecji, Tajlandii, Ukrainy, Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii, Czech, Korei, Iranu, Sri Lanki i Chin. Tak w pigułce mogę opisać IV edycję WorldFood, a ten rok zapowiada się równie ciekawie i bogato pod każdym względem. Targi cieszą się niesłabnącą popularnością zarówno wśród wystawców, jak i zwiedzających. Dlatego z każdym dniem wybór atrakcyjnych lokalizacji na zaprezentowanie produktów i usług jest coraz mniejszy. Bardzo nas to cieszy. To najlepszy dowód, że warto z nami być.

 

Targi WorldFood Warsaw zdecydowały się na wprowadzenie strefy nutraceutyków w sektorze EcoFood. Co dało impuls, aby stworzyć taką strefę? Czy oferta wystawiennicza targów poszerzy się o inne kategorie produktowe?

Odwiedzającymi targi są m.in.: kupcy z sieci handlowych, sklepów specjalistycznych, stacji benzynowych, detaliści, dystrybutorzy, menedżerowie siłowni i klubów fitness. Wsłuchujemy się w ich sugestie i obserwujemy rynek. Reagując na potrzeby i trendy na rynku żywności, postanowiliśmy poszerzyć ofertę i w ramach i V edycji WorldFood Warsaw powstała nowa strefa dedykowana nutraceutykom. Została ona objęta patronatem Krajowej Rady Suplementów i Odżywek oraz European Federation of Associations of Health Product Manufacturers EHPM.

Nutraceutyki to produkty żywnościowe lub wchodzące w skład artykułów spożywczych. Mogą wspomagać utrzymanie zdrowia oraz zmniejszać ryzyko zapadania na choroby cywilizacyjne. Najczęściej spotykanymi nutraceutykami są wyciągi z roślin, ekstrakty oraz preparaty o działaniu prozdrowotnym. W Polsce ich liczba zwolenników wciąż rośnie. Coraz więcej konsumentów stara się zdrowo odżywiać, prowadzi aktywny tryb życia i sięga po suplementy wzbogacające dietę. Myślę, że ta strefa, podobnie jak EKO, będzie bardzo popularna i z roku na rok będzie się rozwijała.

 

Jak z perspektywy minionych edycji WorldFood Warsaw rozwija się rynek produktów ekologicznych w Polsce? Którzy spośród odwiedzających gości wykazują zainteresowanie tą ofertą?

 

Sektor żywności ekologicznej to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków w obrębie branży spożywczej, a Polacy wciąż mają niezaspokojony apetyt na certyfikowane produkty. W związku z tym zwiększa się ich dostępność w delikatesach, sieciach handlowych. Ponadto powstaje coraz więcej sieci sklepów oferujących wyłącznie żywność w jakości BIO. Równolegle rośnie świadomość konsumentów na temat tego, czym jest certyfikacja i jakie oznaczenia świadczą o ekologicznym sposobie wytworzenia produktu. Polacy wciąż jednak wydają niewiele na żywność ekologiczną, a potencjał rozwojowy ekobranży jest ogromny. Popyt na asortyment BIO rośnie w tempie ok. 20% rocznie. Wychodząc naprzeciw temu trendowi, postanowiliśmy poświęcić strefie EcoFood szczególną uwagę. Podczas ubiegłorocznej edycji WorldFood Warsaw aż 40% zwiedzających poszukiwało oferty ekologicznej. Strefa EcoFood wyodrębniona na targach to branża ekologiczna w pigułce. Tworząc ją, umożliwiamy zapoznanie się z ofertą tego sektora, wymianę doświadczeń, pozyskanie nowych partnerów biznesowych, udział w ciekawych panelach i dyskusjach. W ub.r. ponad 90 firm zdecydowało się zaprezentować swoje produkty w tym sektorze. Liczymy, że aktywnie monitorując rynek i dostosowując się do jego potrzeb, spełnimy oczekiwania naszych krajowych i zagranicznych wystawców oraz zwiedzających. Zależy nam na tym, aby WorldFood Warsaw było międzynarodową platformą nawiązywania kontaktów i wymiany doświadczeń branży spożywczej.

 

Dlaczego warto odwiedzić WorldFood Warsaw w tym roku?

Przykładamy olbrzymią wagę do rozwoju targów WorldFood Warsaw zgodnie z oczekiwaniami wystawców i zwiedzających. Na bieżąco analizujemy potrzeby rynku spożywczego, a po każdej edycji targów – opinie i uwagi ich uczestników. Dzięki temu wspólnie tworzymy targi, których rzeczywiście potrzebuje branża. Największym atutem WorldFood Warsaw jest możliwość bezpośredniego kontaktu producentów, przetwórców i handlowców skoncentrowanych na konsumencie, którzy wspólnie oferują innowacyjne produkty. Ekspozycje targowe, prezentacje i degustacje, rozmowy B2B, liczne prelekcje i pokazy, panele ekspertów i przedsiębiorców tworzą wielką giełdę ofert, otwierającą dostęp nie tylko do produktu, ale i do świadomości korzyści z jego zakupu i sprzedaży. Gromadzimy co roku przedsiębiorców i menedżerów, prezesów firm i dyrektorów różnych specjalizacji w branży spożywczej, ekspertów i analityków rynkowych, ale także dziennikarzy i organizacje reprezentujące zróżnicowane potrzeby i interesy konsumenta. WorldFood Warsaw to trzydniowe wydarzenie w stolicy Polski, podczas którego prezentowane są produkty spożywcze z całego świata, gdzie można się zainspirować, nawiązać nowe relacje biznesowe i zawrzeć korzystne umowy.